Networking pro podnikatele. Jak na něj + přehled akcí

Osobní rozvoj

Už vám někdy někdo řekl, ať jdete ven, bavíte se s náhodnými lidmi a že vám to třeba pomůže v podnikání? 🤯 Přesně to (hodně zjednodušeně) je totiž networking. K podnikání patří, a proto vám chceme dát tipy, jak na to a jak z networkingu v podnikání vytěžit co nejvíc. V kalendáři networkingových akcí navíc určitě najdete i tu pravou právě pro vás.

Obsah článku

Co je to networking?

Networking je proces navazování, budování a udržování vztahů s lidmi v profesním i osobním životě. Cílem je potkat lidi se stejnými zájmy nebo podobnými podnikatelskými záměry a sdílet nápady, zkušenosti a příležitosti. Proto je networking pro podnikání a kariérní (nebo osobní) rozvoj tak důležitý.

Pomůže vám získat nové kontakty, potkáte inspirativní lidi, a když se vám poštěstí, najdete třeba nového mentora nebo narazíte na nové obchodní příležitosti. To zní docela fajn, ne? 😉

Nikdy nepodceňujte sílu náhodných setkání a konverzací – každá (i ta nejkratší) interakce může vést k novým příležitostem.

Kam u nás za networkingem (přehled akcí v Česku)

Mrkněte, kam se v Česku můžete za networkingem vydat. Na tak malý rybníček máme až přehršel možností a příležitostí, proto zde uvádíme jen několik příkladů networkingových událostí. Vybrat si můžete z kalendáře akcí nejznámějších pořadatelů u nás.

Pokud si nevyberete a hledáte něco specifického, jednoduše do Google zadejte, jakou networkingovou akci a s jakým zaměřením hledáte, a určitě najdete tu pravou i pro vás.

Kdo Kde a jak
Czech Crunch CzechCrunch má kalendář nabitý akcemi, které můžete k networkingu v podnikání využít. Portál se zabývá moderními tématy od podnikání, přes startupy, technologie, až po politiku, sport a kulturu. Ani na akcích pořádaných CzechCrunch se tedy určitě nudit nebudete a potkáte spoustu zajímavých lidí.
Business for Breakfast Business for Breakfast mají networkingové kluby po celém Česku, stačí se na webu podívat, který je vám nejblíž. Každé dva týdny pořádají schůzky, kde se můžete setkat s dalšími místními podnikateli.
Holky z Marketingu Holky z Marketingu pořádají kromě školení a webinářů během roku také spoustu dalších akcí, kam se můžete vydat, pokud vás marketing zajímá.
Impact Hub Impact Hub je známý především díky svým „coworkingovým“ prostorům. Není to ale jediná věc, kterou dělají skvěle. Impact Hub totiž pořádá každý měsíc hned několik networkingových akcí, a to hned v několika městech. Vyberte si z jejich akcí v Brně, Ostravě nebo Praze.
Gamechangers Pražští Gamechangers sází na sílu spojení sportu a byznysu. Organizují pravidelná networkingová setkání podnikatelů a sportovců s prezentacemi zajímavých osobností z oblasti inovací, sportu a podnikání.
DoToho! Společnost DoToho! pomáhá malým a středním podnikům růst v jejich oboru. Kromě mentoringu, školení a různých workshopů nabízí i přímo networkingové akce.
Meet&Deal Společnost Meet&Deal pravidelně (několikrát ročně) pořádá networkingové akce pro lidi z různých odvětví, od marketingu až po právo. Setkání se vždy koná na jiném místě a vždy ho doprovází bohatý doprovodný program a zajímaví hosté.
Prague Business Network Prague Business Network je komunita na Facebooku, která nabízí networking pro podnikatele a profesionály. Pravidelně pořádají akce v Praze.
Czech Cool Trade Ani poradenská společnost Czech Cool Trade není s networkingovými událostmi pozadu a pořádá minimálně jednu měsíčně (online i naživo).
Business Friends Skupina Business Friends má, podobně jako Business for Breakfast, podnikatelské kluby hned v několika regionech. Díky tomu ani jejich kalendář akcí nezeje prázdnotou a má co nabídnout.
GrowJOB Institute Vzdělávací institut GrowJOB už podesáté pořádá Leadership konferenci, která naživo probíhá v Praze, ale můžete se zúčastnit i online odkudkoliv.
Smart Network Podnikatelský klub Smart Network vytvořil komunitu podnikatelů a firem, které chtějí sdílet své zkušenosti a kontakty s dalšími lidmi. Klub pořádá networkingové akce po celé republice.
LinkedIn události Když se na LinkedIn přihlásíte do svého účtu, otevírají se vám dveře k mnoha možnostem. Pokud hledáte různé zajímavé (nejen networkingové) akce, stačí do vyhledávače na LinkedIn zadat „události“ a vyjede vám seznam všech online setkání, které se v brzké době konají. Stačí si jen vybrat.
Mastermind skupina Dalang Mentorka Dana Hanousková vede mastermind skupiny pro podnikatelky, které chtějí posunout své podnikání na další úroveň. Vždy jde o 6 setkání naživo v 6 lidech.

Jaké typy networkingu existují?

Už víte, kam se za networkingem vydat, pojďme se ale na networking podívat trochu komplexněji. 🙂 Pod pojem „networking“ totiž spadá jakákoliv událost, kde se setkávají lidé. Do určité míry ho provozujeme všichni, skoro na denní bázi, jen si to neuvědomujeme. Ať už jde o slavnostní otevření nové firmy, výročí, uvedení nového produktu na trh, nebo obyčejnou oslavu narozenin – nikdy nevíte, kde potkáte někoho, kdo by vám mohl ve vašem podnikání nějak pomoci.

Vaše „business network“ (v podstatě síť kontaktů) může zahrnovat širokou škálu lidí, se kterými se v životě potkáváte. Mohou to být:

  • přátelé
  • kolegové z práce
  • rodina
  • profesoři a studenti z vaší školy
  • klienti a zákazníci
  • profesionálové ve vašem oboru
  • známí
  • lidé, které potkáte v posilovně, v knihovně, nebo kedkoliv jinde

Networking jako takový je nejjednodušší rozdělit na dvě obecné kategorie – online a „naživo“. Je jen na vás, na co si troufnete, co je vám příjemnější, nebo jestli zkusíte obojí. Obě kategorie mají co nabídnout.

Online marketing je pohodlným způsobem, jak potkat nové lidi a navázat cenné kontakty.

Online networking

Ať zvedne ruku, kdo na internetu denně netráví alespoň chvilku svého času. Dětem říkáme, že jim to nic nedá, ale pro vás to znamená pravý opak – může vám to přinést nové příležitosti v podnikání a užitečné známosti v oboru.

Online networking je čím dál známější, především díky tomu, že vám umožní propojit se s lidmi z celého světa. Umožňuje vám navazovat a budovat cenné obchodní vztahy, které se vám v podnikání můžou hodit. To vše díky různým digitálním platformám a sociálním sítím – navíc se ani nemusíte hnout z pohodlí vašeho gauče. V online prostředí existuje nespočet nástrojů, které vám s networkingem pomohou.

Výhody online networkingu

  • Příjemnější pro introverty
  • Širší dosah a možnost budování vztahů s lidmi po celém světě
  • Flexibilita a pohodlí (networkujete z pohodlí domova)
  • Snazší správa kontaktů
  • Menší časová náročnost (nemusíte nikam cestovat nebo investovat čas do osobních schůzek)

LinkedIn networking

Máte LinkedIn? A můžeme ho vidět? Málokterá sociální síť je v profesionálním prostředí tak užitečná jako právě LinkedIn. Nejenže se na LinkedInu můžete propojit s kýmkoliv, kdo vás ve vašem oboru zaujal a má co říct, ale můžete se přidávat i k různým zajímavým skupinám a čerpat inspiraci pro své podnikání.

Když budete sdílet (pro váš obor relevantní) zajímavý obsah a zapojovat se do diskuzí, dostanete se do povědomí vaší profesionální bubliny a může vás to ve vašem podnikání „postrčit“ vpřed. Případně vám to může pomoci navázat vztahy s potenciálními klienty, partnery, ale i zaměstnanci.

Virtuální networkingové akce

Díky nárůstu počtu lidí, kteří pracují z domova, narostla také potřeba pořádat networkingové události i online. Tyto akce mohou mít formu webinářů, online konferencí a jiných online setkání, kde se potkávají lidé ze stejných oborů a vzdělávají se, nebo sdílejí své zkušenosti.

Dnes už běžným příkladem jsou třeba online webináře, různé online workshopy nebo online konference.

Online fóra a komunity

V případě online fór a komunit to funguje úplně stejně jako s networkingem na LinkedIn. Každý z nás je třeba i na Facebooku členem různých skupin, o které se zajímáme. Máte doma pejska? Možná jste členem facebookové skupiny „Pejskaři“. Rádi cestujete? Zajisté na sociálních sítích sledujete skupiny, které se tématu cestování věnují. Málokoho ale napadne, že se online komunity a fóra dají využít také k networkingu.

Ve světě fungují sociální sítě jako jsou Reddit nebo Quora, které jsou k online networkingu ideální. U nás je ale stále nejpopulárnější Facebook a i ten nám může být k networkingu velmi užitečný. Představte si, že vlastníte marketingovou agenturu. Na Facebooku pravděpodobně budete hledat skupiny, které s tím úzce souvisí, jako například „Brand Marketing v Česku“ nebo „Marketingové agentury“.

