Jak si vytvořit web (skoro) zdarma?
Potřebujete web, ale na práci profesionálního kodéra či agentury nemáte peníze? Nevadí. Hezký web, e-shop nebo portfolio zvládnete postavit sami a skoro zdarma. Budete potřebovat jen hlavu, ruce a jedno až dvě volné odpoledne.
Obsah článku
Potřebuju vůbec k podnikání vlastní web?
Jednoduchá odpověď: ano, potřebujete. A to i pokud prodáváte zboží nebo služby pouze offline. Web je vaší digitální vizitkou, která vám umožní představit se světu a získat nové zákazníky. Proto o něm přemýšlejte jako o své výkladní skříni: čím lákavější bude její obsah, tím spíš si k vám zákazníci udělají vztah a přijdou k vám nakoupit.
Kolik stojí nový web?
Že zrovna nejste expert na kódování nebo design? Nevadí. Existuje hned celá řada nástrojů, které vám s tím, jak vytvořit web, pomohou, a některé z nich jsou zcela zdarma. Reprezentativní web tak vybudujete pouze za pár stovek korun ročně (právě tolik totiž stojí doména a webhosting, o kterých se detailněji zmíníme později).
„Zároveň je vždy důležité si uvědomit, co vlastně od webu očekáváte. Pokud máte skvělou nabídku a produkt, tak se vám i profesionální web za stovky tisíc může v řádech měsíců vrátit. A pokud byste si jej udělali sami, pravděpodobně ztratíte spoustu peněz tím, že nevyužijete všechen potenciál svého podnikání. Na druhou stranu, pokud si chcete vytvořit především online vizitku (od které neočekáváte žádný marketingový výkon), je to úplně jiný příběh, a pokud máte čas a chuť, tvorbu svépomocí bych klidně doporučil,“ radí Vojtěch Bruk, tvůrce profitabilních WordPress webů.
Pojďme se nyní na celý proces, jak vytvořit web, podívat detailněji. Krok za krokem. Na výběr přitom máte ze dvou možností: buď web naklikáte na některé k tomu určené službě (jako když si při hledání nového domu vyberete takový, který už někdo postavil za vás), nebo si web postavíte kompletně sami (stejně jako byste svépomocí stavěli nový dům).
Návod pro úplné začátečníky: Jak na vlastní web?
Nechce se vám nic řešit? Postavte svůj web na některé ze služeb, jako jsou SolidPixels, Wix nebo Webnode. Všechny fungují superjednoduše – svůj web si snadno naklikáte přímo na jejich webových stránkách, a to i bez nutnosti kupovat vlastní doménu a pronajímat hosting. Vybraná služba se o vše postará za vás.
Právě řešení typu Wix nebo SolidPixels doporučuje i Jan Řezáč, autor knihy Web ostrý jako břitva a zakladatel agentury House of Řezáč. „Vykašlete se na Wordpress, hosting nebo hledání redakčního systému. Web postavte na šabloně na pronajatém řešení à la Webflow, Wix, SolidPixels. Každá úprava, kdy musíte koordinovat programátora, kodera, grafika a copywritera, je drahá a stojí vás energii. Takže je lepší, když si web zvládnete měnit sami,“ radí.
Chcete si web „naklikat“? Na tohle si dejte pozor
I tenhle superjednoduchý způsob, jak na vlastní web – tedy využití služeb typu SolidPixels nebo Wix – má ale svá ale. Dřív nebo později totiž narazíte na nejrůznější omezení, obzvlášť pokud budete svůj web chtít dál ladit a vylepšovat.
„Některé ze jmenovaných a jim podobných nástrojů mají problémy s vyhledávači. Možná se vám v nich nepodaří udělat web tak, aby byl nalezitelný v Googlu nebo Seznamu,“ varuje například Marek Prokop, známý odborník na weby a marketing.
Počítejte také s tím, že vaše webové stránky budou sedět na doméně v podobě „vasefirma.vybranysystem.cz“, nejde tedy o zcela reprezentativní adresu (a použití vlastní domény bývá v případě těchto služeb velmi drahé).
Tip: Pokud chcete „pouze“ jednoduchou webovou vizitku nebo portfolio (bez interaktivních prvků, blogu apod.), možná vám bude úplně stačit základní statický web.
Návod pro mírně pokročilé: Jak vytvořit webové stránky?
Chcete mít nad webem větší kontrolu, ať už jde o jeho vzhled, nebo funkčnost? Jděte na to po vlastní ose: od hostingu a domény přes výběr šablony až po texty, obrázky a videa.
