Jak využít QR kód v marketingu?
Chcete zaujmout své potenciální zákazníky, ale zároveň jim chcete cestu k vaší značce co nejvíc ulehčit? Zkuste do svého marketingového repertoáru zařadit QR kód. Přečtěte si, jak vám tahle malinká věc může v marketingu přinést velké výsledky. 💪
Co je to QR kód?
QR kód (z anglického „Quick Response“) je dvourozměrný čárový kód, který dokáže uložit a přenést spoustu informací – mnohem víc než klasický čárový kód, který dobře znáte z pravidelných náletů do supermarketu. Každý z miniaturních čtverečků v QR kódu nese kousek dat z celkového sdělení. QR kódy dokážou přenést například text, odkazy na webové stránky, kontaktní údaje nebo GPS souřadnice.
Tradiční čárový kód vs. QR kód
Tradiční čárový kód, jak ho znáte z vašich oblíbených sušenek, je jednorozměrný – nezvládne uchovávat takové množství informací jako QR kód. Proto se využívá hlavně pro kódování jednoduchých údajů, jako jsou čísla nebo krátké texty (číslo produktu, popis produktu).
Jak QR kód funguje?
No jo, ale jak takový QR kód rozšifrujeme? To je další dobrá zpráva – stačí vám k tomu chytrý telefon. Jednoduše si otevřete foťák, namíříte na QR kód a bum, otevře se vám web, spustí video nebo vás to třeba vezme na sociální sítě značky. Trvá to chvilku, ale váš telefon mezitím stihne zanalyzovat každý jednotlivý čtvereček a rekonstruuje původní informaci.
Zkuste si to třeba na tomhle QR kódu, který by vás měl zavést na robotí účet na YouTube, kde najdete videa z našeho podcastu. Stejně jako robot vložil do kódu odkaz na YouTube, vy si můžete nastavit svůj QR kód tak, aby zákazníka dovedl, kamkoliv budete potřebovat.
Proč je QR kód populární v marketingu?
QR kód si na svůj boom v marketingu musel počkat až do doby, kdy se objevily chytré telefony. Firmy konečně pochopily jeho marketingový potenciál a začaly ho využívat k propojení marketingového online a offline světa a ke zkvalitnění interakce se zákazníky.
Propojení těchto dvou světů je totiž pro firmy jednou z největších výzev. QR kód si ale lidé můžou naskenovat, hned jak uvidí třeba váš letáček nebo billboard (nemusí to pracně datlovat do telefonu nebo čekat, až budou doma u počítače, pokud by si vůbec vzpomněli).
Výhody QR kódů v marketingu
QR kódy usnadňují „customer journey“ – potenciální zákazník přeskočí hned několik kroků a QR kód je hned zavede tam, kde je chcete mít (určitá stránka na webu, pravidla soutěže nebo třeba stránka ke stažení aplikace). Co ale přinese využívání QR kódu v marketingu vám jako značce? Výhod je hned několik:
- Snadné použití: Zvládne to i vaše babička! Namíříte foťák chytrého telefonu na kód a po kliknutí vás odkaz zavede na obsah, který se v kódu ukrývá.
- Cenová dostupnost: Je to levná metoda, jak propojit fyzické marketingové materiály s vašimi digitálními platformami.
- Snadná měřitelnost: Můžete sledovat, kolikrát a odkud byly vaše kódy naskenovány, a následně analyzovat výsledky a využít je k další optimalizaci kampaní.
- Zábava a interaktivita: QR kódy otevírají dveře interaktivnějšímu marketingu, který zákazníky zaujme, mohou se do něj zapojit a je pro ně zábavnější.
Jak využít QR kód ve svůj prospěch?
- Zvýšení povědomí o značce: Umístěním QR kódů na vizitky, brožury, plakáty a další marketingové materiály snadno sdílíte informace o své značce a směrujete lidi třeba na svůj web nebo profily na sociálních sítích.
- Získávání leadů: Vytvořením QR kódu, který odkazuje na formulář pro sběr kontaktních údajů, můžete získat například e-mailové adresy potenciálních zákazníků a vytvořit si tak databázi pro rozesílání newsletteru.
- Podpora prodeje: Skrze QR kódy můžete nabízet slevy, kupóny nebo exkluzivní obsah těm, kteří kód naskenují.
- Zlepšení zákaznického servisu: Díky QR kódům na účtenkách nebo v e-mailech zákazníci snadno získají přístup k zákaznické podpoře, častým otázkám nebo online návodům.
- Sběr zpětné vazby: Vytvořte si QR kód, který odkazuje na průzkum spokojenosti zákazníků s vaším produktem nebo službami.
- Sledování kampaní: Sledujte, kolikrát si váš QR kód někdo naskenoval. Můžete tak analyzovat výsledky marketingových kampaní a zjistit, co nejlépe rezonuje s vaší cílovou skupinou.
Jak si vytvořím QR kód? (jde to i zdarma)
Vytvoření QR kódu je snadné a rychlé. Žádné kódování k tomu totiž nepotřebujete – během pár minut si kód sami vytvoříte online (někdy dokonce zcela zdarma). Uvádíme pouze nejznámější příklady takových generátorů, ale na internetu jich najdete mnohem víc. Vyberte si podle toho, co od kódů a nástroje na jejich vytváření potřebujete.
