Jak spolupracovat s influencery? Návod na influencer marketing pro podnikatele
Máte produkt a chcete, aby se o něm mluvilo. A právě na to se dá využít spolupráce s influencery na sociálních sítích. Jak je oslovit a vybrat ty pravé, aby vám influencer marketing přinesl výsledky?
Kdo je influencer?
Influencer je každý člověk, který má se svým profilem vliv na ostatní. Může to být maminka, která sdílí svůj život s desítkou tisíc followerů na Facebooku, tvůrce YouTube videí o vědě, anebo herci, sportovci a modelky – prostě veřejně známé osobnosti.
Kolik musí mít influencer sledujících?
Možná vás překvapíme, ale na tom tolik nezáleží. Stačí pár stovek followerů a (nano) influencer je na světě! Profily se sledujícími do 10 000 se označují za mikro influencery. Těm nad 100 000 můžeme v Česku říkat mega influeceři.
Důležité je, že tito lidé mají profil na alespoň jedné sociální síti, kde mají aktivní sledující. To znamená skutečné lidi, kteří interagují s profilem (například komentářem) a ovlivňují je doporučení a reklamy, které tu potkávají. Influencer se může o pozornost podělit a využít ji k propagaci značek. A právě tomu se říká influencer marketing.
Kde všude najdete influencery?
Influenceři se v dnešní době vyskytují na sociálních sítích jako Instagram, TikTok, Facebook a LinkedIn. Patří mezi ně také tvůrci podcastů či videí na YouTube. O těchto platformách si můžete přečíst víc v našem průvodci online marketingu.
A pak existují ještě blogy, tedy webové stránky s převážně textovými příspěvky. Jejich výhodou je, že obsah blogu se dá snadno vyhledat přes prohlížeč (to se hodí především u recenzí a testování). Přímý odkaz ze zavedeného blogu na váš web navíc pomáhá s optimalizací pro vyhledávače. Váš web pak totiž vypadá zajímavěji i pro samotný Google.
💡 Jak to vidí česká firma SAYU
Proč jste se rozhodli zahrnout influencer marketing do vaší strategie? Osobní zkušenost a poznatky influencera jsou k nezaplacení, protože má se svými sledujícími vztah založený na důvěře. Pomáhá tak překonávat nejistoty potenciálních zákazníků, které jsou u menstruačních kalhotek ze začátku velmi časté. Influencer autenticky předá svoji osobní zkušenost a dokáže i zodpovědět případné dotazy přirozeným způsobem, který je jeho sledujícím blízký a dobře pochopitelný.
Kde vidíte dopad spoluprací? Evidujeme nárůst sledujících našich sociálních sítí, zvýšenou návštěvnost webových stránek a též zvýšení prodejů. Ty můžeme přiřadit k jednotlivým influencerům na základě slevových kódů a spolupráci tak vyhodnotit.
Co byste poradili si pohlídat? Je důležité dbát na to, aby influencer dobře seděl ke značce a odpovídal brand safety. Pro SAYU je například důležitý pozitivní způsob komunikace ohledně menstruace. Dále autentické uchopení spolupráce, což má velký vliv na úspěšnost. Dále sledujeme organický nárůst počtu sledujících (zda není publikum nakoupené), dosahy na sociálních sítích a míru zapojení sledujících. V neposlední řadě nás zajímá cílová skupina z hlediska pohlaví, věku a země, odkud sledující pochází.
Na přístup k influencer marketingu jsme se zeptali Jany Mohlové, jednatelky české firmy SAYU, která vyrábí a prodává menstruační kalhotky. A jak to vypadá v praxi? Mrkněte na profil SAYU.
Typy spolupráce s influencery
Neplacená spolupráce
Nejjednodušší forma vás asi napadne. Je to dárek. Stačí se dohodnout na doručení. Může to být třeba produkt na vyzkoušení. Nic nepožadujte, jen navrhněte, že budete rádi za zpětnou vazbu a sdílení, když se bude dárek líbit.
Opravdovou spoluprací je barterová spolupráce s influencerem, takže výměna. To znamená, že za reklamu pošlete zdarma produkty, nebo nabídnete lepší podmínky při využití služby. K tomuto typu bývají ochotnější menší influenceři. I když se při této formě nepoužívají peníze, nezapomínejte, že pro vás je barter pořád nějaký výdaj.
Placená spolupráce
Druhou variantou je spolupráce placená. Kolik si fakturuje influencer? To záleží na velikosti jeho profilu, množství poptávaného obsahu a typu obsahu, výběru kanálů, délce spolupráce a také na vztahu influencera ke značce. Influenceři připravují cenovou nabídku na míru klientovi. Svůj rozpočet můžete komunikovat předem a influencer navrhne plnění, které se vejde do budgetu.
