Guerilla marketing jako účinná strategie pro malé firmy
Snažíte se být ve svém podnikání efektivní a neplýtvat časem ani penězi? Pak jste skvěle připraveni na to stát se guerilla marketérem. Připravili jsme pro vás článek, který vás tímto nekonvenčním přístupem k marketingu provede, a přidali pár příkladů a tipů.
Historie guerilla marketingu
Během 80. let v USA byl marketing hlavně o televizní reklamě, kterou si drobní podnikatelé nemohli dovolit v takové míře jako velcí hráči. Lidé si navíc začali pořizovat videorekordéry, díky kterým mohli reklamy přetočit. Marketéři v reklamních agenturách museli přijít s něčím novým, co jim zajistí práci.
Kreativní ředitel v agenturách Leo Brunett a J. Walter Thompson Advertising, Jay Conrad Levinson, vydal v roce 1984 knihu s názvem Guerilla marketing, ve které popisuje marketingové taktiky inspirované partyzánskými boji. Základem všeho je soustředit se na detaily a udělat věci důmyslněji než všichni ostatní. Zkrátka dosáhnout toho, aby se o vás mluvilo. V dobrém samozřejmě.
Co je guerilla marketing?
Guerilla marketing je podnikatelská strategie, která je v každém ohledu efektivní. Může využívat moment překvapení, vždycky je kreativní a slouží k dosažení co největšího zisku.
Název je odvozený od guerillových (partyzánských) bojů. Když trochu upravíme definici partyzánství z Wikipedie, vznikne super definice guerillového marketingu: soustředí se na drobné dílčí marketingové akce a usiluje o vytvoření unikátních a zapamatovatelných zážitků. Je založený na myšlence, že i menší podnikatelé mohou dosáhnout značného úspěchu na trhu plném velkých, lépe vybavených, zásobovaných a organizovaných konkurentů. Stačí, když budou vhodně využívat slabá místa velkých hráčů.
Co jsou ta slabá místa? Jednotvárnost, zdlouhavé schvalovací procesy, nuda, nabubřelost a vysoké výdaje na klasickou reklamu. Nic z toho se pro malé firmy, které řídí nadšený podnikatel, nehodí.
Co guerilla marketing není?
Stejně jako u všeho ostatního v podnikání, je i tahle marketingová strategie běh na dlouhou trať, během kterého si budujete své jméno a snažíte se získat důvěru svého publika. Cestu k úspěchu budete muset hodně plánovat a držet se své strategie zuby nehty. Čeho byste se měli vyvarovat, pokud usilujete o místo v klubu guerillových podnikatelů?
- Tradičních reklamních kampaní, do kterých musíte nasypat spoustu peněz, aniž byste mohli měřit výsledek.
- Žádné nebo povrchní znalosti cílového publika.
- Očekávání rychlého vyřešení všech problémů.
- Vyvolávání negativních reakcí nebo silné kontroverze.
- Opakování stejného sdělení v masových médií, jako jsou televize, rádio nebo tisk.
- Přímého nabízení slev nebo akčních nabídek.
- Bombardování zákazníků reklamními sděleními. A už vůbec ne nevyžádanými.
To, že je něčeho hodně, neznamená, že to je dobré.
Je guerilla marketing legální?
Guerilla marketing sám o sobě je legální. Nelegálním se stane až tehdy, když při jeho provádění porušíte zákony. A když za porušení zákonů přijde pokuta, která vás zbaví zisku, už to není guerilla marketing.
Pokud se rozhodnete pro street marketing prostřednictvím graffiti, zajistěte si potřebná povolení a souhlasy. Protože když v rámci snahy o kreativní řešení někomu úmyslně poškodíte majetek, nejste odvážný marketér, ale vandal. A znáte to sami, špatná pověst se šíří rychleji než ta dobrá.
Pozor
Nepodceňujte bezpečí lidí, vliv na životní prostředí a respektujte práva duševního vlastnictví.
Pro koho se guerilla marketing hodí?
Skvělých výsledků díky neotřelým taktikám dosáhnete s velkým nadšením, pochopením potřeb zákazníků a odvahou vystoupit z řady. Velkou službu udělá freelancerům a malým firmám, které mohou být flexibilní a reagovat na aktuální dění bez zdlouhavých schvalovacích procesů, které vedou k průměrným výsledkům. Pro dobře zvládnutou guerillovou kampaň stačí omezený rozpočet, ale bez velkého nadšení se neobejde.
Hřebík, který vyčnívá, má pořádný kus odvahy.
