B2B
Ve světě obchodu se setkáte s řadou zkratek – jednou z těch důležitých je B2B. Co přesně B2B znamená a co je pro tento způsob obchodování typické? Přečtěte si náš souhrn toho nejdůležitějšího, a vezměte si k srdci naše tipy k úspěchu.
Co je B2B?
B2B (Business-to-Business) je obchod mezi firmami (dvěma podnikatelskými subjekty). Jednoduše řečeno, B2B popisuje situaci, kdy jedna firma prodává své produkty nebo služby jiné firmě.
Na rozdíl od klasického prodeje koncovým zákazníkům (B2C) se snažíme oslovit cílovou skupinu, která má o daném produktu mnohem hlubší znalosti. Proto by se měl lišit i způsob, jakým k tomuto segmentu přistupujeme.
Příklady B2B obchodů
- Výroba na zakázku: Proces, kdy produkt nebo službu vyrábíte speciálně podle požadavků zákaznika. Například, když máte firmu, která vyrábí součástky, a dodáváte tyto součástky automobilce.
- IT služby (SaaS – Software as a Service): Poskytování softwarových aplikací přes internet, kdy by vám zákazník platil předplatné za jejich využivání. Můžete mít například softwarovou firmu, která poskytujete své aplikace bankám.
- Velkoobchod: Prodej zboží ve velkém množství jiným podnikům, které toto zboží prodávají nebo zpracovávají dále. Například můžete mít velkoobchod s potravinami a zásobovat restaurace.
Jaká jsou specifika obchodování v segmentu B2B?
Pro obchodování B2B je velice důležité soustředit se na budování dobrých obchodních vztahů. Zatímco prodej koncovým zákazníkům může být spíše obecný, při obchodování s podnikatelským segmentem se očekává individuální přístup (například v podobě vlastního obchodního zástupce). Spolupráce je mnohem více konkrétní a osobnější.
Při tvorbě produktu pro podnikatele je dobré si také uvědomit, že tento zákazník se v problematice orientuje velice dobře a své rozhodnutí zakládá na přesných datech a kvalifikovaných úvahách. Je tedy lepší zaměřit se na praktickou stránku a kvalitu nabízených produktů či služeb.
Budování úspěšného podnikání již není o B2B nebo B2C. Je to o P2P (People-to-People), tedy o vztazích mezi lidmi.
– Pat Flynn
Výhody B2B obchodu
- Stabilní příjmy – B2B vztahy jsou často dlouhodobé a založené na smlouvách. Díky tomu bude mít vaše firma předvídatelné a stabilní příjmy.
- Dlouhodobé vztahy – Na rozdíl od B2C, kde se zákazníci rychle mění, v B2B budete často budovat s vašimi klienty dlouhodobé vztahy. Díky tomu lépe porozumíte jejich potřebám a můžete růst společně.
- Vyšší marže – B2B transakce jsou často spojeny s vyššími maržemi než B2C. Důvodem je pravděpodobně komplexnost produktů nebo služeb a vyšší objemy nákupů.
Výzvy B2B obchodu
- Vyšší náklady na získání zákazníka – Pracujete s menším počtem potenciálních klientů a vyšší hodnotou produktů nebo služeb, což znamená, že musíte vynaložit více peněz k tomu, abyste opravdu někoho oslovili a získali nové zákazníky.
- Dlouhý prodejní cyklus – Proces uzavření obchodu je v B2B často mnohem delší než v B2C. Zahrnujte totiž detailnější identifikaci potřeb klienta, přípravu nabídky, vyjednávání a schvalování na více úrovních.
- Složitější rozhodovací procesy – Rozhodnutí o nákupu v B2B se obvykle týká více osob a oddělení. To vyžaduje komplexnější prodejní strategie a schopnost komunikovat s různými stakeholdery.
- Potřeba specializovaných znalostí – B2B prodej od vás často vyžaduje hluboké znalosti o produktech, průmyslových odvětvích a potřebách zákazníků. Vaši prodejci musí být schopni poskytovat komplexní řešení a poradenskou činnosti.
Networking: Základ úspěchu v B2B
Budování dlouhodobých vztahů je klíčem k úspěchu v B2B segmentu – a nejlepším nástrojem, jak budovat vztahy, pro vás bude networking. Buďte proaktivní a choďte na networkingové akce, semináře, odborné konference a další podobné akce. Pracujte na svojí osobní značce a zaměřte se na budování vztahů za účelem získání nových obchodních příležitostí a růstu vaší firmy. Myslete na to, že lidé nakupují od lidí, které znají a kterým důvěřují.
Díky networkingu získáte cenné informace o trhu, trendech a potřebách vašich zákazníků. V silně konkurenčním prostředí B2B obchodu se díky osobním vztahům s potenciálními klienty odlišíte od konkurence a získáte tak výhodu při následném vyjednávání.
Tip: Nezapomínejte na sociální sítě a využijte je k vašemu prospěchu. K networkingu v segmentu B2B doporučujeme zejména LinkedIn.
Související články v Almanachu
Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit vícProhledat Almanach
Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.