Je dobré si pohrát s tím, pod jakými názvy skupiny hledáte a přidat se do těch, které mají nejvíce členů a jsou aktivní – budou pro vás nejrelevantnější a nejzajímavější. Potom už nezbývá než zapojovat se do diskuzí, nasávat informace, nápady a tipy od ostatních a navazovat kontakty s lidmi z vašeho odvětví.

Networkingové aplikace

Další aplikace (a sociální sítě), které jsou k profesionálnímu networkingu přímo určené, jsou už taková „vyšší dívčí“ a u nás zatím nejsou moc populární (s výjimkou LinkedIn). Přesto je tu ale zmíníme, v případě, že by třeba zítra nastal boom těchto aplikací i u nás (budete o krok napřed). Jsou to aplikace jako Meetup nebo Fishbowl.

Díky online fórům a komunitám se můžete zapojit do diskuzí o tématech, která vás zajímají.

Networking „naživo“

Živým networkingem nenarážíme na to, že byste se při online marketingu snad setkávali se „zombíky“. Chceme tím říct, že u networkingu naživo je rozdíl v tom, že probíhá osobně, tváří v tvář ostatním účastníkům.

Oproti online marketingu vás může networking naživo stát víc sil – musíte se připravit, hezky se obléct a vyrazit do společnosti. Setkání s lidmi na takové události vám ale zároveň umožní navázat osobnější a bezprostřednější konverzace s ostatními. Networkingových akcí je stále víc a víc – příklady těch neznámějších a jejich výhody jsou:

Výhody networkingu naživo

Čtyři hlavní výhody networkingu naživo.
  • Rychlá a přímá interakce (v reálném čase můžete spontánněji konverzovat)
  • Zlepšení komunikačních dovedností
  • Snadnější vzájemné porozumění (networking naživo je bohatší o nonverbální signály)
  • Více se zapojíte (když stojíte tváří v tvář ostatním účastníkům, donutí vás to více se angažovat)

Networkingové mixery

Točí se vám hlava už jen z pomyšlení, že máte na nějaký „mixer“ jít? Nebojte, tyhle akce jsou převážně příjemné. 😁 Většinou se totiž konají v neformálním a uvolněném prostředí restaurací, barů nebo hotelových sálů, kde se lidé obecně cítí lépe a je to pro ně přirozenější. Atmosféru navíc často doplňuje i příjemná hudba a občerstvení.

Během mixeru se potkávají lidé z různých odvětví, poměrů a profesních úrovní. Všichni se tam ale potkáte za tím stejným účelem, díky čemuž hned budete mít alespoň jednu věc společnou – chcete potkat nové lidi a probrat zajímavá témata. Nebojte se tedy na takový mixer vyrazit, vyměňte si se zajímavými lidmi vizitky a jednoduše se bavte.

Konference a veletrhy

Akce tohoto typu většinou spojují profesionály, experty a zájemce o konkrétní odvětví. Na konferencích a veletrzích zaručeně potkáte lidi z branže, se kterými si budete mít co říct. Navíc budete mít možnost zúčastnit se různých workshopů, seminářů a celkově zjistit, co je ve vašem oboru nového.

Obchodní snídaně a obědy

Máte už z názvu těchto událostí chuť na croissant nebo chlebíčky? Pak je to pro vás ta správná volba networkingové akce. Obchodní snídaně a obědy (jak už název napovídá) se totiž vždy konají nad dobrým jídlem a pitím. Jde tedy vlastně také o takový „mixer“, s rozdílem v tom, že na obchodních snídaních a obědech se většinou potkávají lidé ze stejných odvětví a partneři a spolupracovníci, kteří už o sobě z minulosti ví.

Díky pravidelnosti konání můžou být tyhle akce produktivnější, co se navazování a budování obchodních vztahů týká. Potkáváte-li se jednou měsíčně u snídaně se stejnými lidmi z oboru, je jednodušší na vzájemných vztazích lépe pracovat a udržovat je.

Setkání profesních sdružení

Obec architektů, Klub sportovních novinářů, Fórum cestovního ruchu ČR, to je jen snítka organizací, do kterých se můžete přidat. Když se stanete členy některých ze sdružení ve vašem oboru, otevře vám to dveře k účasti na dalších zajímavých akcích, kde můžete vesele „networkovat“ a rozhazovat sítě.

Mastermind skupiny

Přestože se jedná o velmi specifickou formu setkání (může probíhat online i naživo), mastermind skupiny si v článku o networkingu své místo zaslouží. Jedná se o skupinové setkání v malém počtu lidí, které pravidělně probíhá většinou jednou týdně, nebo měsíčně.