- Zdarma: Google QR Code Generator, QR Stuff
- Placené: QR Code Monkey, Uniqode
Každý z nástrojů vás vyzve k vyplnění všech potřebných informací, potom kliknete na „vygenerovat“ a voilà, můžete si stáhnout svůj vlastní QR kód ve formátu, ve kterém ho budete potřebovat (.png, .svg,...). Pak už jen stačí použít váš kód v některé z vašich kampaní a sledovat, jak funguje.
Tipy pro efektivní využití QR kódů
Dodržováním těchto tipů zajistíte, že vaše kampaně s použitím QR kódu budou co nejefektivnější. Zároveň se ale nebojte být kreativní a vymýšlet inovativní způsoby, jak kód v kampaních využít.
1. Mějte jasný cíl
Čeho chcete QR kódem dosáhnout? Chcete dostat uživatele na web, shromáždit kontaktní informace, nebo nabídnout slevu? Jakmile budete znát svůj cíl, můžete si vybrat ten správný typ QR kódu a navrhnout kampaň tak, aby byla co nejefektivnější.
2. Vyberte správný typ QR kódu
Nejběžnějšími QR kódy jsou statický a dynamický – každý má trošku jiné vlastnosti a využití.
- Statický QR kód odkazuje na pevnou URL adresu nebo text. To znamená, že po naskenování statického kódu se zákazník vždy dostane k tomu stejnému obsahu a tento obsah nelze v průběhu kampaně měnit.
- Dynamický QR kód je v tomhle ohledu flexibilnější a umožní vám i po jeho vygenerování upravovat obsah, na který odkazuje. V průběhu kampaně tak můžete obsah měnit – například na začátku soutěže povede kód na stránku s pravidly a registrací a po ukončení může vést na výsledky soutěže.
3. Vytvořte jasný a viditelný QR kód
Váš QR kód by měl být dobře vidět a mělo by být snadné ho naskenovat – to může znamenat třeba i dostatečnou velikost kódu. Můžete také přidat výzvu nebo instrukce, aby uživatelé přesně věděli, co mají po naskenování čekat (např. „Naskenujte pro zobrazení naší nabídky“).
Svůj QR kód si můžete také vizuálně přizpůsobit. Můžete měnit barvy nebo přidat logo. Doporučujeme ale s těmito úpravami šetřit, aby byl váš kód stále snadno skenovatelný. Udržte kontrast a barvy vybírejte s rozvahou (vyhněte se použití světlých barev na bílém nebo tmavých barev na černém pozadí). Otestujte si skenování QR kódu na různých zařízeních a v různých světelných podmínkách.
4. Umisťujte QR kód strategicky
Umistěte kód na materiály, jako jsou brožury, letáky, billboard nebo webové stránky, zkrátka tam, kde ho uvidí nejvíc lidí. Zároveň ale musíte uvažovat nad samotným umístěním kódu třeba na plakátech. Umístěte kód do úrovně očí s dostatečným prostorem okolo a zkuste myslet na to, jakým způsobem/směrem budou lidé daný obsah číst a koukat na něj – všimli byste si ho?
5. Sledujte a analyzujte výsledky
Využijte toho, že jsou QR kódy měřitelné a sledujte výsledky kampaní. Získáte tak spoustu informací o tom, jak efektivní vaše kampaň vlastně je, odkud uživatelé nejčastěji přicházejí a jestli nakonec udělají to, co jste po nich chtěli. Analýza takových dat a případné úpravy vám pomůžou dosáhnout lepších výsledků a celkově vaše kampaně zefektivnit.
6 nejčastějších příkladů využití QR kódu v marketingu
Chytří marketéři se QR kódů nebojí a testují, co, kde a jak nejlépe funguje. Nenapadá vás, jak a kam byste mohli QR kódy ve svých marketingových kampaních zahrnout? Mrkněte na naše příklady.
1. Reklamní materiály
Vylepšete tištěné marketingové letáčky, plakáty nebo brožury o QR kódy. Můžou odkazovat na doplňující online obsah, koupi lístků na akci, registrační formulář apod.
Příklad z turismu
Turistické informační centrum města Prahy používá kódy na svých mapách a brožurách. Po naskenování se turistům zobrazí interaktivní mapa s vyznačenými památkami a tipy na výlety.
2. Věrnostní programy
Zákazníci se jednoduše zaregistrují do vašeho věrnostního programu naskenováním QR kódu na webu, v obchodě nebo marketingových materiálech. Zároveň potom mohou třeba v obchodech používat svůj unikátní (vámi vygenerovaný) QR kód ke sbírání bodů a výhod.
Příklad z maloobchodu
Stačí si vzpomenout na vaši poslední návštěvu supermarketu. Nabízel vám pokladní letáček k aplikaci? Byl tam QR kód? Pravděpodobně ano. Stačí naskenovat, stáhnout aplikaci a jste členy programu. QR kód ke stažení aplikace je asi tím nejpoužívanějším, mrkněte třeba na stránky Kauflandu.
3. