V čem začít podnikat? Tipy, jak vymyslet produkt, o který je zájem

Kategorie: Jak začít podnikat

Chcete začít podnikat, ale nápad na byznys, který bude opravdu fungovat, ne a ne přijít? Máme pro vás konkrétní rady a tipy, jak vymyslet produkt nebo službu, po kterých je na trhu skutečná poptávka a mají šanci uspět.

Máte pocit, že všechny dobré podnikatelské nápady už si rozebrali ostatní? Máme dobrou zprávu – tak přesně takhle to na volném trhu nefunguje.

Obsah článku

Než začnete: pochopte, po čem je největší poptávka na trhu

„Všechno, co se dá vynalézt, už někdo vynalezl,“ prohlásil – alespoň pokud můžeme věřit historickým zkazkám – komisař amerického patentového úřadu Charles H. Duell. Jeho údajný výrok sám o sobě příliš zajímavý není (něco podobného koneckonců slýcháme častěji, než by se nám líbilo). Zajímavější je doba, kdy k tomuto odvážnému prohlášení mělo dojít. Psal se totiž rok 1899.

Charles Duell se zkrátka do historie zapsal jako muž, kterého budoucnost mnohokrát usvědčila z omylu. Ukázalo se totiž, že trh má jednu docela fajn vlastnost: neustále se vyvíjí. A jediné, co jakožto aspirující podnikatel nebo podnikatelka potřebujete, je najít na něm onu pověstnou díru – tedy produkt nebo službu, která vyřeší konkrétní potřebu vašich potenciálních zákazníků (byť třeba ještě sami nevědí, že takovou potřebu vůbec mají).

Americký podnikatel Gary Dahl si v 70. letech s tím, že „vše zajímavé už někdo vymyslel nebo vynalezl“, hlavu nelámal. Začal Američanům prodávat kameny jako domácí mazlíčky místo zvířat. Kusů za necelé čtyři dolary prodal tolik, že se stal milionářem.

„Nejtěžší je začít,“ radí začínajícím podnikatelům Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobotu. „Když už se do toho pustíte, je všechno ostatní na začátku jednoduché. Máte hromadu energie, nemáte co ztratit, věci se dají rychle měnit a nápady zkoušet. Člověk toho hodně neví, což je ve skutečnosti v téhle fázi obrovská výhoda. Začněte. Nečekejte na příhodnější chvíli, ta nikdy nepřijde.“

Metody, jak najít podnikatelský nápad

Pojďme ale být konkrétní. Způsobů, jak najít ten „svůj“ podnikatelský nápad, máte hned několik.

Metoda č. 1.: Zpeněžte svůj koníček

Říká se, že když si najdete práci, kterou milujete, už nikdy nebudete muset pracovat. Proč tedy nezpeněžit to, co vás baví nejvíc – totiž vaše koníčky?

Rádi fotíte? Zkuste se uchytit jako svatební fotograf, nebo svoje foto služby nabídněte firmám, které chtějí rozvíjet svůj Instagram. Baví vás móda? Proberte vyřazené kusy oblečení, přešijte je (upcyklujte) a nabídněte k prodeji na internetu. Máte šikovné ruce? Prodávejte vlastnoručně vyrobené náramky nebo třeba svíčky.

Tehdejšího středoškoláka Dominika k podnikání přivedla jeho láska ke knihám. Společně s přítelkyní proto nejprve založil malé vetešnictví a následně i online antikvariát. Tak vznikl Knihobot, jeden z nejúspěšnějších českých startupů posledních let.

Metoda č. 2: Využijte své ruce a hlavu

Umíte programovat, malovat zdi nebo přivrtat poličku tak, aby opravdu držela? Máte štěstí – už teď totiž potenciálním zákazníkům můžete nabídnout něco, po čem je skutečná poptávka (a co zároveň neumí všichni ostatní).

Podívejte se, jak se „vaší oblasti“ na trhu daří a jak velký může být o vaše služby zájem. Máte pocit, že velký? Jste za vodou. Teď už vám stačí jen zapracovat na marketingu a dát o sobě potenciálním klientům vědět.

Zoufat ale nemusíte ani tehdy, pokud vás konkurence zdánlivě stihla převálcovat, ještě než jste s podnikáním vůbec začali. Najděte si v rámci svého oboru specifickou cílovku, na kterou se zaměříte, případně rozšiřte nebo prohlubte svou specializaci – tak aby vaše práce měla pro zákazníky větší přidanou hodnotu.

Že se toho na poli vlasů a vousů nic nového vymyslet nedá? Světoznámý barbershop na japonské Shinbashi Station by vás vyvedl z omylu. Vsadil totiž na heslo „Nové vlasy do 15 minut“. Dnes se mu díky specifickému zaměření na muže, kteří nechtějí ztrácet čas, zákazníci jen hrnou.

