Jak podnikat v zahraničí (průvodce pro OSVČ)

Začátky podnikání Štítek: Živnost

Rozšiřte si své obzory i portfolio o zahraniční zkušenosti. Zajímavá zakázka pro zahraničního klienta se vám může naskytnout, ať už jste řemeslník, programátor nebo provozovatel e-shopu. Poradíme vám, jak je to s fakturací, daněmi i pojištěním OSVČ při poskytování vašich služeb za hranicemi ČR.

Obsah článku

Kdy se vyplatí pracovat pro zahraniční klienty?

Zahraniční zakázky mohou být atraktivní z pohledu vyššího výdělku, profesního růstu i diverzifikace. Musíte však počítat s trochou administrativy, novými daňovými povinnostmi a kurzovým rizikem (nepředvídatelnými změnami směnných kurzů). Před zahájením spolupráce se zahraničním klientem vám doporučujeme obrátit se na daňového poradceprávníka, kteří vám pomohou bariéry na cestě ke globálnímu podnikání překonat.

Nejjednodušší je prodej do zahraničí přes e-shop a práce pro zahraničního klienta na dálku z ČR (remote), kdy se budete muset maximálně registrovat jako identifikovaná osoba. O něco složitější je situace, kdy kvůli realizaci zakázky musíte vyrazit do jiného státu (např. kvůli instalaci, opravě, stavbě).

Jak začít podnikat v zahraničí?

Základní povinnosti OSVČ při práci v zahraničí

Každý stát může mít v oblasti podnikání svá pravidla a požadavky. Pro účely tohoto článku se zaměříme hlavně na obchodování s klienty se sídlem v jiných členských státech EU.

1. Jaké potřebuji povolení?

I když v rámci EU a Švýcarska máte právo volného pohybu a podnikání, Belgie, Dánsko, NizozemskoŠvýcarsko vyžadují, abyste se před realizací zakázky v jejich zemi ohlásili přes národní online systém. S sebou si nezapomeňte vzít doklad, který předchozí ohlášení potvrdí.

Úřady bude zajímat, jestli je váš obchod se zahraničními klienty dočasný a příležitostný a jestli provádíte tzv. přeshraniční poskytnutí služby. Když se chystáte v zahraničí vyvíjet stejnou činnost, jakou provozujete v ČR, jde o přeshraniční poskytnutí služby a většinou si vystačíte s českým živnostenským oprávněním, který si necháte přeložit do jazyka cílové země.

Předem si zjistěte, jestli vaše činnost není v zahraničí nějak speciálně regulovaná. Pomůžou vám s tím na některém z 15 Jednotných kontaktních míst. Poradí vám, jestli potřebujete osvědčení a uznání odborné kvalifikace od lokální řemeslné komory, nebo třeba jak si zažádat o oprávnění k poskytování služeb, ke kterým typicky potřebujete provozovnu.

Kdybyste se chtěli v jiném státě EU usadit, nebo tu začít podnikat v jiném oboru, než kterému se věnujete v ČR, budete potřebovat místní ŽL. Před zahájení spolupráce se zahraničním klientem vám doporučujeme konzultaci s právníkem, který zná místní právo a pomůže vám s kontrolou smluv.

Potřebujete povolení pro podnikání v zahraničí?

2. Kde platím sociální a zdravotní pojištění?

Zdravotní a sociální pojištění můžete mít jen v jedné zemi. Pokud pracujete z ČR a fyzicky se nepřesouváte do zahraničí, budete si dál platit zálohy na socko a zdravko v ČR a nemusíte nikde nic nahlašovat.

Když svou zakázku pojedete realizovat do zahraničí, na stránkách ČSSZ si zažádejte o vystavení formuláře A1, který potvrzuje, že si platíte sociální pojištění v ČR. Pro případné zdravotní ošetření u sebe mějte Evropský průkaz zdravotního pojištění a zvažte i sjednání cestovního pojištění.

3. Kdy se musím registrovat jako identifikovaná osoba?

Jestli nejste plátce DPH, ale své služby nebo produkty prodáváte plátci DPH z jiné země EU (nebo od něj během kalendářního roku přijmete zboží v hodnotě > 326 000 Kč nebo služby v jakékoliv hodnotě), musíte si podat přihlášku k registraci jako identifikovaná osoba na finanční úřad. Jako identifikovaná osoba nemáte nárok na odpočet DPH na vstupu. Podrobně se tématu identifikované osoby věnujeme v samostatném článku.

Poznámka: O povinnosti registrace identifikované osoby rozhoduje místo plnění. Když budete své služby poskytovat zahraničním klientům na území ČR (např. pro klienta z Německa zajistíte catering v českém konferenčním sále), registrovat se nemusíte. U elektronických služeb je však místo plnění vždy tam, kde má příjemce služby sídlo nebo místo podnikání.