Nejbohatší influencer v ČR byl podle Forbesu v roce 2021 Tary. My bychom si tipli, že už pár let se na špici drží spíš Leoš Mareš.
Když nechcete za reklamu platit přímo, můžete se domluvit na affiliate spolupráci. To znamená, že influencer dostane provizi z nákupu nebo třeba registrace na webu. Tato forma se lépe vyhodnocuje, pokud chcete tvrdá čísla. Vyžaduje však technické zajištění, abyste dokázali dobře párovat, které zákazníky jste díky influencerovi získali.
Očekávané plnění si domluvte předem
Než spolupráci s influencery otevřete, měli byste mít představu o plnění. Chcete uspořádat soutěž? Pozvat je na událost, kterou chystáte? Aby natočili videa z testování produktu, nebo jen fotky se značkou? Má to jít pouze na Instagram, nebo chcete zapojit víc sociálních sítí? Očekávání komunikujte a dohodněte se na nejlepším řešení. Předem si také ujasněte, zda chcete plnění schválit před publikací.
Příspěvek na profilu
České značky preferují příspěvky na profilu influencera, nejčastěji na Instagramu a na TikToku. Může se jednat o fotografie produktu, krátká videa a Příběhy (Stories). Na ty poslední pozor, vydrží totiž pouze 24 hodin. Na druhou stranu umožňují sdílet odkazy a mají dobré výsledky, co se zobrazování týče, a tak mohou pomoci zvýšit povědomí o značce.
Nezapomínejte, že typ příspěvku ovlivňuje cenu. Video je náročnější na produkci. Dnešní Instagram navíc videa (Reels) preferuje a slibuje větší šanci na zobrazení více lidem. Vhodná může být i kombinace více formátů. Po publikaci by měl influencer interagovat s fanoušky a případně zodpovědět dotazy followerů. To samé můžete dělat i vy.
Konkrétní příklady plnění
- Product placement: Produkt značky je přirozenou a zřetelnou součástí příspěvku.
- Reklama: Příspěvek se věnuje pouze komunikaci produktu nebo služby.
- Sponzorovaný obsah: Influencer vás uvede v příspěvku a věnuje segment videa či podcastu, kde přečte vaše sdělení. Sponzorství je běžné na YouTube.
- Soutěž: Influencer může vyhlásit pro své sledující soutěž, kde bude výhrou váš produkt. Do pravidel můžete dát povinnost sledovat profily vaší značky, případně další interakce, například komentář.
- Testování služby a produktu: Testování je výborný způsob propagace. Vypadá autenticky a navíc pomáhá zákazníkům, kteří hledají recenze. Při testování je důležité, aby bylo pravdivé. Pouze chvála nestačí, to by se mohlo vymstít.
Ambasador značky
A pokud vás zajímá dlouhodobá spolupráce s influencerem, může být vaším ambasadorem. Ambasador musí být exkluzivní a neměl by spolupracovat s vaší konkurencí. Pro takovou spolupráci vybírejte influencery, kteří mají stejné hodnoty jako vy, používají vaše produkty a dobře se vám s nimi pracuje.
Pozor! Vše se musí označit
Influencer marketing je reklama. A každá reklama musí být jasně označena za reklamní sdělení. K tomu může sloužit tag #spoluprace nebo třeba vizuální prvek ve videu. Zatajení vám nic nepřinese. Uživatelé nejsou hloupí. Naopak se můžete domluvit na využití hotového obsahu pro další reklamu, například PPC. Toto si spolu předem písemně potvrďte.
Jak získat influencera?
1. Oslovujte napřímo
Sledujete nějaké influencery a líbí se vám jejich obsah? Tak se jim můžete ozvat! Dokonce se může stát, že influencer napíše první. Stačí, abyste měli produkt nebo službu, která dotyčného zajímá. Třeba u vás už nakoupil. To je ten nejhezčí scénář. Častější případ je, že musíte být aktivní. Oslovit můžete na e-mailovou adresu, kterou většinou uvádí v profilu, případně použít osobní zprávy v aplikaci.
Dbejte na to, abyste představili sebe i svou firmu – co děláte a proč, jaký je váš produkt, kdo je cílovka, co chcete říct, a proč vás influencer zaujal. Buďte osobní a přidejte příklad obsahu, který se vám líbí. Nezapomeňte navrhnout odměnu. Spolupráce může být placená i neplacená. Vše je o domluvě. Podmínky komunikujte jasně, ať se vyvarujete nedorozumění.
