Jak najít účetního nebo daňového poradce? (návod)

Daně

Závěrka, uzávěrka, odpisy, slevy nebo třeba rozvaha. Nic vám tyhle pojmy neříkají? Možná už je načase pořídit si účetního nebo daňového poradce. A nebo třeba ne 🙂 Přečtěte si, jak poznáte, zda účetního opravdu potřebujete, jak správně vybírat a kolik vás takový účetní či poradce bude stát.

Obsah článku

Jaký je rozdíl mezi účetním a daňovým poradcem?

I když se práce účetního a daňového poradce může částečně překrývat, jde o dvě různé profese.

Co dělá účetní?

Účetní se zabývá vedením účetnictví nebo daňové evidence.

  1. Zpracovává a účtuje finanční transakce (tržby, náklady, …)
  2. Připravuje podklady pro daňové přiznání.
  3. Eviduje a archivuje doklady.
  4. Sestavuje účetní závěrku a další finanční výkazy.
  5. Zastupuje vás při jednání s úřady.

Účetní můžete buď zaměstnat interně (tedy přímo ve firmě), nebo můžete využít externí dodavatele (účetní kancelář nebo jednotlivce – pak jde o takzvaný outsourcing účetnictví).

Poskytovatelé účetních služeb podnikají s živnostenským oprávněním „Činnost účetních poradců, vedení účetnictví a vedení daňové evidence“. Aby živnost získali, musí prokázat svou odbornou způsobilost – vzdělání v oboru a praxi.

Co dělá daňový poradce?

Daňový poradce je odborník na daňové právo.

  1. Poradí vám s daněmi, odvody pojistného a vším, co s tím souvisí.
  2. Zkontroluje, jestli platíte daně správně tak, jak říká zákon.
  3. Zhodnotí, zda využíváte daňové výhody, na které máte nárok.
  4. Sestaví a podá za vás daňová přiznání.
  5. Zastupuje vás v oblasti daní.

Daňoví poradci fungují jako externí dodavatelé (daňové kanceláře nebo jednotlivci). Svou práci vykonávají podle zákona o daňovém poradenství a vždy se zapisují do seznamu Komory daňových poradců. Aby se do komory dostali, musí mít vysokoškolské vzdělání a složit poměrně náročnou profesní zkoušku. Daňových poradců je proto na trhu méně než účetních.

Věděli jste, že…“

… s daňovým poradcem máte více času na přiznání k dani z příjmu? Stačí podepsat plnou moc, aby dokumenty podal za vás. Termín se vám tak posune o 3 měsíce, takže přiznání můžete odevzdat do 3. července.

Jak se spolupracuje s účetním?

Ujasněte si, koho (a jestli vůbec) potřebujete

Rozjíždíte malý podnik nebo jste OSVČ a znáte základy účetnictví a daní? Dost možná vše zvládnete bez účetního. A třeba s daňovým přiznáním vám každoročně pomůže i fakturační robot.

Pokud vám ale legislativa nic neříká, nemáte čas ani chuť sledovat změny nebo je vaše podnikání složité, bude lepší se obrátit na specialistu. Podnikatelé většího rozsahu zpravidla využívají služby obou profesí.

Kdy si můžete účetnictví dělat sami?

  1. Rozumíte účetnictví a daním. Třeba protože máte hodně dobře načtený náš almanach 🙂 Pak nemá smysl platit někomu dalšímu – jedině byste chtěli tyto povinnosti delegovat, a uvolnit si tak ruce.
  2. Využíváte paušální daň OSVČ a jste si jistí, že splňujete podmínky. Paušální daň znamená minimum administrativy. Uživatelé Fakturoidu nemusí počítat ani obrat, protože robot se o to postará. V průběhu roku navíc sleduje, jestli se vám paušální režim vyplácí.
  3. V daňovém přiznání uplatňujete paušální výdaje a nemáte jiné příjmy (nebo víte, jak je spočítat a do které kolonky patří). Fakturoid vyřeší daně za vás. Podle vystavených faktur za vás vyplní daňové přiznání i přehled pro ČSSZ.