Metoda č. 3: Všímejte si chyb ostatních

Co vám na trhu jako zákazníkovi nejvíc chybí? Už po letmém pohledu kolem sebe určitě zjistíte, že spousta služeb nefunguje tak, jak by měla. Možná o možnosti, jak svůj produkt dál vylepšit, vůbec nevědí, možná jen spoléhají na to, že zákazníci stejně přijdou. V každém případě jde o fajn příležitost pro vás: proč nezačít dělat to, co ostatní, ale nově a lépe?

Psal se rok 2008, když se mladí živnostníci Honza a Lukáš rozhodli vytvořit vlastní systém na vystavování faktur. Podobné nástroje už existovaly, vzhledem a uživatelskou přívětivostí ale připomínaly spíš hlubokou historii než začátek 21. století. Tak vznikl Fakturoid, který je na trhu dodnes a patří k nejoblíbenějším fakturačním nástrojům u nás.

Metoda č. 4: Předávejte své dovednosti a schopnosti

Sice se říká, že „kdo neumí, ten učí“, ve světě podnikání ale není nic vzdálenějšího od pravdy. Placená školení nebo třeba online kurzy mají navíc hned několik výhod: kromě toho, že vám vydělají a v případě digitálních materiálů jsou snadno škálovatelné, navíc také budují vaše jméno jakožto odborníka na konkrétní oblast. Snadno poté mohou přerůst v další zakázky.

A kde začít? Mrkněte, o jaké dovednosti bývá zájem například v pracovních inzerátech, a zamyslete se, jestli něco z toho neovládáte právě vy – typicky jde třeba o cizí jazyky. Školit ale můžete i některý ze svých koníčků: od hry na hudební nástroj přes sport až po psaní.

Jógových učitelů je po celém světě spousta. Jen pár z nich ale dokázalo svou lásku k pohybu a východní filozofii zobchodovat tak jako Adriene Mishler. Její YouTube kanál Yoga with Adriene má téměř 12 milionu předplatitelů a daří se jí i se speciálním jógovým online programem založeným na předplatném.


Je můj podnikatelský nápad dobrý?

Nápad už máte? Výborně. Už vám zbývá jen „maličkost“ – totiž ověřit si, že to, co jste vymysleli, má šanci na trhu uspět. Stačí si odpovědět na následující čtyři otázky.

1. Řeší váš produkt konkrétní problém?

Obecně platí, že pokud existuje problém, se kterým se potýkáte vy sami i lidé ve vašem okolí, pak ho zřejmě pociťují i lidé, které vůbec neznáte – tedy vaši potenciální zákazníci. Ověřte, že je po vašem produktu poptávka, ještě než začnete.

2. Budou za něj lidé ochotni zaplatit?

Za podnikáním se skrývá jednoduchá matematika: měli byste vydělat víc peněz, než kolik jich zaplatíte na nákladech. Zákazníci jsou proto alfou a omegou každého podnikání. Zamyslete se, jestli má váš nápad pro zákazníky takovou hodnotu, aby za něj chtěli platit tolik, kolik potřebujete.

3. Existuje po produktu či službě dlouhodobá poptávka?

Vzpomínáte na fidget spinnery? Přiřítily se jak velká voda, párkrát se protočily kolem celého světa, aby po nich po pár týdnech neštěkl ani ten příslovečný pes. Myslete na to, že váš produkt by měl mnohem víc řešit dlouhodobý problém než naskakovat na aktuální trend.

4. Nezkoušeli to už ostatní?

Chyby jiných firem mohou být zajímavou inspirací pro váš vlastní podnikatelský nápad. Vždy ale ověřte, že se jedná o skutečné chyby a opomenutí, a ne o záměr. Je totiž možné, že konkurence moc dobře ví, proč se do konkrétní oblasti nepouští, a vy byste tak už od začátku jeli na mrtvém oslovi.

Tip: Nechtějte všechno hned. Pokud začínáte, jděte cestou takzvaného minimálního produktu. Ten by měl být srozumitelný, jednoduchý, s nízkými vstupními náklady a v budoucnu i snadno škálovatelný – tak aby se později mohl stát základem většího podnikání.

Bonus: 10 konkrétních nápadů, v čem podnikat bez peněz

Trápí vás nedostatek kapitálu? V mnoha oblastech ho téměř nepotřebujete. Tady jsou konkrétní možnosti, které vás v hledání toho pravého nápadu mohou inspirovat.

  • Hlídání dětí
  • Doučování
  • Pronájem pokoje, bytu nebo chaty
  • Prodej vlastní knihy, e-booku nebo digitálního kurzu
  • Půjčování nářadí a specializovaného vybavení
  • Streamování her
  • Sekání trávy a péče o zahradu
  • Tvorba obsahu na internet
  • Úklid domácností
  • Venčení psů

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach