Jak se zviditelnit? Tipy, jak na budování osobní značky

Marketing Štítek: Volná noha

Máte skvělý produkt nebo službu, ale zákazníci se vám nehrnou? Říkáte si, že sociální sítě už jsou plné konkurence a influencerů a na vás nikdo není zvědavý? Možná jen nevíte, jak na to. Navedeme vás, ať si zvládnete budovat osobní brand tak, aby vám pomohl vyniknout mezi konkurencí. 👇

Obsah článku

Proč si vlastně budovat osobní značku?

Sílu osobního brandingu můžeme vystopovat až hluboko do minulosti. Když třeba někdo v malých středověkých vesničkách řekl „joo, s tím vám pomůže kovář Josef“, každý věděl, o jakého Josefa a jakého kováře jde. Nejspíš byl nejlepší v okolí (nebo jediný 🤭, ale to je teď vedlejší). Na reputaci zkrátka záleží odjakživa.

Nám je bližší spíš pozdější doba masových médií a celebrit – časopisy, rádio a televize daly společně s globalizací celebritám možnost stát se jakousi značkou, se kterou se lidé mohli ztotožnit. Tahle éra ukázala, že vám osobní branding může pomoct nejen ke slávě, ale také k „prodejům“.

Vezměte si třeba Michaela Jordana, na kterého v jeho začátcích vsadilo Nike (tehdy ještě jako malý hráč na trhu se sportovní obuví). Michael se stal tváří řady bot Air Jordan, které se prodávají dodnes. Michaelovi se navíc dařilo (ať už záměrně, nebo přirozeně) budovat osobní značku založenou na jeho charakteru, způsobu hry a komunikaci s fanoušky. Díky tomu se odlišil od ostatních a stal se ikonou nejen pro sportovce. Později navíc svoji osobní značku dokázal skvěle zužitkovat a stal se také úspěšným podnikatelem. 💪

Osobní značka je to, co vás dělá jedinečnými – vaše dovednosti, zkušenosti a osobnost a to, jak je prezentujete navenek.

Zní to povědomě, že? Je to totiž už hodně podobné influencerům, jak je známe dnes. Teď se ale tohle všechno odehrává hlavně na sociálních sítích – proto se při podnikání bez sociálních sítí už neobejdete, a čím víc jste vidět, nebo čím víc se lišíte od konkurence, tím lépe pro vás.

Příklady: Kdy se mi bude osobní značka hodit?

Osobní branding není jen pro celebrity a už zajeté podnikatele. Naopak vás může v začátcích k tomu úspěchu trošku „pošťouchnout“. Pojďme se podívat, kdy se vám budování osobní značky může hodit.

1. Snažíte se prorazit jako freelancer

Chcete dělat to, co vás baví a postavit na tom svoji kariéru? V dnešní době už bohužel nestačí být dobrý ve svém oboru. Jako freelancer tak prodáváte nejen své služby, ale i sami sebe.

Jste SEO specialista? Vytvořte si online portfolio a rozvíjejte svůj profil na LinkedIn. Pište o tom, co děláte a nebojte se zapojovat do diskuzí. Jste copywriter? Kromě výše zmíněného můžete zkusit psát blog s radami a tipy pro ostatní. Nebo jste osobní trenér a chcete se zviditelnit? Dokumentujte své tréninky na Instagram, dávejte rady, jak správně cvičit apod. Jednoduše buďte vidět a „slyšet“.

Výhodou práce na volné noze je to, že můžete opravdu dělat to, v čem jste dobří a co vás baví. Důkazem toho je i Pavel Minář, který pomáhá firmám implementovat aplikace Google Workspace. I díky silnému osobnímu brandu teď spravuje Google Workspace skoro 600 firmám a jen za rok 2024 proškolil 7 402 lidí.

2. Chcete rozjet vlastní podnikání

Při rozjezdu podnikání vám může pomoct, že v rámci budování osobní značky spojíte váš příběh, hodnoty a osobnost s vaším produktem nebo službou. Když si vás lidé oblíbí, tím spíš u vás nakoupí.

Chcete prodávat ručně vyráběnou keramiku? To se dá krásně vizuálně zpracovat pomocí fotek na Instagram. Sdílejte celý proces od nápadu až po samotnou výrobu. Rádi byste se stali full-time fotografem? Udělejte si z Instagramu vaše portfolio a třeba s sebou berte sledující na focení prostřednictvím stories. Zkrátka nechte lidi nahlédnout „pod pokličku“.

Huda Kattan např. začínala jako „bjůty“ blogerka a influencerka na Instagramu, kde sdílela tipy na líčení a recenze kosmetiky. Že to jméno neznáte? A co značku Huda Beauty? Hudě se totiž, díky autentickému přístupu a schopnosti oslovit obrovské publikum (a trošce štěstí 😉), podařilo na základě osobní značky vybudovat i vlastní kosmetickou značku s miliardovým obratem.

3. Chcete se stát uznávaným odborníkem ve svém oboru

Představte si, že vás lidí považují za experta, kterého automaticky osloví jako prvního, když potřebují radu nebo pomoc ve vašem oboru. Přesně tohle vám může budování osobní značky umožnit.