Kdy si najít účetní/ho?

  1. Vlastníte společnost, která vede podvojné účetnictví, a nevíte, jak na to.
  2. Jste plátcem DPH a nechce se vám řešit účetní záležitosti.
  3. Vaše podnikání rychle roste (firmy s vysokým obratem se už bez účetní neobejdou).
  4. Potřebujete pomoci s finančními výkazy a jejich interpretací.
  5. Chcete profesionální zastoupení před finančními úřady.

Účetní často zvládají i některé úkoly daňového poradce, ale sestavení přiznání nepatří mezi jejich oficiální kompetence. Když si účetní sjedná pojištění odpovědnosti za škody, tak jí pokrývá jen rizika související s vedením účetnictví, ne s daňovým přiznáním. Pojištění ale mít nemusí – pro účetní je totiž dobrovolné.

Kdy si najít daňového poradce?

  1. Chcete spolupracovat s někým, kdo vám zpracuje přiznání a odpovídá za něj.
  2. Nejste si jistí, jestli správně odvádíte daně a pojistné.
  3. Řešíte neobvyklé daňové situace a nevíte si s nimi rady (např. obchodování se zahraničím, prodej investic…).
  4. Hledáte cesty, jak ušetřit na daních, ale nevyznáte se v daňových úlevách.
  5. Uvítáte o 3 měsíce delší lhůtu pro podání přiznání.

Daňový poradce je povinně pojištěný pro případ, že by ve vašem daňovém přiznání udělal chybu. Přesto nejde říct, že má být vaší jedinou volbou. Může sice poskytovat i účetní služby, ale ne každý daňový poradce se v účetnictví dostatečně orientuje – a taky by se vám nejspíš prodražilo.

Jak vybrat účetního?

Jak vybrat účetního nebo daňového poradce?

Na trhu jsou skvělí poradci, ale bohužel takoví nejsou všichni. Hledejte na správných místech a než se pustíte do spolupráce, dobře si adepty prověřte. Kromě klasického Googlu přitom máte při hledání i další možnosti.

Doporučení

Osobní zkušenost vydá za tisíc slov. Zeptejte se svých známých, zda vám dají tip na účetního nebo daňového poradce.

Odborná sdružení a komory

Profesní organizace často zpřístupňují online databáze svých členů, kde můžete hledat podle lokality nebo specializace.

Portály a sociální sítě

Fakturoid

Pokud pro vystavování faktur využíváte fakturačního robota, určitě se podívejte do sekce Další služby. Přímo v aplikaci můžete poptat zkušenou účetní nebo daňovou kancelář.

Jak poznat dobrého účetního nebo daňového poradce?

Jak poznat dobrého účetního nebo daňového poradce?

Nenavazujte spolupráci s prvním poradcem, na kterého narazíte. Vyberte si několik favoritů a uspořádejte soukromé „výběrové řízení“.

  1. Proklepněte si je. Vyhledejte si název firmy nebo jméno na internetu. Ověřte si v živnostenském nebo obchodním rejstříku, že skutečně podnikají a mají pro svou profesi patřičnou kvalifikaci. Daňaře najdete jednoduše v seznamu.
  2. Hledejte reálné zkušenosti klientů. Nespoléhejte jen na reference z webu. Ptejte se svých známých, přátel nebo kolegů, čtěte Google recenze nebo zkuste prozkoumat facebookové skupiny.
  3. Získejte srovnání. Nechte si připravit nabídku od několika poskytovatelů. To vám umožní porovnat ceny a služby. Pamatujte, že nejlevnější neznamená vždy nejlepší.
  4. Zhodnoťte komunikaci. Váš poradce by měl být schopen srozumitelně odpovídat na otázky. Potkejte se nebo si zavolejte, abyste zjistili, jak na vás působí a jestli jste na jedné vlně.

Praktické tipy pro spolupráci s účetním a daňovým poradcem

Účetní a daňoví poradci jsou také jenom lidé. Aby vaše spolupráce probíhala jako po drátkách, vyplatí se dodržovat několik základních pravidel.

