Jak fakturovat na Slovensko a kdo odvádí DPH?
Fakturujete na Slovensko? Tady jsou konkrétní rady, jak vystavit fakturu na Slovensko a kdo a jak odvádí při obchodování se Slovenskem DPH. Ať už vy sami jste, nebo nejste plátce DPH.
Shrnutí: Jak se fakturuje do zahraničí?
Faktura do zahraničí má kromě obvyklých náležitostí i svá specifika. A vliv má i na DPH (pozor – přestože vy sami třeba plátce DPH nejste). Návod, jak fakturovat do zahraničí (včetně přehledné tabulky), jsme pro vás sepsali v samostatném článku o fakturaci do zahraničí.
Jak fakturovat na Slovensko?
Pojďme teď být ale o něco konkrétnější a podívejme se na zoubek fakturaci našim východním sousedům. Představte si, že vaše firma dodává IT služby na Slovensko. Kromě samotného vystavení faktury (a toho, aby ji klient nakonec i proplatil 🙂) si musíte pohlídat ještě několik věcí.
Když jste plátce DPH nebo identifikovaná osoba
V případě plátců DPH a identifikované osoby se bude fakturace na Slovensko řídit pravidly pro fakturaci do zemí Evropské unie. Podstatné pro vás ale bude to, zda je váš klient (slovenský subjekt, kterému vystavujete fakturu) podnikatel (případně firma), nebo není.
Váš odběratel je podnikatel: Slovensko je v EU, proto fakturace podléhá režimu přenesené DPH. Na fakturu nedáváte DPH, ale uvedete větu: „Faktura je v režimu přenesené daňové povinnosti. Daň odvede zákazník.“ Samozřejmě existují výjimky, které jsme popsali v článku o fakturaci do zahraničí. Zároveň vám vzniká povinnost podat za daný měsíc souhrnné hlášení.
Váš odběratel není podnikatel: Pokud jste plátce DPH, fakturujete s českou sazbou DPH. Pokud jste pouze identifikovaná osoba, fakturujete bez DPH. Pozor, pokud fakturujete telekomunikační služby, elektronicky poskytované služby nebo prodáváte zboží na dálku (třeba přes e-shop), máte povinnost odvést DPH ve státě zákazníka, tedy na Slovensku. V rámci snížení administrativy i daňové zátěže v tom případě doporučujeme registraci k režimu jednoho správního místa (OSS).
Když nejste plátce DPH
Váš odběratel je podnikatel: Pokud poskytujete službu podnikající osobě s místem plnění (§ 9 odst. 1 zákona o DPH) na Slovensku, vztahuje se na vás povinnost stát se identifikovanou osobou. Pak budete fakturovat do EU zahraničí s přenesenou DPH stejně jako plátce DPH. Jinak fakturujete bez DPH.
Váš odběratel není podnikatel: Místo plnění je v sídle poskytovatele služby, takže pokud jste český podnikatel, tak v České republice. V tom případě vystavíte fakturu, jako byste ji vystavovali českému zákazníkovi. Coby neplátce DPH vystavíte fakturu bez DPH.
Časté otázky
Co je přenesená daňová povinnost?
Přenesená daňová povinnost (tzv. reverse charge) je mechanismus výběru daně z přidané hodnoty. V rámci přenesené DPH je odpovědnost za odvod daně přesunuta z dodavatele na odběratele. Tento systém se používá k prevenci daňových úniků a podvodů, zejména v oblastech s vysokým rizikem, jako jsou stavebnictví, telekomunikační služby, elektronika a další.
Jak to funguje? Dodavatel vystaví fakturu bez DPH, ale uvede na ní, že jde o přenesenou daňovou povinnost. Odběratel je povinen přiznat a odvést DPH ve své daňové přiznání, DPH si zároveň může nárokovat zpět, pokud splňuje podmínky pro odpočet DPH.
Tip
S přenesenou daňovou povinností vám může pomoct i náš fakturační robot. Podívejte se, jak na to. Nebo to rovnou vyzkoušejte. Začít fakturovatJak se liší DIČ a IČ DPH u slovenského podnikajícího subjektu?
Na Slovensku rozlišují obecné DIČ pro placení daní a IČ DPH pro placení DPH. Vy potřebujete na fakturu uvést jen IČ DPH, použijte pro jeho zadání v kontaktu ve Fakturoidu políčko DIČ.
Pokud váš klient nemá IČ DPH, musí si o něj zažádat. Je to ekvivalent identifikované osoby v ČR legislativě.
Související příspěvky
Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit vícProhledat Almanach
Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.