— Marty Neumeier
Jaké nástroje pro guerillovou kampaň zvolit
Všechny! Jay Conrad Levinson svou knihu začíná slovy, že marketing je každičký kontakt, který vzniká mezi vaší firmou a kýmkoliv z vnějšího světa. To přináší spoustu marketingových příležitostí. Když se naučíte využívat tradiční nástroje, jako je leták, vizitka, e-mail, web nebo faktura netradičním způsobem, jste na dobré cestě!
👉 Příklady:
Brazilská sýrárna Bon Vivant proměnila obyčejnou vizitku v kapesní struhadlo na sýr.
Zaměstnanci LEGO místo papírových vizitek rozdávají minifigurky se svými kontakty.
Netradiční zbraně guerilla marketingu
Guerilla marketing může mít i hodně odvážné, přidrzlé a šokující podoby. Důvod je opět ten, aby se aktivita stala virální. Má to však i svá rizika, která uvádíme v tabulce:
Výhody | Nevýhody |
---|---|
Prostor pro kreativitu | Nepředvídatelné výsledky |
Potenciál stát se virálním | Riziko kontroverze |
Nákladově efektivní | Náročné na plánování |
Působí na emoce publika | Náročné na cílení |
Ambientní a street marketing
Reklama na neočekávaném místě má nejčastěji podobu přepracovaných zastávek MHD, přemalovaných přechodů pro chodce, upravených laviček i kreativně využitých ploch outdoorové reklamy.
Když provozujete hranolkárnu, z pruhů přechodu uděláte hranolky. Když provozujete úklidovou firmu, jeden pruh přechodu natřete oslnivě bílou barvou. Soše na náměstí nasadíte kulicha vlastní výroby. Ze zastávky uděláte obývák vybavený nábytkem, který vyrábíte nebo prodáváte. Když prodáváte LEGO, reklamní sdělení na billboardu vytvoříte z kostiček stavebnice.
K jakékoliv úpravě veřejného prostoru si sežeňte souhlas majitele nebo správce majetku. Povolení k úpravám zastávek, přechodů a k záboru veřejného prostranství nejčastěji získáte od správy veřejného statku nebo technické správy komunikací města. Někdy je potřeba i souhlas památkářů a dopravní policie.
👟 Příklad:
Footshop společně s Nike nechali v pražských Holešovicích vytvořit obří mural, který čistí ovzduší.
Ambush marketing
V překladu je ambush přepadení ze zálohy. Neznamená to, že byste přepadávali lidi. Jde o přepadení reklamní kampaně jiné značky. Často se vyskytuje v souvislosti se sportovními událostmi.
Představte si, že váš konkurent je hlavní sponzor fotbalového stadionu. Všude jsou jeho bannery s logem. Vy si kousek od stadionu postavíte stánek a návštěvníkům budete zdarma rozdávat své reklamní předměty. Ohlídáte, aby vás to stálo méně než být sponzorem stadionu, a radujete se ze skvělého zviditelnění své značky.
Astroturfing
Astroturfingu v posledních letech trochu zvoní hrana. Pojem popisuje taktiku utajení reklamy. Na první pohled může vypadat, že veřejnost o vašich produktech nebo službách mluví díky svému nadšení, ale ve skutečnosti jste jim za šíření dobrých recenzí zaplatili.
K tomu se nejlépe hodí spolupráce s influencery. Ale těžko říct, jestli se dlouhodobě vyplatí spolupráce s někým, kdo se nechá podmáznout. Za nás je tahle taktika neetická.
Sensation marketing
Do téhle kategorie můžeme zařadit všechny akce, které v lidech vyvolají „wow“ nebo „aha“ efekt. Patří sem třeba flash mob aktivity. Co to je? Na veřejném místě, kde se pohybuje hodně lidí, se jako blesk z čistého nebe začne ze zdánlivě náhodných kolemjdoucích formovat třeba taneční skupina nebo orchestr, který předvede krátké vystoupení.
Kromě uměleckých kousků mohou začít také polštářovou bitvu, nejlépe v blízkosti billboardu ve tvaru polštáře stejné značky. Přihlížející začnou akci sdílet na sociálních sítích a tím se stane virální.
Poznámka: Nezapomínejte, že guerilla marketing je efektivní, jen když je konzistentní a dlouhodobý. Nevsázejte všechno na jednu kartu a nečekejte instantní výsledky. Nástroje vhodně kombinujte a vytvořte si skvěle se doplňující a navzájem podporující mix marketingové komunikace. Nevymýšlejte jen jednu akci, naplánujte si sérii akcí. A pak své kreativní kampaně ve veřejném prostoru dostaňte na sociální sítě, do televize a do novin.
Jak s guerilla marketingem začít
Každá cesta začíná prvním krokem. Zveme vás na cestu k úspěšnému podnikání s využitím guerilla marketingu.