  1. Slaďte se. Na začátku jasně definujte, co od spolupráce očekáváte. Domluvte se, jak a kdy budete komunikovat, jak si předáte doklady a podobně.
  2. Ptejte se. Neztrácejte čas tím, že se budete snažit sami vyřešit složité finanční nebo daňové otázky. Využijte expertízu poradce.
  3. Nechte si poradit. Když si nejste něčím jistí, řešte to s předstihem, a ne až ve chvíli, kdy nastane problém.
  4. Informujte včas. Měníte údaje nebo chystáte zásadní podnikatelské kroky? Dejte svému poradci vědět a zkonzultujte s ním dopad na účetnictví a daně.

Fakturoid si rozumí s účetními i daňaři

Zřiďte svému poradci nebo účetní přístup do Fakturoidu. Vy nemusíte posílat doklady e-mailem a váš účetní ušetří čas, který by jinak věnoval jejich ručnímu přepisování – data si jednoduše vyexportuje.

Co když můj účetní nebo poradce udělá chybu?

Za účetnictví i daně podle zákona odpovídáte vy jako podnikatel. Když na chybu přijdete včas, je důležité ji co nejdříve napravit – například podat opravné nebo dodatečné daňové přiznání, žádost o prominutí pokuty nebo opravit účetnictví.

Pokud pochybení odhalí až finanční úřad, sankcím se zpravidla nevyhnete. Kdyby však vzniklo kvůli nedbalosti či porušení povinností vašeho poradce, můžete požadovat náhradu škody. Daňový poradce si povinně sjednává pojištění odpovědnosti, ale pro účetní povinné není – pokud ho nemá a způsobí chybu, může být složitější náhradu vymáhat.

V každém případě musíte prokázat, že problém zavinil dodavatel, a nevznikl vaším přičiněním. Abyste předešli nedorozuměním, ověřte si, zda je váš dodavatel pojištěný, a odpovědnost za chyby si ošetřete ve smlouvě.

Kolik stojí účetní?

Kolik stojí účetní a daňové služby?

Abyste získali představu o ceně, uvedeme několik orientačních částek, ale vždy si nechte předem zpracovat cenovou nabídku. Cena totiž záleží na mnoha faktorech – velikosti a složitosti vašeho podnikání, rozsahu a typu služeb nebo lokalitě.

Kolik stojí účetní?

Účetní zpravidla naceňují zaúčtovanou položku, řádek nebo doklad. V cenících se často setkáte také s balíčky nebo měsíčními paušály, které za fixní částku zahrnují určitý objem práce. Cenu ovlivňuje i to, zda jste, nebo nejste plátce DPH. V případě mzdového účetnictví většinou platíte za počet zpracovaných výplat. Účetní služby vás vyjdou zhruba na:

  • 1 zaúčtovaná položka: 25 až 30 Kč
  • Přiznání k DPH: 500 až 1 000 Kč
  • Mzda 1 zaměstnance: 200 až 300 Kč

Majitelé firem musí počítat s extra náklady na zpracování účetní závěrky a příloh, za které jednou ročně zaplatí od 2 000 Kč.

Kolik stojí daňový poradce?

Daňovým poradcům obvykle zaplatíte více, protože přebírají větší odpovědnost. Cenu stanovují hodinově v případě konzultací, nebo za jednotlivé úkony. Za ty nejčastější zaplatíte přibližně:

  • Přiznání k dani z příjmu fyzických osob: 2000 až 4000 Kč
  • Přiznání k dani z příjmu pro právnickou osobu: 5000 až 10 000 Kč
  • Konzultace v oblasti daní: 1500 až 3000 Kč

Neztrácejte čas administrativou

Ve Fakturoidu můžete vystavovat profi faktury na pár kliknutí. Sledujte, co vám nejvíc vydělává a za co utrácíte. Vygenerujte si daňové přiznání nebo předejte data poradci online a bez chyb.

Vyzkoušet zdarma

Související články v Almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.