Co je cílová skupina? (aneb od cílovky k personám)

Marketing

Definice cílové skupiny je důležitým milníkem – a to nejen v rámci vaší marketingové strategie, ale i v podnikání jako takovém. Přečtěte si, jak určit cílovou skupinu, v čem se liší od person a jak s jednotlivými zákaznickými segmenty pracovat tak, abyste měli skutečné výsledky.

Obsah článku

Co je cílová skupina?

Cílová skupina je skupina zákazníků, kterým budete chtít prodat váš produkt nebo službu – tedy pro které bude váš produkt nebo služba relevantní. Jednotlivé cílové skupiny můžete rozlišit podle klasických demografických údajů (pohlaví, věku, bydliště, zájmů, rodinného stavu, vzdělání) i podle životního stylu.

Příklady cílové skupiny

  • Budete prodávat dřevěné hračky? Vaší cílovkou zřejmě budou rodiče malých dětí se zájmem o udržitelnost.
  • Fotbalové míče se speciálním potiskem? Zřejmě budete chtít cílit na fanoušky jednotlivých fotbalových klubů a spíš (byť určitě ne výhradně) muže.
  • Sportovní psí vodítka? Vaší cílovkou mohou být majitelé psů, kteří se svým psem aktivně běhají nebo třeba jezdí na kole.

Jak definovat cílovou skupinu (ve 3 krocích)

S určením cílové skupiny neotálejte a definujte ji v ideálním případě ještě před uvedením vlastního produktu na trh. Tedy tak, abyste samotný produkt nebo službu budovali na míru konkrétní cílovce. A konkrétně?

  1. Zamyslete se, v jakém oboru chcete podnikat, a hoďte na papír první verzi svého budoucího produktu nebo služby.
  2. Definujte své hlavní cílové skupiny. Sepište, co potřebují, jak budou váš produkt používat, kde a proč si ho koupí a podobně.
  3. Zamyslete se, zda váš produkt nebo služba odpovídá tomu, co daná cílová skupina skutečně potřebuje. Pro jednotlivé cílovky pak vytvořte marketingovou strategii na míru.

Nezapomeňte: Cílová skupina není dogma. Sem tam si váš produkt pořídí i někdo mimo předem vytipovaný okruh. Dobrá znalost cílové skupiny vám ale usnadní komunikaci s vaším typickým zákazníkem a dlouhodobě tak navýší prodeje.

Bonus: 5 otázek, které vám pomohou určit vaši cílovku

Nevíte si s definicí cílové skupiny rady? Zkuste si odpovědět na následujících pět otázek.

  1. Komu je můj produkt určen?
  2. Jaký problém můj typický zákazník řeší?
  3. Jak můj zákazník vypadá? Je to muž/žena, kolik mu je let, kde bydlí a kde pracuje?
  4. Jak se můj typický zákazník chová? Jaké má zájmy, priority, vyznání, názory a návyky?
  5. Jak vypadá jeho typické nákupní chování? Platí kartou? Nakupuje online? Nebo má raději kamenné obchody?

Jak pracovat s cílovou skupinou?

Abyste prodali, musíte také něco dát – vzbudit důvěru a zvědavost, ukázat zákazníkovi, že vás zajímá, že rozumíte jeho potřebám a že pro něj máte odpověď na to, po čem se ptá a po čem touží.

Právě v tom je znalost cílové skupiny neocenitelná. Promítnout se může nejen do stylu vaší komunikace (v jazyce a tonalitě nebo v grafické podobě vašich reklam), ale i do používaných komunikačních platforem, typu obsahu, načasování reklam nebo třeba do podoby vaší prodejny. Zkrátka do kompletní marketingové strategie.

Persony – víte, co váš zákazník nosí v kapse a v kolik chodí spát?

Nevíte, jak s nadefinovanými cílovými skupinami pracovat? Pro jednotlivé zákaznické segmenty – tedy pro jednotlivé cílovky – si vytvořte takzvané persony. Persony jsou smyšlení reprezentanti vaší cílovky, kteří vám pomohou představit si konkrétního zákazníka. Můžete jich mít více, pojmenovat si je, vymyslet jim povolání, přiřadit si k nim fotky i specifické zájmy nebo vymyslet jejich tajné sny. Prostě jim dáte příběh. Podívejte se na příklady:

  1. Persona č. 1: Dana Zelená – 34 let, vdaná, má malé dítě, dlouhodobě se zajímá o ekologii, nakupuje v second handech, snaží se neplýtvat a žít udržitelně. Baví ji vzdělávání dětí i dospělých, teď je na mateřské, ale jinak dělá HR v korporátu. Její dítě chodí do soukromé školky. Někdy by si ráda založila vlastní školku. Ráda chodí na Instagram a Pinterest.
  2. Persona č. 2: Tomáš Fanmen – 52 let, ženatý, děti má již odrostlé, pracuje v automobilce na manažerské pozici. Fotbal miluje už od mala, fandí Plzni a Realu Madrid, chodí na všechny domácí zápasy, o fotbale ví mnoho informací včetně historie. Když není na fotbale, rád se ženou hlídá vnoučata. Doufá, že aspoň jedno z nich bude fotbal brzy hrát. Jeho sociální sítí je Facebook.
  3. Persona č. 3: Adéla Voříšková – 25 let, svobodná, má ohaře, se kterým chodí aspoň dvakrát týdně běhat a o víkendu s ním jezdí na závody. Pes je důležitou náplní jejího volného času, je to člen rodiny. Adéla pracuje v kavárně ve větším městě, zajímá se o sport, módu, má ráda kvalitní víno a seriály. Nesnáší vaření. Jednou chce bydlet v horách a mít psí spřežení. Ze sociálních sítí navštěvuje Instagram a „psí“ facebookové skupiny.

Tip: Při práci s personami využívejte takzvanou metodu „Co by na to řekl Pepa“. Při každém větším strategickém rozhodnutí, před spuštěním marketingové kampaně nebo třeba „jen“ během ladění postu na sociální sítě se podívejte na své načrtnuté persony a zeptejte se sami sebe: Bude to Pepu užitečné? Mluvím jeho jazykem? A vůbec – co by na to Pepa řekl? 🙂


Časté otázky

Co je hlavní a vedlejší cílová skupina?

Pojem hlavní neboli primární cílová skupina označuje zákazníky, na které budete hlavně cílit, za které utratíte velkou část rozpočtu na reklamu a kteří budou stát za velkou částí vašeho obratu. Vedlejší neboli sekundární cílové skupiny u vás nakoupí občas, případně jednou. Nebo u vás nakoupí pro někoho dárek. Ale vyplatí se na ně nezapomínat.

K čemu slouží cílová skupina?

Pokud svůj marketing správně zacílíte, zvýšíte tím šance, že lidé, které v rámci kampaně oslovíte, si váš produkt nebo službu skutečně koupí.


Související příspěvky

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.