Co musíte udělat v prvním roce podnikání jako OSVČ

Začátky podnikání Štítek: Živnost

Podnikání je maraton, ne sprint. A první rok je často jeho nejtěžší úsek. Aby vám došly síly co nejpozději (a ideálně samozřejmě vůbec), sepsali jsme pro vás praktického průvodce prvním rokem po založení živnosti – od daní přes administrativu až po další tipy a triky do začátků.

Obsah článku

Založení živnosti

Pokud právě čtěte tenhle článek, existuje velká šance, že živnost už založenou máte. Pokud ale přece jenom ne, připomínáme, že jde o proces všehovšudy na pár minut, zvládnete to online a v zásadě k tomu potřebujete jen internet a pár set korun. Podívejte se na podrobný návod, jak založit živnost.

Mimochodem, hned po založení živnosti vám stát automaticky zřídí datovou schránku – nezapomeňte si ji aktivně hlídat a pravidelně kontrolovat. Úřady vám sem budou posílat veškerou oficiální korespondenci.

Tip: Abyste žádnou zprávu v datovce nepřehlédli, nastavte si e-mailová upozornění na nově došlé zprávy. Přímo v datovce jděte do Nastavení, klikněte na položku Notifikace a pak na příkaz Notifikace e-mailem.

Krok č. 1: Registrace k daním a povinným odvodům

Coby podnikatel(ka) jste svým vlastním pánem (nebo paní), což je samozřejmě super. Má to ale i některé míň příjemné důsledky a na první z nich narazíte dřív, než stihnete říct „daňový základ“. Na rozdíl od zaměstnanců si totiž musíte daně a další povinné platby řešit sami.

Jednou z prvních věcí, kterou coby novopečený podnikatel musíte udělat, proto bude registrace hned u několika úřadů: na finančáku, na ČSSZ a u vaší zdravotní pojišťovny 👇

Rychle a jednoduše: Jednotný registrační formulář

Nejsnadnější způsob, jak sfouknout všechny tyhle tři otravné mouchy jedním papírem, je takzvaný Jednotný registrační formulář – tedy formulář, který se používá pro založení živnosti na živnostenském úřadě.

Přímo v něm se můžete rovnou registrovat i k daním a zdravotnímu a sociálnímu pojištění a, tadááá, máte hotovo. Živnostenský úřad dá všem ostatním úřadům vědět za vás, takže už se nikam dál sami registrovat nemusíte.

Nebo se registrujte u každého úřadu zvlášť

Pokud jste Jednotný registrační formulář z jakéhokoliv důvodu nevyužili, čeká vás registrace na jednotlivých úřadech zvlášť – konkrétně se musíte registrovat k platbě povinných záloh na sociální a zdravotní pojištění a k dani z příjmu.

  1. Na finančním úřadě se registrujete k dani z příjmů 15 dnů od zahájení podnikání.
  2. NA ČSSZ se registrujete k sociálnímu pojištění do 8 dnů od zahájení podnikání
  3. Na zdravotní pojišťovně se registrujete ke zdravotnímu pojištění do 8 dnů od zahájení.

A co DPH nebo silniční daň?

V některých případech se vás může týkat i povinná registrace k DPH a silniční dani. K DPH, pokud překročíte roční obrat 2 000 000 Kč (těsně po startu podnikání je to spíš nepravděpodobné), a k silniční dani, pokud v podnikání používáte těžké nákladní auto. Obojí sfouknete na finančním úřadě (nebo v Jednotném registračním formuláři).

Jste identifikovaná osoba?

Mimochodem, pokud nejste plátce DPH, ale nakupujete nebo prodáváte služby do EU, možná se vás týká povinná registrace jako identifikovaná osoba – například pokud platíte za online reklamu (třeba na Facebooku) nebo prodáváte digitální produkty do EU. Tady najdete podrobnosti.

Krok č. 2: Nahlášení a označení provozovny

Pokud podnikáte z jiného místa, než kde máte oficiálně zapsané sídlo, a tahle lokalita zároveň splňuje definici provozovny, musíte ji ohlásit živnostenskému úřadu. Typicky tedy v případě, kdy máte kancelář, dílnu, obchod, ordinaci nebo třeba kosmetický salon.

Provozovnu nahlásíte na živnostenském úřadě – osobně, přes datovou schránku nebo online přes Jednotný registrační formulář. A nezapomeňte na to, že po nahlášení musíte svou provozovnu i viditelně označit: na dveřích nebo jiném viditelném místě musí být vaše jméno nebo název firmy, IČO a u některých oborů i jméno odpovědné osoby.

Krok č. 3: Povinné platby a kdy se co platí?

Hned po zahájení podnikání a úspěšné registraci u všech dotčených úřadů přichází vaše první důležitá finanční povinnost: placení záloh na sociální a zdravotní pojištění, případně silniční daně (pokud se vás týká) – tady najdete aktuální výši povinných záloh. Konkrétně:

  1. Zálohy na sociální pojištění (ČSSZ). Platí se každý měsíc do 20. dne. Pokud podnikáte na vedlejší činnost, je velmi pravděpodobné, že se vás sociální pojištění netýká – víc info v článku o vedlejší činnosti.
  2. Zálohy na zdravotní pojištění. Platí se každý měsíc do 8. dne. Tedy pokud podnikáte na hlavní činnost. Při podnikání na vedlejší činnost zdravotní pojištění zaplatíte až zpětně v dalším roce při podání přehledu, v tomto případě tedy zálohy po startu podnikání řešit nemusíte.
  3. Silniční daň (jen pokud používáte nákladní auto k podnikání). Platí se čtvrtletně, vyúčtování se posílá do 31. ledna.

A co zálohy na daň z příjmů? V prvním roce podnikání se neplatí, pokud ale vaše daň v prvním daňovém přiznání přesáhne 30 000 Kč, budete muset v dalším roce platit čtvrtletní nebo měsíční zálohy. Samotnou daň z příjmů budete po prvním roce podnikání řešit až napřesrok

Tip: Trvalý příkaz je váš nejlepší kámoš (a klidně mu můžete říkat třeba Pepa). Nastavte si platby hned po registraci, ať na ně nemusíte myslet každý měsíc. Termíny všech plateb najdete v našem přehledném daňovém kalendáři.

Krok č. 4: Průběžná administrativa během roku

Podle legendy praotec Čech přivedl svůj lid do země, která oplývala mlékem a strdím. Kdyby tehdy tušil, že jeho potomci jednou budou místo medu a mléka sklízet razítka, hlášení a úřední lhůty, možná by ještě chvíli hledal lepší místo, dobrá zpráva ale je, že když víte, co a jak, můžete si povinnou administrativu během prvního roku podnikání dost ulehčit.

Vystavování faktur

Coby podnikatel musíte ze zákona vystavovat (a uchovávat) faktury. Ty plní roli buď účetních, nebo daňových dokladů, ale tím se v tuto chvíli příliš netrapte. Důležité pro vás je, že faktury musí obsahovat konkrétní náležitosti: název a sídlo firmy, vaše IČO, některé povinné věty a další položky (podívejte se na kompletní výčet náležitostí faktury).

Tip: Vystavujte faktury online ve Fakturoidu. O všechny povinné náležitosti faktury (i o jejich uchovávání) se fakturační robot postará za vás a díky webfaktuře navíc dostanete rychleji zaplaceno :-)

Evidence příjmů a výdajů

Přichází prvné velké ekonomické rozhodnutí vaší podnikatelské dráhy – totiž jestli budete svoje příjmy a výdaje evidovat na základě skutečných výdajů, nebo jestli si ušetříte čas a energii a využijete místo toho takzvané paušální výdaje.

Druh uplatňovaných výdajů vás bude zajímat nejpozději ve chvíli, kdy budete podávat daňové přiznání. Pro výpočet daně se totiž používá takzvaný daňový základ, tedy částka, kterou dostanete, když od svých ročních příjmů odečtete výdaje. A pokud se rozhodnete pro takzvané skutečné výdaje, musíte už od začátku vést takzvanou daňovou evidenci (se kterou vám opět pomůže třeba Fakturoid).

Tip: Chcete se administrativy zbavit úplně? Vždy na začátku ledna se můžete přihlásit k takzvané paušální dani a kompletně se zbavit daňového přiznání i záloh na zdravotní a sociální. Podívejte se, jestli se vám vyplatí.

Paušální daň vás zbaví obtěžujícího papírování.

Krok č. 5: Váš první zaměstnanec a jaké máte povinnosti

Jestli se vám podnikání rozjíždí natolik, že uvažujete o prvním zaměstnanci, počítejte s tím, že budete muset:

  1. Uzavřít s ním pracovní smlouvu nebo DPP či DPČ
  2. Přihlásit zaměstnance na ČSSZ a zdravotní pojišťovnu
  3. Platit za zaměstnance mzdu, sociální a zdravotní pojištění a daně
  4. Vyřešit BOZP – školení bezpečnosti práce

Tip: Podrobnosti najdete v našem článku Co musíte řešit jako zaměstnavatel.

Krok č. 6: První daňové přiznání

Gratulujeme, úspěšně jste zvládli svůj první rok podnikání a teď už jen zbývá ho finálně uzavřít :-) Do začátku května máte povinnost podat přiznání k dani z příjmu a taky přehledy pro sociální a zdravotní pojišťovnu.

Tip: Pokud vystavujete faktury ve Fakturoidu, fakturační robot vám automaticky vygeneruje daňové přiznání a přehled pro ČSSZ. Připravené rovnou k elektronickému odeslání.

Paušální daň vás zbaví obtěžujícího papírování.

Shrnutí: Co všechno jste zvládli v prvním roce podnikání?

  1. Založili jste živnost a zaregistrovali se na úřadech, případně nahlásili provozovnu.
  2. Nastavili jste si platby zdravotního a sociálního pojištění.
  3. Vystavovali jste faktury a evidovali příjmy a výdaje.
  4. Průběžně kontrolovali datovku, aby vám nic důležitého neuteklo.
  5. Podali jste první daňové přiznání a přehledy pro ČSSZ a zdravotní pojišťovnu.

 A co dál?

👉 V dalším roce už budete mít zaběhnutý systém, ale čekají vás nové výzvy – růst podnikání, větší důraz na marketing, možná přechod na plátce DPH nebo další povinnosti vás coby zaměstnavatele. Ať už je před vámi cokoliv, přejeme vám v podnikání hodně úspěchů!

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.