Jak zvládat stres v podnikání? (+ test)
Říká se, že co tě nezabije, to tě posílí, ale stejně jako jiné okřídlené a léta tradované pravdy, i tahle má hranici. Jak poznáte, zda už se náhodou neblížíte k té své? Sepsali jsme pro vás užitečné tipy a triky, jak zvládat stres (nejen) v práci a podnikání.
Pojď podnikat, říkali. Bude to zábava, říkali.
Jenže teď zjišťujete, že navzdory všem těm drinčíkům v kokosu a selfíčkům z Bali je podnikání řehole. Obzvlášť v době, kdy ho teprve rozjíždíte. Shánět klienty, pracovat na osobním marketingu, vyjednávat o ceně, čekat na neproplacené faktury, řešit si daně a do toho všeho nezapomínat na skutečnou podstatu svého byznysu, totiž přinášet hodnotu svým klientům a zákazníkům… No co si budeme povídat – je toho docela dost 🙂
I (úspěšné) podnikání se ale dá dělat udržitelně. Aniž byste na oltáři tvrdé práce obětovali sebe, výsledky svého dosavadního snažení a vlastní příčetnost (ne nutně v tomto pořadí).
Rychlý test: Jak moc jste ve stresu?
Nejprve ale sami sobě nalijte trochu toho čistého vína a odpovězte si na následující otázky.
- Snažíte se většinou dělat vše sami a neradi své úkoly delegujete na ostatní?
- Máte tendenci stanovovat si velké, takřka nerealistické cíle?
- Stává se vám, že snadno vybouchnete?
- Máte pocit, že jste neorganizovaní, nezvládáte osobní time-management a zkrátka „nic nestíháte“?
- Stává se vám, že zapomínáte jíst a hlad vás obvykle dohání až ve večerních nebo nočních hodinách?
- Máte tendenci odkládat věci na později?
- Věříte, že většina pracovních problémů má jen jedno správné řešení?
- V noci obvykle špatně spíte a přes den býváte vyčerpaní a bez energie?
- Když vás někdo nechá čekat, snadno se kvůli tomu rozčílíte?
- Máte pocit, že jste na všechno sami?
Odpověděli jste na pět a víc otázek „ano“? Špatná zpráva je, že jste stresem pravděpodobně ohroženi víc než ostatní. Ta dobrá je, že existují metody, které vám se zvládáním stresu pomohou. Dřív než na to bude pozdě a chronický stres vás dovede až k nevyhnutelnému syndromu vyhoření.
Co je to stres?
Stres je přirozená reakce těla na vnější výzvy a tlaky. Jde o obranný mechanismus, který nás připravuje na rychlou reakci, ať už tím, že zvýší naši bdělost, nebo tím, že nás vybaví energií potřebnou k řešení problémů.
Zdravý versus nezdravý stres
Stres jako takový přitom nemusí hrát vždy jen negativní roli. Například kanadský biolog Hans Selye v roce 1975 rozdělil stres na takzvaný „zdravý“ a „nezdravý“.
- Zdravý stres neboli eustres: Jde o stres, který nás motivuje a vede k zlepšení výkonnosti. Může být krátkodobý a často souvisí s konkrétními událostmi nebo úkoly.
- Nezdravý stres neboli distres: Jde o stres, který bývá dlouhodobý, chronický a přetěžující. Tento druh stresu může vést k vyčerpání, úzkosti a dokonce i k depresi.
Co se v těle děje při stresové reakci?
Při stresové reakci tělo vypustí hormony, jako je adrenalin a kortizol, což zvýší vaši srdeční frekvenci, zrychlí dýchání a zvýší hladinu glukózy v krvi. Tato reakce je zásadní pro přežití v krizových situacích (často se jí říká reakce „boj, nebo útěk“), ale pokud se aktivuje příliš často nebo dlouhodobě, může poškodit tělo a vést k různým zdravotním problémům.
Co způsobuje stres?
Stresovou reakci může spouštět celá řada faktorů. Typicky má stres emocionální příčiny (jako osobní problémy nebo problémy v rodině), fyzické příčiny (jako chronické vyčerpání nebo dlouhodobá nemoc) či sociální příčiny (jako pocit osamělosti nebo nedostatek sociální opory).
Stres v podnikání
A v podnikání je to ještě náročnější. Na faktory, které mohou sloužit jako stresový spouštěč, totiž podnikatel naráží takřka na každém kroku.
- Finanční problémy: Faktury odcházejí, peníze nepřicházejí a neplatiči se neozývají. I tak může vypadat realita (nejen) začínajícího podnikatele.
- Pracovní přetížení: I Popelka se mezi vším tím smýčením a přebíráním čočky občas vytratila projet na koni. Podnikatelé často tenhle luxus nemají.
- Špatný work-life balanc: „A dokud neumřeli, tak pracují dodnes.“ Pokud je tahle pohádka o vás, možná je načase něco změnit.
- Nejisté vyhlídky: Trh se mění, technologie se vyvíjejí, konkurenti rostou a zákony přibývají. No kdo by se z toho nevystresoval?
- Mezilidské konflikty: Kdo říkal, že práce s lidmi bude jednoduchá? Máte pravdu – neříkal to nikdy nikdo.
- Nedostatek podpory: I tou sebevětší bouří se snadněji proplouvá, když nejste jediný, kdo při ní pomáhá hlídat plachty.
- A spousta dalších.
Jak se zbavit stresu z podnikání a práce?
Klasické metody, jak bojovat se stresem, obvykle zahrnují nejrůznější dechová cvičení, fyzickou aktivitu nebo třeba kvalitní spánek. My se dnes ale víc zaměříme na nástroje, které můžete jednoduše implementovat do svého pracovního života právě teď. Prostě tak, abyste už dnes zvládli zaklapnout notebook a zhasnout v kanclu s lehčím srdcem než obvykle 🙂
Chybí-li kontrola, uspořádání, příprava a akce, vzniká úzkost.
