Mindset a produktivita pro podnikatele. Jak zdravě maximalizovat svůj potenciál

Zdraví

Chcete být v podnikání úspěšní? Buď můžete pracovat více, rychleji a radostněji (a dříve či později nevyhnutelně vyhořet). Nebo na to můžete jít chytřeji – efektivně, se smyslem a radostí. Stačí „maličkost“: nastavit svou mysl tak, aby pracovala pro vás a ne proti vám, a revidovat některé zaběhnuté návyky. Tady jsou konkrétní (biohackerské) tipy, jak na to.

Obsah článku

To nejdůležitější na začátek: stejně jako všude, i v podnikání platí, že bez práce nejsou koláče. Nic se ale nemá přehánět – tedy chcete-li si ještě nějakých těch koláčů (ať už v podobě volného času, svobody cestovat, rodiny nebo koníčků) ještě ve zdraví užít.

Profesionální biohacker Miroslav Nečas, který pomáhá podnikatelům (zdravě) uspět, pro vás proto dal dohromady konkrétní tipy, jak upravit své návyky, abyste maximalizovali svůj potenciál, a také zajímavé tipy, jak nenásilně zvýšit svou produktivitu 👇

5 biohackerských tipů, jak přenastavit mysl

Naše mysl je přirozeně nastavená k tomu, aby se toulala. Zhruba polovinu času tak nepracujeme přímo, ale přemýšlíme, analyzujeme nebo plánujeme. A jak s tím naložit v rámci snahy o vyšší produktivitu a výkonnost? Rozhodně nechoďte proti své přirozenosti – místo toho začněte důkladnou revizí svých návyků a chování.

1. Zlepšujte se po malých kouscích

Metoda Kaizen, kterou proslavila Toyota, je skvělý způsob, jak postupně posouvat své podnikání vpřed. Klíčem je nesnažit se dělat velké skoky, ale systematicky se každý den zlepšovat o malý kousek – třeba o 1 %. Což, koneckonců, platí nejen pro podnikání, ale téměř pro jakoukoliv oblast lidského života. Například cyklistická stáj Team Sky vyhrála s tímto 1% principem marginálních zlepšení opakovaně Tour de France, celkově sedmkrát.

Tip: „Jako živnostník se neustále snažte zlepšovat ve všech svých činnostech. Přemýšlejte, co můžete outsourcovat, které technologie vám mohou pomoct a podobně. Rozhodně doporučuju si tohle všechno sepsat a poté postupovat kousek za kouskem,“ doporučuje biohacker Miroslav Nečas.

2. Nepřestávejte se učit

Jednou z fascinujících schopností našeho mozku je jeho neustálá schopnost učit se nové věci, a to bez ohledu na věk. Staré přísloví „starého psa novým kouskům nenaučíš“ je dnes vyvráceno – vědecky potvrzeno a dokonce oceněno Nobelovou cenou.

Tip: V podnikání (a nejen v něm) je flexibilita a schopnost osvojit si nové věci klíčem k úspěchu. Nebojte se nových oblastí a témat – ať už jsou to třeba cizí jazyky nebo pokusy s AI. Mrkněte taky na tyhle tipy, jak se nové věci učit efektivně.

3. Zlepšete svou ranní rutinu

Klíčem k vyrovnané (a produktivní) mysli jsou rutiny (zmiňujeme to často, naposledy třeba v článku o stresu, ale dobré rady neškodí čas od času zopakovat). A právě ranní rutina je podle Mirka Nečase jednou z nejdůležitějších. „Je to čas, kdy můžete být napojeni sami na sebe a věnovat se tomu, co vás posouvá dál. Ať už je to četba knihy, otužování nebo trénink, vyčleňte si ráno čas na činnosti, které vám přinášejí energii,“ vypočítává.

Tip: Zamyslete se, jak vaše ráno vypadá a co byste mohli vylepšit. Chcete stihnout snídani, ranní běh a meditaci, nebo si před prací zajít na jógu? Popřemýšlejte i nad tím, zda vám po ránu vyhovuje vrhnout se spíš do těch největších úkolů, které vás ten den čekají, nebo začít drobnějšími věcmi. Každý jsme jiný, a proto je důležité najít svůj vlastní styl.

4. Zbavte se věcí, co vás brzdí

Výkon je to, co zbyde, když odečtete brzdy, které vás drží zpátky. Zásadní proto je tyto brzdy identifikovat a postupně odstraňovat.