Vzor nabídky spolupráce s influencery
Dobrý den, [jméno],
aktuálně hledáme influencery pro spolupráci s [název značky]. Věnujeme se [popište max. dvěma větami, co děláte]. Záleží nám především na [vaše hodnoty]. Více si můžete přečíst u nás na webu [odkaz]. Váš obsah se nám líbí a rádi bychom to propojili, například [návrh množství a formy plnění]. Můžeme vám nabídnout [barterovou/placenou] spolupráci. Když si to dobře sedne, budeme rádi pokračovat i dlouhodobě.
Co si o tom myslíte?
Předem děkuji za odpověď,
[vaše jméno a pozice ve firmě]
2. Využijte agentury
Někteří influenceři jsou zastupováni influencer agenturami. Týká se to především veřejně známých osobností a mega influencerů, kterým chodí desítky nabídek každý den. Agentury vám dají vybrat ze svého portfolia influencerů a vyladíte s nimi veškeré podmínky a náplň spolupráce.
Tip: Influencery využívají také PR agentury nebo agentury věnující se online marketingu. Můžete tak zabít dvě mouchy jednou ranou a řešit influencer marketing v rámci ostatních marketingových aktivit.
Dobrá agentura pomůže zajistit, že spolupráce proběhne hladce. Nevýhodou je, že nemluvíte napřímo a nemůžete ladit podmínky spolupráce úplně flexibilně. Navíc musíte zaplatit nejen influencera, ale také agenturu.
3. Zaregistrujte se na platformy, které propojují firmy a influencery
Pokud chcete oslovit více influencerů naráz, můžete využít digitální tržiště pro influencer marketing. V Česku je nejznámější Lafluence, v zahraničí Intellifluence a Upfluence. Tržiště funguje jako datábaze influencerů a k tomu nabízí další nástroje, třeba rozšířenou analytiku influencera. Firmy se s influencery propojují na základě inzerátů a mohou přes platformu přímo komunikovat.
Tyto platformy jsou placené. Mohou však výrazně ulehčit hledání a oslovování influencerů. Co je nepříjemné, je fakt, že je to prostě tržiště. Někteří influenceři mohou k nabídkám přistupovat neosobně. Proto se dívejte především na obsah profilu, až pak na statistiky a cenu.
Důvěřuj a prověřuj: 5 věcí, co musíte pohlídat
Míra zapojení komunity
Líbí se vám nějaký influencer a má přes sto tisíc followerů. Ideál? Ještě ne – důležitá je také míra zapojení publika, tedy engagement rate. Toto číslo znázorňuje kolik procent sledujících udělá nějakou interakci (like, komentář, sdílení, uložení). Pro vás to znamená, kolik lidí opravdu uvidí vaši značku, pokud se objeví na profilu influencera.
Tip: Spočítejte si sami engagement rate: Požádejte influencera o screen statistik jeho profilu a použijte vzorec: ( Počet interakcí / Počet followerů ) * 100 = míra zapojení v procentech.
Například si dohodnete spolupráci na Instagramu s influencerem se 150 000 followery a engagement rate 2 %. Můžete očekávat, že reklama by měla získat okolo 750 interakcí. Takže alespoň 750 lidí tuto reklamu určitě vidělo, možná se jim líbila, nebo se k ní dokonce vyjádřili.
Nejde jen o matematiku. Měli byste obsah projít a podívat se na komentáře. Jaká je nálada pod příspěvky? Komentují spíš ženy, nebo muži? Češi, nebo jiná národnost, která vás zajímá? Převažují skuteční lidé, nebo spam?
Falešní sledující na sociálních sítích
Sociální sítě jsou bohužel plné falešných účtů. Většinou jde o roboty, co spamují odkazy. Některé účty ale provozují společnosti pro nákup počtu sledujících. Někteří si totiž platí za followery právě proto, aby mohli dělat influencer marketing. Tyto profily by vás neměly zlákat. Nepomůžou vám nic prodat, ani zvýšit znalost značky.
Tip: Chcete zjistit počet falešných sledujících? Zkuste nástroje od HypeAuditor, Upfluence Fake Follower Check, Modash nebo Phlanx.
Blízkost obsahu influencera a vaší značky
Lidé sledují influencery, které mají rádi a zajímá je jejich obsah. Může být vtipný, vzdělávací nebo třeba jen blízký životním stylem. Každý influencer má svou vlastní cílovku. Aby byl influencer marketing úspěšný je nutné vybrat influencery, kteří mluví k cílovce, kterou chcete zaujmout.
Představte si, že prodáváte sportovní výživu a oslovíte dva influencery: herečku a fitness trenéra. Oba mají stejné statistiky. Jeden z nich se však zaměřuje na obsah o cvičení a ten sledují především lidé, které zajímají novinky ve sportu a výživě. I mezi sledujícími herečky se najdou lidé, kteří cvičí. Není to ale důvod, proč ji sledují.