4. Jak má vypadat faktura do zahraničí?

V první řadě myslete na to, že klient musí vašim fakturám rozumět. Ve Fakturoidu můžete fakturovat v řadě různých jazyků. Faktura do zahraničí má také více povinných náležitostí než ta česká. Nezapomeňte uvést IBAN a SWIFT a směnný kurz. Ať už jste plátce DPH, nebo neplátce, bude vás zajímat, jestli DPH musíte odvést vy, nebo váš zákazník. Všechny varianty, které mohou nastat, jsme rozepsali do přehledné tabulky v článku o fakturaci do zahraničí.

Kdy založit s. r. o.

5. Jak mám danit příjmy ze zahraničí?

Všechny vaše příjmy, ať už jsou z ČR nebo ze zahraničí, byste měli zahrnout do svého daňového přiznání v ČR. Na stránkách Ministerstva financí si ověřte, jestli existuje smlouva o zamezení dvojího zdanění mezi ČR a zemí klienta. Pokud si nejste jistí, poraďte se s daňovým poradcem nebo účetním, který má zkušenosti s mezinárodním zdaněním. Doklady o příjmech a daních zaplacených v zahraničí si uchovejte pro potřeby daňového přiznání.

Co je smlouva o zamezení dvojího zdanění?

Smlouva o zamezení dvojího zdanění je mezinárodní dohoda mezi dvěma státy, která má za cíl zabránit tomu, aby se jeden příjem danil dvakrát — jednou v zemi původu příjmu, podruhé v zemi, kde má poplatník daňový domicil.

Co je smlouva o zamezení dvojího zdanění?

Jaká pravidla platí pro obchod s klienty ze sousedních zemí?

Česká republika má se všemi sousedními zeměmi uzavřenou smlouvu o zamezení dvojího zdanění. Liší se však podmínky, za kterých vám tu vznikne tzv. stálá provozovna – nejčastěji při zřízení pevného místa k podnikání (např. pronájem dílny, kanceláře) nebo splněním časového testu (např. při provozování služeb nebo stavebně-montážních projektů). Pokud nesplníte podmínky pro vznik stálé provozovny, všechny příjmy daníte pouze v ČR. Když splníte podmínku vzniku stálé provozovny, příjmy zdaníte v zahraničí a v ČR uplatníte metodu zápočtu daně.

Obecně platí, že principy zdanění jsou ve všech zemích EU podobné. Lišit se mohou v:

  • Definici stálé provozovny: Doba potřebná k jejímu vzniku se může lišit (např. 6 měsíců, 183 dní, 12 měsíců).
  • Metodě zamezení dvojího zdanění: Některé smlouvy využívají metodu vynětí místo metody zápočtu.

Přehled pravidel pro podnikání v sousedních zemích

Praktické příklady

1. Své služby poskytujete z ČR do Německa

Jste česká grafička a poskytujete své služby klientovi, plátci DPH, v Německu. V Německu nemáte žádnou kancelář.

  • Pojištění: Zálohy na sociální a zdravotní pojištění si dál platíte v ČR.
  • Zdanění: Příjmy daníte pouze v ČR, protože v Německu vám nevznikla stálá provozovna.
  • Plátce DPH: Pokud jste plátcem DPH, aplikujete režim přenesené daňové odpovědnosti (reverse charge). Fakturujete bez DPH a klient v Německu provede samovyměření DPH podle místních předpisů.
  • Neplátce DPH: Pokud nejste plátcem DPH a poskytujete služby klientovi z jiného členského státu EU, který je plátcem DPH, máte povinnost se registrovat jako identifikovaná osoba. Fakturace proběhne v režimu reverse charge: se sazbou 0 % DPH a dovětkem na faktuře „Daň odvede zákazník“.

2. Zakázku realizujete pro českého klienta na Slovensku

Jste český truhlář a získal jste zakázku na výrobu a instalaci interiérového nábytku do pobočky české firmy (plátce DPH) v Bratislavě. Montáž vám zabere cca 2 měsíce.

  • Pojištění: Zálohy na sociální a zdravotní pojištění si dál platíte v ČR, ale před odjezdem na montáž si na stránkách ČSSZ zažádáte o formulář A1. Vyřízení může trvat až 30 dní. S sebou si vezměte Evropský průkaz zdravotního pojištění, který vám umožňuje čerpat nezbytnou zdravotní péči na Slovensku. Zvažte také sjednání komerčního cestovního pojištění, které pokryje i pracovní rizika a případné repatriační náklady.
  • Zdanění: Podle smlouvy o zamezení dvojího zdanění mezi ČR a Slovenskem vzniká stálá provozovna, pokud činnost v dané zemi přesáhne 6 měsíců během jakéhokoli dvanáctiměsíčního období. Při dvouměsíční zakázce stálá provozovna nevzniká. Příjmy daníte pouze v ČR.
  • Plátce DPH: Podle § 10 odstavce 2 zákona o DPH je místo plnění tam, kde se nemovitost nachází, tedy na Slovensku. To, že zakázku realizujete pro českou firmu, nehraje roli. Nejprve se zaregistrujte k DPH na Slovensku, abyste získali slovenské DIČ. Českému klientovi vystavíte fakturu v režimu reverse charge se slovenským DIČ. Přiznání k DPH podáte také na Slovensku.
  • Neplátce DPH: Platí stejný postup, jako byste byli plátci DPH – registrujte se k DPH na Slovensku, podejte přiznání k DPH na Slovensku se slovenským DIČ a klientovi fakturujte v režimu reverse charge.

„Při poskytnutí stavebních prací v jiných členských státech EU se musí dodavatel v místě plnění registrovat jako plátce DPH,“ říká účetní Markéta Vlčková ze společnosti Bookeepio.

Novinka: „Od roku 2025 mohou podnikatelé nově dobrovolně využít Režim pro malé podniky. Při splnění podmínek (obrat podnikatele v rámci EU nepřesáhl v příslušném ani předcházejících kalendářním roce částku 100 000 EUR) se budou v jiných členských státech registrovat jako plátci DPH až po překročení obratu 2 miliony Kč nebo 100 000 EUR za kalendářní rok ve všech státech EU dohromady,“ dodává Vlčková.

3. Dlouhodobou zakázku realizujete v Rakousku pro rakouskou firmu

Jste český zedník, podnikáte jako OSVČ, a získal jste zakázku na zednické práce pro klienta (plátce DPH) v Rakousku. Práce budete vykonávat fyzicky v Rakousku po dobu 8 měsíců.

  • Pojištění: Zálohy na sociální a zdravotní pojištění si dál platíte v ČR, ale před odjezdem na montáž si na stránkách ČSSZ zažádáte o formulář A1. Vyřízení může trvat až 30 dní. S sebou si vezměte Evropský průkaz zdravotního pojištění, který vám umožňuje čerpat nezbytnou zdravotní péči v Rakousku. Zvažte také sjednání komerčního cestovního pojištění, které pokryje i pracovní rizika a případné repatriační náklady.
  • Zdanění: Podle smlouvy o zamezení dvojího zdanění mezi ČR a Rakouskem vzniká stálá provozovna, pokud činnost v dané zemi přesáhne 6 měsíců během jakéhokoli dvanáctiměsíčního období (kdybyste byli generální dodavatel stavby, tak až po 12 měsících trvání projektu). Příjmy daníte pouze v Rakousku a v ČR provedete odpočet.
  • Plátce DPH: V tomhle příkladu poskytujete plnění zahraničnímu klientovi na nemovitosti v zahraničí. Nejprve se zaregistrujte k DPH v Rakousku, abyste získali rakouské DIČ. Rakouskému klientovi vystavíte fakturu v režimu přenesené daňové odpovědnosti (reverse charge) s rakouským DIČ. Přiznání k DPH podáte také v Rakousku.
  • Neplátce DPH: Platí stejný postup, jako byste byli plátci DPH – registrujte se k DPH v Rakousku, podejte přiznání k DPH v Rakousku s rakouským DIČ a klientovi fakturujte v režimu reverse charge: se sazbou 0 % DPH a dovětkem na faktuře „Daň odvede zákazník“.

4. Na vašem e-shopu nakupují zákazníci ze zahraničí

V ČR provozujete e-shop, ale kromě českých zákazníků u vás nakupují i cizinci. Prodáváte koncovým zákazníkům, kteří nejsou plátci DPH.

👘 Příklad:

Veronika Řehák Balson se svou maminkou Alenou Balsonovou šijí luxusní kimona pod značkou PURPLY. Z jejich e-shopu kimona putují do šatních skříní zákazníků nejen z ČR, ale i Německa a Polska.

  • Pojištění: Zálohy na sociální a zdravotní pojištění si dál platíte v ČR.
  • Zdanění: Příjmy daníte pouze v ČR.
  • Plátce DPH: Všem zákazníkům vystavíte fakturu včetně DPH. Ohlídejte si, jestli jste za letošní i loňský kalendářní rok nepřekročili fakturovanou částku 10 000 eur do členských států EU. Pokud ano, budete DPH platit v zemi, do které zboží posíláte. Abyste se nemuseli prokousávat legislativou jednotlivých zemí, využijte režim jednoho správního místa – One Stop Shop. Když jsou vaše prodeje do zahraničí nižší než 10 000 eur, na faktuře uvádíte vždy českou sazbu DPH.
  • Neplátce DPH: Jako neplátce DPH fakturujete českým i zahraničním zákazníkům bez DPH. Kdyby váš celkový obrat za prodej zboží do jiných zemí EU překročil 10 000 eur za rok, museli byste se registrovat jako identifikovaná osoba a prodávat své zboží do EU s DPH té země, do které zboží zasíláte (nejjednodušší je to přes registraci do režimu OSS). V ČR byste zůstali neplátci DPH.

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.