Tip: Sledujete do pozdních nočních hodin Netflix a ráno pak nemůžete vstát z postele? Nebo trávíte čas scrollováním na sociálních sítích, místo abyste konečně odpověděli na maily z minulého týdne? Možná právě to tyhle škodlivé návyky blokují váš potenciál. Zamyslete se, které brzdy jsou ty „vaše“, a uvědomte si, proč a jak se jich budete zbavovat.

5. Naučte se rozhodovat správně

Rozhodování je klíčovou součástí nastavení mysli a produktivity, zejména v týmovém prostředí. Každý člen týmu je jinak nastavený – někdo přemýšlí rychleji, někdo potřebuje více času. A právě respekt k této diverzitě je zásadní pro efektivní spolupráci.

Tip: „Uvědomte si také vlastní kognitivní zkreslení. Naše myšlení ovlivňuje mnoho předsudků a generalizací, které mohou brzdit efektivní práci a komunikaci. Pokud si je uvědomíte, budete dělat lepší rozhodnutí a budete v týmu líp fungovat,“ doporučuje Mirek.

Biohacking pro podnikatele

Jak (zdravě) zvýšit svou produktivitu?

Mindset máte vyřešený? Výborně – je načase přejít k tomu, jak být v práci produktivnější (a přitom si neubližovat). Věděli jste, že podle studií trávíme v takzvané „flow“ pouhých 5 % času? Je to až překvapivě málo – i vzhledem k tomu, že právě v rámci flow máme průměrně čtyřikrát větší celkovou výkonnost. Jak tedy svou produktivitu během dne navýšit? Mirek pro vás má konkrétní tipy. Tady jsou 👇

1. Udělejte si revizi (nejen pracovních) hodnot

Ne, svět opravdu nepotřebuje dalšího vyhořelého podnikatele 🙃 Přestaňte proto chtít zvládat milion věcí najednou. Důležité je, aby vaše práce přinášela skutečnou hodnotu a to se neobejde bez jasného nastavení priorit a hodnot. Zjednodušeně platí: když znáte své hodnoty, budete schopni dotahovat věci s radostí a větší motivací.

Tip: Sedněte si a zamyslete se, co je pro vás opravdu důležité. Věnujte čas revizi svých hodnot, ať už v práci, nebo osobním životě. Tím si vytvoříte pevnou základnu pro další rozhodování a kroky. „Nejde o to, vydělat víc nebo být víc vidět, ale přinést opravdovou hodnotu a mít z práce radost,“ zdůrazňuje Miroslav Nečas.

2. Nenechte se vyrušovat a delegujte

Jedna věc je mít jasno v prioritách, druhá je umět je skutečně realizovat v každodenním pracovním procesu. Klíčové je vyhradit si čas na hlubokou práci a dobře to komunikovat s okolím – ať už jde o klienty, nebo kolegy. A nepodceňujte ani kouzlo delegování.

„Mám kolem sebe daleko šikovnější a úspěšnější lidi, než jsem já, a říkám si: Jak tohle všechno můžou zvládat? Jedno z jejich tajemství je, že umí dobře ukončovat věci a také umenšit svoje ego při delegování. I když vědí, že výsledek nebude přesně tak, jak by chtěji, ale třeba ‚jen‘ na 70 %,“ upozorňuje Miroslav Nečas.

Tip: Vypněte notifikace a jasně si vymezte čas na soustředěnou práci. Informujte klienty a tým, kdy budete nedostupní, aby se minimalizovaly rušivé prvky. Využijte techniky jako „airplane mode“ pro maximální soustředění a zkuste aplikace nebo metody, které podporují hlubokou práci. Nebojte se delegovat úkoly, i když nebudou zcela perfektní, a věnujte se tomu, co je klíčové.

3. Věnujte čas reflexi a říkejte víc „ne“

Produktivita není jen o tom, co zvládnete za den, ale i o tom, jak efektivně dokážete plánovat a reflektovat. Vytvořit si časový slot v kalendáři, kde se věnujete hodnocení uplynulého týdne, je jedním z klíčů k dlouhodobé úspěšnosti a prevenci vyhoření. Bez této pravidelné reflexe se snadno ztratíte v množství úkolů a povinností.