Krok č. 1: Zaplaťte si hosting
Představte si svůj budoucí web jako dům. Zatímco při stavbě domu je jednou z klíčových otázek jeho lokalita (tedy kde bude váš budoucí dům stát), v případě webu sehrává roli fyzického „pozemku“ takzvaný webhosting. Jde totiž o pronajatý prostor na serveru, kde se ukládají soubory, obrázky a kódy vašeho webu. Bez hostingu nemá váš web kde „bydlet“, a nemůže tedy ani fungovat.
Samotný webhosting si zřídíte snadno. Stačí si vybrat některého z poskytovatelů hostingu a zaplatit pronájem. Konkrétní tipy, jak na výběr, včetně dalších doporučení, najdete v samostatném článku věnovaném výběru správného hostingu.
Krok č. 2: Zaregistrujte si doménu
Zůstaňme ještě chvíli u analogie s domem. Protože můžete-li si hosting představit jako místo, na kterém váš web „bydlí“, internetová doména pak představuje jeho adresu. Zjednodušeně řečeno jde o url adresu, na které vás zákazníci na webu najdou.
Při výběru domény mějte na paměti několik věcí: měla by být jedinečná, stručná, snadno zapamatovatelná a relevantní pro vaše podnikání. Typicky by měla doména obsahovat buď název firmy (například www.fakturoid.cz), nebo předmět vašeho podnikání.
A jak doménu zaregistrovat – tak aby vám ji nikdo nevyfouknul pod nosem? Nejjednodušší je zaregistrovat si ji přímo u poskytovatele webhostingu. Nebo (jste-li v online světě zběhlejší) na to můžete jít přímo přes registrátora domén. Konkrétní návod (včetně tipů, jak vybrat doménu, kterou si vaši zákazníci skutečně zapamatují) jsme pro vás sepsali v samostatném článku.
Přehledně: Jak se liší doména a webhosting?
Doména je jméno, které uživatelé zadají do prohlížeče, aby váš web našli (například „vasejmeno.cz“). Webhosting je služba, která poskytuje fyzický prostor pro uložení dat vaší webové stránky na serveru.
Krok č. 3: Vyberte si redakční systém
Vraťme se opět k našemu přirovnání nového webu ke stavbě domu. Redakční systém (CMS) v této analogii hraje roli domu na klíč. Představte si, že jste si vybrali místo, kde bude stát (hosting), a nyní máte na výběr různé typy domů (redakční systémy), které můžete postavit – a následně třeba i jednoduše upravit podle svých potřeb a preferencí.
Nemusíte přitom být webdesignér ani programátor. A dokonce ani nemusíte vědět, co všechny ty jedničky a nuly, na kterých to všechno kdesi v hlubinách běží, znamenají. Stačí si vybrat redakční systém (CMS) – tedy už předpřipravené řešení pro váš budoucí web. Výběr konkrétního redakčního systému přitom závisí na vašich potřebách, dovednostech a typu webu, který plánujete vytvořit.
Jste-li ve světě webů spíše nováček, doporučujeme vám WordPress. Je flexibilní, uživatelsky přívětivý a má širokou škálu šablon a pluginů, které můžete použít k přizpůsobení vašeho webu. Jeho hlavní výhodou je velká komunita, která podporuje vývoj a rozšíření systému, snadno ho navíc přizpůsobíte tomu, co zrovna potřebujete.
Pozor si dejte na rozdíl mezi WordPress.org (otevřeným frameworkem zdarma) a WordPress.com (placenou službou, která využívá WordPress). Pokud nemáte specifické požadavky, typicky vás bude zajímat WordPress.org, který vám umožní nainstalovat si WordPress zdarma na vlastní hosting. A pokud si WordPress nainstalujete přímo z administrace vašeho hostingu, tak máte jistotu, že využijete právě verzi .org.
— Vojtěch Bruk, tvůrce WordPress webů
Krok č. 4: Nainstalujte si redakční systém
Redakční systém už máte vybraný? Výborně. Pojďme ho nainstalovat 🙂 Stejně jako registraci domény, i instalaci redakčního systému ve většině případů zvládnete přímo u svého poskytovatele hostingu. Většina webhostingových služeb totiž má přímo v administraci jednoduchý nástroj pro instalaci redakčního systému. Jediné, co musíte udělat, je z nabídky vybrat ten „svůj“ (například WordPress), a poté kliknout na tlačítko Instalovat.
Krok č. 5: Rozhodněte se, jak bude váš web vypadat
Váš dům – tedy web 🙂 – už skoro stojí. Zbývá ho jen omítnout a vybrat květináče do oken. Respektive: rozhodnout se, jak přesně bude váš web vypadat.
Jde o důležitý krok. Právě design a struktura webu mají velký vliv na to, jak budou vaši návštěvníci web vnímat a jak se na něm budou orientovat. Při návrhu designu byste proto měli mít na paměti několik důležitých faktorů:
- Struktura: Jaké stránky a sekce bude váš web obsahovat? Jak budou mezi sebou navzájem propojené?
- Vizuální styl: Jaké barvy a typy písma budete používat? Budete mít logo? Jaký dojem chcete, aby váš web udělal na návštěvníky?
- Uživatelská přívětivost: Budou se vaši zákazníci na webu dobře orientovat? Je obsah snadno čitelný a přístupný?
- Responzivita: Bude váš web fungovat stejně dobře na různých zařízeních, jako jsou stolní počítače, tablety a mobilní telefony?
Tip: Nezačínejte od nuly. Většina redakčních systémů, jako je WordPress, nabízí širokou škálu předdefinovaných šablon. Vyberte si takovou, která vám sedí nejvíc, a pak ji laďte podle svých potřeb a preferencí.
Krok č. 6: Naplňte web obsahem
Teď už je před vámi jen „maličkost“ – totiž naplnit web obsahem. A nemusí přitom jít pouze o klasické články.
- Vytvářejte obsah pro svou cílovku: Dlouholetý tvůrce webů, autor knih a článků Jan Polzer upozorňuje, že spousta majitelů webů dělá při tvorbě obsahu zásadní chybu: tvoří web pro sebe. Až na výjimky byste se měli přizpůsobit cílové skupině. Nebuďte přehnaně familiární, šetřete vysoce odbornými pojmy a kroťte se v délce sdělení. Kvantitu nahraďte kvalitou. Podívejte se na web očima cizího člověka. Pochopí do pár sekund, co na webu nabízíte?
- Texty na web: Vyhněte se zbytečné vatě. Přemýšlejte o tom, co chcete svým návštěvníkům skutečně sdělit. Pište stručné a srozumitelné texty a používejte jazyk, kterému budou vaši zákazníci rozumět.
- Obrázky a videa: Vybírejte kvalitní obrázky a videa v dobrém rozlišení. Všechny obrázky a videa byste také měli optimalizovat pro web, aby se stránky načítaly rychleji – využít můžete nástroje jako ImageOptim, TinyPNG nebo Kraken.
- Články na blog: Pravidelné blogování má hned několik výhod. Zůstanete v kontaktu se svými zákazníky, potvrdíte svou pozici jako odborníka v daném oboru a navíc zvýšíte hodnotu svého webu v očích vyhledávačů (a zákazníci vás tak snadněji najdou).
Bonus: Jak si vytvořit web ve Wordpressu? (zdarma)
Rozhodli jste se postavit svůj web na WordPressu? Dobré rozhodnutí: WordPress je populární redakční systém, který zvládne i začátečník. A může s vámi vydržet dlouho. V porovnání s jinými redakčními systémy je totiž velmi flexibilní, a svůj web na WordPressu tak můžete téměř libovolně upravovat a vylepšovat. Sepsali jsme, jak na vlastní WordPress web zdarma.
1. Vyberte hosting a doménu
Vyberte si poskytovatele hostingu (místa na serveru) a v administraci si rovnou zaregistrujte i vybranou doménu.
2. Nainstalujte WordPress
A v administraci poskytovatele webhostingu ještě chvíli zůstaneme. Přímo z ní si totiž můžete jednoduše nainstalovat i WordPress. Vyberte svou zaregistrovanou doménu, v instalátoru aplikací najděte WordPress a klikněte na Instalovat. Dál postupujte podle instrukcí.
3. Přihlaste se do administrace WordPressu
Po úspěšné instalaci WordPressu vás poskytovatel webhostingu přesměruje na přihlašovací stránku WordPressu. Použijte přihlašovací údaje, které vám dorazily do mailu nebo které jste si zvolili během instalace, a přihlaste se.