1. krok: Poznejte své publikum
Zjistěte toho o svých zákaznících více než konkurence. Ptejte se, bavte se s nimi, zkuste si představit, jaké to je být v jejich kůži. Netýká se to jen potenciálních zákazníků, ale i těch stávajících. Pečujte o ně.
2. krok: Buďte kreativní a originální
Guerilla marketing vyžaduje kreativitu a originalitu. Vaším cílem je překvapit a upoutat pozornost vašeho publika. Přemýšlejte o způsobech, jak můžete využít veřejný prostor nebo místní události k propagaci své značky. Může to být například instalace uměleckého díla, které souvisí s vaším produktem, nebo pořádání flash mobu na rušném místě. Klíčem je vytvořit něco, co zaujme a zůstane v paměti lidí.
Tip: O jedinečném podnikatelském přístupu od nápadu po zákaznickou péči je knížka plná příkladů: Purple Cow od Setha Godina.
3. krok: Testujte své nápady
Než spustíte svou kampaň na plno, je důležité otestovat své nápady na menším vzorku publika. To vám umožní zjistit, jak lidé reagují na vaši kampaň a co je třeba vylepšit. Testování vám také pomůže odhalit možné problémy a vyhnout se jim před tím, než investujete více času a prostředků do plného spuštění kampaně.
4. krok: Propagujte svou činnost online
Skvělými offline nápady se pochlubte v online světě. Na svůj blog můžete napsat case study o tom, jak váš přístup pomohl vyřešit konkrétní problém nebo potřebu. Z eventu, kterého se zúčastnilo 50 lidí, udělejte video sestřih, který mohou vidět tisíce lidí. A pozvěte influencery, které sleduje stejná cílová skupina, jako máte vy. Mluvte o svém přístupu v rozhovorech a podcastech.
5. krok: Buďte trpěliví a odhodlaní
Růst v podnikání se neděje jenom tak, že získáváte stále nové zákazníky. Mnohem snazší je stávající zákazníky motivovat k větším nebo častějším nákupům. Jak? Dejte jim něco, díky čemu si vás zamilují. Dejte jim najevo, že vám na nich záleží. Nemluvte ke skupinám, mluvte k jednotlivci. Buďte osobní.
👉 Příklad:
Pokud si u vás někdo koupí nový longboard, pošlete mu návod, jak se naučit jezdit, info o závodech a akcích, dejte mu vědět, když naskladníte nová kolečka, která by mu skvěle ladila. Usnadněte lidem kontakt s vámi – dejte jim najevo, že i po nákupu jste tu pro ně.
6. krok: Spolupracujte
Spolupracujte s podnikateli, kteří mají stejné publikum. Ne, nemluvíme o spolupráci s přímou konkurencí. Pohodáři na longboardu mají rádi muziku a kvalitní sluchátka, tak spolupracujte s prodejcem audiotechniky a uspořádejte společný event.
Dělají to i velké firmy. V reklamě na McDonald’s je zároveň reklama na Coca Colu a nejnovější animák od Disney.
7. krok: Analyzujte a poučte se
Sledujte, jaké výsledky vaše kampaň přináší, a ujistěte se, že vaše aktivity stále směřují k dosažení vašich obchodních cílů. Úspěšná guerillová kampaň by měla nejen bavit, ale také podporovat růst vašeho podnikání. Neefektivní řešení zrušte nebo upravte. Do toho, co funguje, investujte víc.
Další příklady guerilla marketingu
Výrobce slaných pochoutek s nízkým obsahem tuku se může domluvit na umístění pop-up stojanu do prodejny plavek. Díky tomu zdůrazní hlavní konkurenční výhodu oproti běžným chipsům, aniž o tom musel napsat jediné slovo.
Grafik si může nastavit PPC reklamu pro hledaný výraz „jak upravit fotku“. V textu reklamy může napsat, že i z nepovedené fotky udělá originální umělecké dílo.
Prodejce zubních kartáčků si může domluvit účast u východu z veletrhu sladkostí. S chytlavým sloganem o bezpečném mlsání jistě upoutá pozornost spousty návštěvníků.
Second hand může svým zákazníkům posílat pravidelný newsletter s novými kousky s názvem „Vyzkoušeno za vás“. Přidá příběhy nabízených kousků oblečení a vyzve čtenáře k pokračování příběhu.
Portál s nabídkou ubytování může připravit 404 stránku „nenalezeno“, kde bude sdílet tipy na nocleh pod širým nebem nebo průvodce souhvězdím.
Restaurace zaměřená na cykloturisty si může do svého menu přidat užitečnou poznámku: „Po tomto obědě budete mít energii na dalších XX km“, s tipem na trasu v okolí.
Související články v Almanachu
Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit vícProhledat Almanach
Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.