Pokud jste třeba HR specialista, sdílejte na LinkedIn rady a tipy, jak na hledání práce, jak správně napsat životopis nebo sdílejte zajímavé statistiky z oboru apod. To vše můžete dělat i na blogu a v komunitách na dalších sociálních sítích. Ukažte lidem, že víte, o čem mluvíte a buďte jim „po ruce“, když potřebují radu.

Málokterému právníkovi se podařilo dostat do povědomí populace tak jako právničce Petře Dolejšové. Začala na svých sociálních sítích sdílet praktické rady, jak chránit svoji značku a vyhnout se právním problémům. Postupně si vybudovala pověst odbornice na právo v marketingu a e-commerce. Teď díky tomu spolupracuje s velkými firmami, školí a přednáší na různých konferencích.

4. Chcete získat lepší pracovní pozici

Světe div se, budování osobní značky vám může pomoci i s hledáním práce. Ať už se chcete posunout na lepší pozici nebo získat práci ve firmě svých snů, LinkedIn bude vaším nejlepším přítelem.

Sdílejte svoje (ne)úspěchy a ukažte, na čem pracujete. Nebojte se sdílet rady a tipy z oboru nebo třeba články ze svého blogu – ukažte, co umíte. A hlavně networkujte! Získávání nových kontaktů a propojení s důležitými lidmi z oboru vás může dostat do pomyslného cíle mnohem rychleji. 💪

„Kvalitní profil na LinkedIn může být vaší vstupenkou k novým příležitostem. Pokud vás okolí zná, máte reference a jste aktivní, zajímavé a seniorní pozice si vás najdou. Tyto pozice se často ani nedostanou na pracovní portály – nejdříve se hledá v rámci ‚networku‘ a na doporučení. Silný profil nebo web vás tak dostane do hledáčku headhunterů. Na své prezentaci ale pracujte, i když práci zrovna nehledáte, později se vám to vrátí,“ radí HR specialistka Petra Kubita Nulíčková, která sama má silný osobní brand ve svém oboru.

Co je to osobní značka a jak vám pomůže v podnikání.

Jak s budováním mojí osobní značky začnu?

K vybudování osobní značky, kterou lidé budou mít rádi, si pomůžete propisováním těchto tří principů do všeho, co v rámci budování značky děláte. 👇

Buďte sami sebou

Nesnažte se zbytečně být někým jiným a založte vaši osobní značku na tom, jací opravdu jste. Bude to přirozenější a lidé to lépe přijmou (je to jako když na sobě máte vaše oblíbené tričko – cítíte se pohodlněji a sebejistěji).

Buďte konzistentní

Lidé mají rádi svoje jistoty a když vědí, co od člověka čekat (buďte „předvídatelní“ v tom nejlepším smyslu slova). Vytvořte si jednotný vizuální styl (třeba na soc. sítích používejte stejné barvy, fonty, logo a styl fotek) a mluvte stejným jazykem. Ať už píšete blog, natáčíte videa nebo přidáváte příspěvky na sociální sítě, snažte se vždy držet stejný tón vaší komunikace (tone-of-voice).

Myslete do budoucna

„Kde se vidíte za 5 let?“ – na tuhle otázku se vás při budování osobní značky naštěstí nikdo ptát nebude, přesto si ale dopředu naplánujte, čeho chcete dosáhnout, co pro to musíte udělat a postupně na tom pracujte. Buďte trpěliví a neusněte na vavřínech ani v případě, že už se vám osobní značka rozjela – chcete zůstat relevantní a dál na sobě i svojí značce pracovat.

Na čem stojí úspěch osobní značky?

Čemu se vyhnout: Nejčastější chyby

Při budování osobní značky se dá snadno sklouznout k chybám, které vás budou zbytečně brzdit. Co jsou ty nejčastější přešlapy, kterým byste se měli vyhnout?

  • 😫 Nekonzistentní komunikace: Různá sdělení na různých platformách budou lidi mást a zbytečně snižovat vaši důvěryhodnost.
  • 💁‍♂️ Nedostatek autenticity: Předstírání a přetvářka oslabují důvěru. Buďte sami sebou.
  • 🌎 Snaha oslovit všechny: Příliš široké zaměření nezaujme nikoho. Vydefinujte si cílovku a soustřeďte se na ni.
  • © Kopírování konkurence: Na hledání inspirace u jiných lidí není nic špatného – buďte ale opatrní, ať nesklouznete k úplnému kopírování – chcete být originál.
  • Ignorování zpětné vazby: Publikum má rádo, když mu nasloucháte. Když je budete ignorovat, asi je moc nepotěšíte. Naslouchejte a kde to je vhodné, reagujte a interagujte.
  • 🛒 Přehnaný důraz na prodej: Zaměření pouze na prodej působí neupřímně. Podomního prodejce byste si taky hned tak nepustili domů – pokud už se ale znáte a máte vztah, možná tomu budete otevřenější. Budujte vztahy a sdílejte obsah s přidanou hodnotou.

Opravdová a autentická značka působí lépe na publikum, a navíc je jednodušší na údržbu.

— Denise Duffield-Thomas

Kde se naučit víc: Tipy na další zdroje


Související články v Almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.