4. Vyberte si WordPress šablonu
V administraci WordPressu vyberte šablonu, kterou chcete použít pro vzhled vašeho webu. Zajímat by vás měl nejen design, ale i rozsah funkcí, které nabízí. Vybranou šablonu pak najděte v nabídce Vzhled, nainstalujte ji a následně aktivujte kliknutím na tlačítko Aktivovat. Budete-li ji chtít dál upravovat (třeba měnit barvy nebo fonty), zvolte ji v nabídce Šablony a klikněte na Přizpůsobit.
Jak vybrat šablonu ve WordPressu? S výběrem správné šablony vám pomůžou žebříčky přímo na stránkách WordPressu. Výsledky můžete filtrovat podle plánovaného zaměření vašeho webu.
5. Vyberte vhodné pluginy
Aby vaše webové stránky běžely, jak mají, potřebujete k tomu další pomocníky – takzvané WordPress pluginy, tedy doplňky, které rozšiřují funkce vašeho webu. Pro začátek určitě doporučujeme nainstalovat alespoň plugin Yoast SEO, který vám pomůže s optimalizací webu pro vyhledávače. Instalovat, aktivovat a spravovat pluginy můžete opět přímo v administraci WordPressu, a to v nabídce Pluginy.
6. Vytvořte podstránky webu
V administraci WordPressu můžete snadno vytvářet různé podstránky (v nabídce Stránky). Typický web kromě hlavní stránky obsahuje podstránky O nás, Ceník, Služby nebo Kontakt. Jde o statické stránky, které budou pilířem vaší online prezentace.
7. Přidejte sekci blog (volitelné)
Blogové příspěvky se vytvářejí v nabídce Příspěvky. Každý článek můžete zařadit do jiné rubriky, nezapomeňte přidávat i kvalitní obrázky nebo, chcete-li, videa.
Tip: Nezapomeňte svůj web pravidelně udržovat. Aktualizujte WordPress a případné šablony a pluginy na nejnovější verze, abyste svému webu zajistili bezpečnost a správnou funkčnost. O dostupných aktualizacích vám dá WordPress sám vědět přímo v administraci.
Praktické tipy, jak mít skvělý web
Postavením pěkného webu vaše práce nekončí. Chcete-li, aby se na vašem webu zákazníci cítili dobře (a v ideálním případě i nakoupili nebo udělali jinou konverzi), měli byste mít na paměti několik pravidel.
Vzhled a struktura webu
Nesnažte se být originální za každou cenu. Vědecké studie dlouhodobě ukazují, že stránky, které dodržují nepsaná pravidla webdesignu, a působí tak předvídatelně, hodnotí uživatelé jako výrazně důvěryhodnější a mnohem méně často z nich odcházejí.
Jednoduchá rada pro vás? Respektujte zavedená pravidla rozložení prvků na webu. Mezi ty patří třeba to, že zatímco v pravém horním rohu najdou vaši návštěvníci přihlášení a košík, v levém horním rohu bude vaše logo – a podobně. Stavíte-li si web svépomocí, vycházejte při návrhu designu z předvytvořených šablon. Neměli byste tak šlápnout vedle.
Barvy a fonty
Říká se, že méně je více, a v oblasti webdesignu to platí obzvlášť. S barvami to proto nepřehánějte: obvyklým postupem je zvolit jednu hlavní barvu (použijete ji například v navigaci či v logu) a jednu až dvě doplňkové barvy (pro prvky, jako jsou některé typy nadpisů nebo tlačítka). U fontů se držte střídmějších variant a k míchání různých fontů přistupujte pouze po konzultaci s grafikem nebo typografem. Dobrým vodítkem vám opět mohou být už předpřipravené šablony v rámci redakčního systému.
Tip: Vybírejte barvy, které odpovídají vaší značce a jejímu poselství. Například pokud prodáváte ekologické produkty, mohli byste se rozhodnout pro zemité, přírodní tóny. Při výběru fontů hledejte takové, které jsou snadno čitelné a dobře se hodí k celkovému designu vašeho webu.
Texty na webu
Pravidlo číslo jedna? Buďte srozumitelní a užiteční. Při vytváření obsahu myslete na to, kdo je vaším zákazníkem, co ho trápí a jaký pravděpodobně používá jazyk. Vyhýbejte se odborným výrazům, trpnému rodu a složitým souvětím. Pište jasně a stručně – a ideálně pouze tehdy, když máte co říct 🙂
Chcete poptávky z webu? Neřešte barvičky. Nejdůležitější je obsah! Texty, fotky, videa. Potřebujete psát pro svoje budoucí klienty… takže musíte porozumět tomu, jak uvažují a co je pro ně zajímavé. Samotné psaní vám ulehčí generativní AI (ChatGPT apod.) – tedy pokud se s ním naučíte pracovat.