Stejně tak šikovný influencer si vybírá značky podle toho, zda jsou mu blízké. Jeho nejdůležitější hodnota je autenticita. A pokud by bral každou reklamu, ztratí důvěru followerů.
💡 Jak to vidí influencer
Peter Búran se věnuje popularizaci vědy na YouTube kanálu BeWise, kde má přes 120 tisíc odběratelů.
Jaké firmy si vybíráš pro spolupráci? Ideálne, aby mali nejaké prienik s mojimi témami. Tým, že sa venujem popularizácii vedy, nemá zmysel tlačiť produkty napríklad z oblasti finančníctva. Spolupráca by mala vyzerať autenticky a nesílene.
Do čeho bys nešel? Keby som musel hovoriť niečo, čo si nemyslím alebo niečo s čím nesúhlasím. Potrebujem si zachovať voľnosť vo svojom vyjadrovaní – aj v rámci spolupráce.
Jak uvažuješ o ceně? Všetky faktory hrajú veľkú rolu. Na Instagrame je cena reklamy nižšia ako v na Youtube, kde sú ľudia omnoho viac zapojení do obsahu. Podobne, hodnota reklamy sa odvíja od veľkosti firmy a môjho odhadu, akú hodnotu má pre nich moja reklama.
Zvažte, kolik času do toho chcete dát
Influencer marketing stojí čas. Několik hodin zabere výběr influencera a komunikace. Je možné, že obsah budete chvíli ladit. Práci si můžete ulehčit vytvořením šablon pro oslovení a briefy pro influencery.
Jakmile je vše venku, počítejte s tím, že byste měli kontrolovat reakce u příspěvku. Mohou se objevit otázky na produkt nebo i negativní reakce. Buďte připraveni se zapojit tam, kde to má smysl. Anebo nechte reagování pouze na influencery – můžete je už v briefu vybavit odpověďmi na nejčastější otázky.
Smlouva a pokuty. Je to nutné?
Není. Možná se při influencer marketingu bojíte, že druhá strana domluvu nedodrží. Je to stejné jako s jakýmkoli jiným dodavatelem. Vybírejte si ty, kterým věříte. A nezapomínejte, že v očích zákona platí písemná domluva přes e-mail nebo soukromé zprávy stejně, jako byste spolu uzavřeli smlouvu.
Jak vyhodnotit influencer marketing
Vyhodnotit influencer marketing je náročné. Cílem je hlavně zvýšení povědomí o značce a to se nejlépe zkoumá kvantitativním (čtěte drahým) výzkumem. Můžete ale sledovat i další metriky, které jsou vhodné pro různé formy spolupráce. Například:
- počet využití slevového kódu
- nárůst sledujících značky
- zvýšení dosahu sociálních sítí znáčky
- nárůst dotazů na produkty a recenze
- počet návštěv webu s trackovacím kódem pro sledování zdrojů a kampaní
- nárůst příchodu uživatelů na web po publikaci
- odpovědi v dotazníku „Kde jste se o nás dozvěděli“
Ještě před zahájením spolupráce se zamyslete, co byste chtěli sledovat a nastavte si očekávání. Poznamenejte si stav metrik před spuštěním kampaně a nebojte se experimentovat.
💡 Jak se na to dívá česká firma VOS
Proč jste se rozhodli využívat influencer marketing? Bylo to přirozené, začínali jsme v menším měřítku s barterovými spolupracemi. Influenceři se nám ozývali i sami. Časem jsme se do toho vrhli ve větším a dnes je pro nás stejně důležitý jako tradičnější typy komunikace. Zároveň je čím dál dražší a taky docela pokus omyl. Někdy mám od někoho velké očekávání a nic z toho není. Jindy zas přijde menší profil do 10 000 followerů a má to neskutečný úspěch.
Kde vidíte dopad spoluprací? Influenceři nám pomáhájí v šíření povědomí o značce a zvýšení důvěry, což se špatně měří. Influenceři sice sdílí odkaz, se kterým můžeme sledovat, kolik lidí si z něj stáhlo aplikaci. Jenže oni na to nemusí pokaždé kliknout a aplikaci si vyhledají po vlastní ose, takže to není úplně přesné.
Co bys při spolupráci s influencery poradila? Vybírala niche profily, co sdílí vaše hodnoty a zabývají se tím, co vaše firma dělá. Sledujte určitě engagement rate. Spolupráce se dá i otestovat – první příspěvek může být za přátelskou cenu. Když jsou obě strany spokojené a publikum reaguje pozitivně, dá se navázat dlouhodobě a investovat víc.
VOS.health je aplikace pro podporu duševní pohody. Na influencer marketing jsme se ptali jejich marketingové manažerky Báry. Chcete vidět víc? Mrkněte na profil VOS.
Související články v Almanachu
Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit vícProhledat Almanach
Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.