Tip: Vyhraďte si konkrétní čas pro sebereflexi – ideálně jednou týdně na hodinu nebo i jen na dvacet minut. Každý týden si také plánujte nejen to, co uděláte, ale i co odmítnete, aby se vám zbytečně nehromadily úkoly, které nepřispívají k vašim prioritám.

4. Rozvrhněte si správně čas

Jste spíše ranní ptáče, nebo preferujete pozdní noční hodiny, kdy vás nic a nikdo neruší? Zkuste zmapovat své energetické úrovně během dne a nejdůležitější úkoly si plánujte na dobu, kdy máte nejvíce energie. A pamatujte: stejně jako všude i tady platí, že důležité není tlačit na dokonalost, ale zaměřit se na postupný pokrok.

Tip: Vaši produktivitu mohou výrazně zvýšit i technologie, zejména pokud jde o správné rozvržení času. Vyzkoušejte techniku Pomodoro – stačí nastavit timer na 25 minut, během kterých se soustředíte na konkrétní úkol, a následně si dopřát krátkou přestávku.

5. Automatizujte všechno, co jde

Proč to dělat ručně, když to můžete nechat strojům? Zkratky, šablony a diktování jsou jednoduché nástroje, které vám mohou výrazně ušetřit čas a mentální kapacitu. „Udělat si čas na pravidelnou revizi svých automatizačních nástrojů, například jednou za několik měsíců, pomůže zajistit, že vše funguje efektivně. V rámci této revize je užitečné odstranit staré a neaktuální zkratky nebo šablony, aby bylo vše aktuální a uživatelsky přívětivé,“ radí Mirek.

Tip: Začněte třeba zavedením zkratek pro nejčastěji používané fráze v e-mailech nebo zprávách. Zvažte také nasazení šablon pro různé typy e-mailů nebo zpráv, které opakovaně posíláte, abyste se vyhnuli zbytečné práci po večerech a měli více času na důležité úkoly během dne. A nezapomeňte, že automatizovat můžete i podnikání samotné.

6. Dopřejte si ticho a klid

Přistihli jste se při tom, jak jen přebíháte ze schůzky na schůzku a nemáte chvilku na to se zastavit? Tak pozor: ty nejlepší nápady totiž přicházejí ve chvílích klidu, odpočinku a ticha. Domluvte se s okolím na časových blocích, kdy vás nebude nikdo rušit.

Tip: Vyzkoušejte aplikaci Brain.fm. Ta vám pomocí binaurálních tónů pomůže sladit mozkové hemisféry a podpoří tak koncentraci nebo relaxaci. Kromě toho zkuste do svého pracovního dne zařadit čas na krátkou procházku, která může podpořit jasnější myšlení a pomoci vám určit, co je skutečně důležité.

7. Buďte v pohodě. I fyzicky

Nepodceňujte fyzično. Koneckonců ne nadarmo se říká, že ve zdravém těle zdravý duch. Protahujte se, choďte na fyzioterapii nebo třeba do sauny. Správná hydratace hraje také velkou roli – například mít u sebe vždy láhev s vodou, kterou během dne pravidelně doplňujete, vám pomůže udržet energii.

Tip: Nastavte si pracovní rytmus tak, abyste přesně věděli, kdy bude konec úkolu a co je jeho cílem. Místo velkých, nerealistických cílů si rozdělte práci na menší kroky, které vás nebudou stresovat. Malé rituály, jako například použití sluchátek nebo vůně, mohou pomoci lépe se soustředit.

8. Vylepšete své pracovní prostředí

Udělejte si to kolem sebe hezké. A pohodlné. Právě organizace pracovního prostoru je klíčová nejen pro vaši efektivitu a větší kreativitu, ale i pro to, aby vaše podnikání bylo dlouhodobě udržitelné (jak jsme vysvětlili třeba v našem článku o ergonomii práce).

Tip: Udržování pořádku na pracovním stole a pravidelná sebereflexe vám pomohou lépe zvládat pracovní zátěž a dlouhodobě dosahovat lepších výsledků.


Kam dál?

Zajímá vás téma dlouhodobě udržitelného podnikání? Mrkněte i na naše rady, jak (a proč vůbec) využít v podnikání takzvanou všímavost neboli mindfulness, zjistěte, jak poznáte, že vám hrozí syndrom vyhoření, nebo otestujte, jak moc jste právě teď ve stresu.

Související články v almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.