— Jan Řezáč, autor knihy Web ostrý jako břitva
Responzivita
Napadlo vás někdy, jak váš web vidí uživatelé, kteří přicházejí z mobilu? Počet mobilních návštěv dlouhodobě stoupá (a vaše stránky pravděpodobně nebude výjimkou), myslete proto na to, aby byly vaše webové stránky responzivní – totiž dobře čitelné na počítači, tabletu i mobilu. Responzivitu obvykle řeší předpřipravené šablony v rámci redakčního systému, přesto vše raději sami zkontrolujte přímo v mobilu.
Webové stránky na míru. Jak najít dodavatele?
Usnesli jste se, že vytvářet web svépomocí není nic pro vás? Další možností je najít si externího dodavatele (typicky freelancera či agenturu), který vám webové stránky na míru postaví. Tady je pár tipů, jak na to.
- Určete si rozpočet: Kolik peněz jste ochotni utratit za vytvoření webové stránky? Výsledná částka se může výrazně lišit v závislosti na komplexnosti webu, zkušenostech poptávaných webdesignérů a dalších faktorech.
- Definujte, co přesně chcete: Přemýšlejte o tom, co od svého webu potřebujete. Stačí vám základní webové stránky, nebo chcete komplexní e-shop? Potřebujete blog nebo fórum pro komunitu? Jaké funkce by měl web mít?
- Najděte správného dodavatele: Hledejte mezi freelance webovými vývojáři, malými designérskými studii nebo velkými digitálními agenturami. Záleží na vašem rozpočtu a potřebách. Při výběru dodavatelů se podívejte na jejich portfolio, zjistěte, jaké mají zkušenosti, a zajímejte se o recenze jejich předchozích zákazníků.
- Porovnejte jednotlivé nabídky: Požádejte své potenciální dodavatele o nabídku. Jednotlivé nabídky pak porovnejte a zjistěte, kdo vám sedí nejvíc.
- Komunikujte: Se svým dodavatelem jasně komunikujte, a to během celého procesu tvorby webu. Nezapomeňte na smlouvu, která jasně stanovuje rozsah práce, cenu a časový rámec.
- Nezapomeňte na doménu: „Určitě se ujistěte, že si na své jméno zaregistrujete doménu, kterou bude web využívat. Není totiž žádný důvod, aby si ji na sebe registroval(a) zhotovitel(ka) webu. Tvůrci k ní pak jen poskytnete přístup. V neposlední řadě také doporučuji zaregistrovat si i různé verze domény, včetně zahraničních koncovek, jelikož jeden nikdy neví, kam až vás může podnikatelský vítr zavát,“ dodává tvůrce webů Vojtěch Bruk.
Tip: V zadání pro dodavatele jasně uveďte, že by váš web měl běžet na Wordpressu nebo jiné službě, kterou si budete moct platit napřímo. Díky tomu budete mít nad webem plnou kontrolu, i kdybyste se v budoucnu spolupráci s dodavatelem rozhodli ukončit.
Freelancer, nebo agentura?
Práce s freelancerem je obvykle v počátečních nákladech levnější, na druhou stranu v řadě případů musíte koordinovat několik nezávislých profesionálů mezi sebou – nejčastěji specialistu na UX, grafika, programátora a copywritera.
„Dobré agentury s vlastním týmem naopak veškerou komunikaci zajistí samy a dodají vám výsledek na klíč. Nezanedbatelnou roli při tom hraje zastupitelnost jednotlivých členů týmu. Velmi často vám agentury nabídnou i řešení dalších marketingových aktivit,“ říká Jan Polzer z agentury Lesensky.cz.
Časté otázky
Jak dlouho trvá vytvořit web?
Vytvořit web zvládnete i coby začátečník – a dokonce i tehdy, pokud nemáte s webdesignem nebo programováním vůbec žádné zkušenosti. Jednoduchý web včetně obsahu obvykle postavíte během několika nižších desítek hodin.
Web už mám. Kam dál?
Vlastní web je jenom začátek 🙂 Mrkněte i na naše rady, jak na e-mail marketing, jak definovat cílovou skupinu nebo jestli byste náhodou neměli zdražit. A pokud s podnikáním teprve začínáte, hodit by se vám mohly i naše vychytávky, které vám podnikatelský život výrazně usnadní.
Související články v Almanachu
Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit víc