— David Kekich
1) Prioritizujte a plánujte
Time management = stress management. Neskákejte od úkolu k úkolu nebo od zakázky k zakázce. Dopředu plánujte, na čem budete v který den a v kterou denní dobu pracovat, a pokud můžete, jednotlivým zakázkám nebo klientům vždy věnujte delší, souvislý blok. Vyhnete se tak neustálému přeskakování mezi úkoly, které vaši hlavu (a v důsledku i tělo) neúměrně zatěžuje.
Tip: Každý večer si sepište úkoly na další den. Využívejte přitom i nástroje na osobní time management, které vám s organizací času pomohou.
2) Práci vyhraďte jasný čas a místo
V podnikání (nebo třeba na volné noze) jsme sami sobě šéfem. Což má samozřejmě své výhody: nikdo vám neříká, kdy máte být v kanclu, a když na to dojde, můžete pracovat odkudkoliv. Třeba v pyžamu ze svého vlastního obýváku (samozřejmě pokud vás zrovna nečekají videocally, v kterémžto případě byste protistranu mohli dost překvapit).
Přesto – nebo možná právě proto – doporučujeme si i v podnikání nebo na volné noze nastavit pravidelný režim. Ať už půjde o klasické „od devíti do pěti“, nebo třeba o „každou lichou středu po odsloužení temné mše“. Díky jasné organizaci času si lépe ohlídáte vlastní hranice a nesklouznete k tomu, co právě podnikatelům hrozí nejčastěji: totiž k nonstop práci bez přestávek a oddechu.
Tip: Na práci si vyhraďte i konkrétní prostor: provozovnu, pronajatou kancelář nebo třeba stolek v domácí pracovně. Pojistíte si tak, že si práci nebudete nosit tak, kam nepatří.
3) Neberte si konflikty osobně
Lidé jsou super. Až na ty chvíle, kdy zrovna nejsou 🙃 Při řešení konfliktů s agresivními zákazníky nebo dodavateli zachovejte klid a nepouštějte si jejich chování k tělu. Pamatujte, že případné komunikační neshody nesnižují vaši hodnotu nebo váhu jako člověka, a nenoste si je „domů“.
Tip: Při osobním setkání nechte nejprve druhou stranu říct vše, co potřebuje, a teprve pak reagujte. V případě písemné komunikace je zase lepší neodpovídat ihned a vrátit se k řešení konfliktu až později a s čistou hlavou. A pokud potřebujete něčeho dosáhnout, inspirujte se našimi tipy, jak lépe vyjednávat.
4) Dobře jezte a dělejte si pauzy
Už jste slyšeli o tom, že podnikání prochází žaludkem? My sice také ne, ale možná tohle heslo začneme sami razit. Protože pořádná (a pravidelná) strava je základ, díky kterému bude vaše tělo fungovat tak, jak má. A spokojené tělo = výkonnější a efektivnější mozek 🙂
Tip: Pokud v práci nestíháte teplý oběd, využijte rozvozové služby nebo si přineste jídlo z domova. A poobědovou siestu využijte (místo dohánění pracovních restů) třeba pro krátkou procházku na čerstvém vzduchu.
5) Každý nezdar považujte za příležitost
Neúspěch = selhání? Nemyslíme si! Protože v podnikání víc než kde jinde platí, že každý zdánlivý neúspěch může být jen nečekanou (ale ve výsledku vítanou) příležitostí ke zlepšení nebo k odhalení nových cest, které před vámi dosud byly skryty. Tedy samozřejmě pokud vám zrovna nehrozí bankrot.
Tip: Skončila vám dlouhodobá spolupráce? Možná je čas na získání lepšího klienta nebo odhalení nových příležitostí na trhu. Nebojte si vzít chvíli na rozmyšlenou a odpočinek, řešení (téměř jakéhokoliv) problému pro vás pak bude jednodušší.
Bonusový tip: Metoda 7 minut
Psychologové upozorňují, že lidský organismus potřebuje v průběhu náročného dne alespoň 21 minut na odpočinek a nejkratším časovým úsekem, během kterého se tělo zvládne zrelaxovat, je 7 minut. Do svého denního harmonogramu proto zkuste zařadit tři sedmiminutové bloky odpočinku denně (nastavte si třeba odpočet na mobilu nebo chytrých hodinkách). Během těchto 7 minut se stihnete protáhnout, provést pár dechových cvičení nebo třeba v rychlosti obejít blok. A tělo i mozek vám za to poděkují 🙂
Tipy na zajímavé knihy o zvládání stresu
Dočetli jste až sem? Máme pro vás něco za odměnu – totiž tipy na knihy, které vám se zvládáním stresu a s organizací práce pomohou.
- Hluboká práce (Cal Newport): Jak v dnešním neustále měnícím se světě pracovat soustředěně a bez rozptylování? Přečtěte si tipy, jak být efektivnější v práci a spokojenější v osobním životě.
- Restart (Jason Fried a David Hansson): Restart je bible podnikatelského minimalismu, ve které se dozvíte, jak podnikat úspěšně, a přitom udržitelně.
- Proč spíme? (Matthew Walker): O význam kvalitního spánku jsme se v tomto článku jen letmo otřeli, jeho důležitost je ale naprosto zásadní. Proč? Přečtěte si tuhle knihu a zjistíte to 🙂
- Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření (Radkin Honzák): Živě a populárně napsaná knížka popisuje, co je syndrom vyhoření, přináší i tabulky s možností „obodovat se“, ale hlavně pomáhá hledat cestu, jak z toho všeho ven.
Související články v Almanachu
Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit víc