Hlavním rozdílem oproti klasickému networkingu je to, že se vždy schází stejná skupina lidí, kteří se pohybují ve stejném odvětví. Vzájemně se podporují, sdílejí nápady a individuálně i kolektivně si pomáhají překonávat překážky a dosáhnout svých cílů rychleji.

Networkingové mixery se většinou odehrávají v méně formálním prostředí barů či restaurací.

Proč mám „networkovat”?

Sami už asi víte, že (nejen) v podnikání jde všechno snáz, pokud znáte ty správné lidi. Networking vás k těm „správným“ lidem dostane. Může to pro vás znamenat propojení s potřebnými investory, partnery pro podnikání, nebo přímo s potenciálními zákazníky.

Co je na networkingu krásné je to, že i když zrovna nenarazíte na nikoho, kdo by mohl pomoci vám, nebo vy jim, může vám to stále něco přinést. Ono totiž stačí, že narazíte na člověka, který zná spoustu dalších lidí, kteří vám mají co nabídnout a vice versa.

Představte si tedy situaci, kdy třeba plánujete otevřít novou kavárnu v centru Prahy. Máte vypracovaný business plán a vše je naplánované – zatím jste ale nenašli vhodné prostory. Jdete na „networkingovou“ akci, bavíte se s Hildegardou, která sice pronájmům v centru Prahy vůbec nerozumí, ale má známého Pepu. A Pepa zrovna pronajímá přesně takový prostor, jaký vy hledáte. Tadá – úspěšně jste si „vynetworkovali“ prostory pro vaši vysněnou kavárnu.

Networking je jako marketing, jen děláte reklamu sami sobě. Prodáváte své přednosti, hodnoty a to, čím jste jedineční.

Networking tedy sám o sobě není tak děsivý, jak by se na první pohled asi mohlo zdát. Není náhodou, že má kořeny v USA, kde frčí „small talk“ a každý mluví s každým, jen aby řeč nestála. Networking je vlastně takový povýšený small talk, který má nějaký hlubší význam a účel. Prostě se bavíte s lidmi.

6 tipů, jak na networking

Pokud ovládnete umění networkingu, může se stát účinnou součástí vaší obchodní strategie. Přečtěte si pár našich tipů, jak na to a na co při networkingu myslet.

1. Běžte sami

My víme, nejradši byste na takovou akci šli s kamarádem nebo partnerem. Určitě by to bylo příjemnější, ale zamyslete se – opravdu je to to nejlepší, co můžete udělat? Za nás ne. Když půjdete sami a ocitnete se v místnosti plné neznámých lidí, donutí vás to vystoupit z vaší komfortní zóny a začít konverzovat. Nikdo vás nebude rozptylovat a můžete se soustředit jen na vás a vaše cíle a potkat se s lidmi, se kterými se potkat chcete.

2. Mějte jasné cíle

Před každou akcí si udělejte takový malý průzkum. Kdo akci pořádá? Kdo se takových akcí účastní? Kdo jsou případní řečníci? Pomůže vám to jasně si stanovit, co si z akce chcete „odnést“. Některými z cílů mohou být: mluvit s konkrétními lidmi, rozdat (získat) určitý počet vizitek, naplánovat si s někým obchodní schůzku, apod.

3. Mluvte s co možná nejvíce lidmi

Udělat si kolečko po celé místnosti a navázat konverzaci se všemi přítomnými asi není úplně reálné (záleží o jak velkou akci se jedná). Přesto se o to ale pokuste a dejte si to za cíl. Je to jednoduchá rovnice, s čím více lidmi se dáte do řeči, tím větší je šance, že narazíte na nějakou zajímavou příležitost.

4. Buďte aktivní

Nebuďte jen pasivním pozorovatelem a aktivně se zapojte do konverzací. Ptejte se, naslouchejte, nabídněte pomoc z vaší strany a sdílejte znalosti a zkušenosti, které mohou být užitečné pro někoho jiného.

5. Choďte na networkingové akce pravidelně

Vše, na čem se pracuje soustavně a pravidelně většinou funguje líp. Vztahy nejsou výjimkou, a to ani ty obchodní. Pravidelná účast na networkingových akcích vám umožní nejen hledat nové užitečné konexe a příležitosti, ale také upevňovat stávající obchodní vztahy.

6. Účastí to nekončí

Nezapomeňte se po akci lidem, které jste potkali, ozvat. Máte jejich vizitku? Pošlete jim děkovný e‑mail, napište jim na LinkedIn, sledujte je na sociálních sítích – udržujte s nimi kontakt.

Užitečné tipy, jak na efektivní networking.


Související články v Almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.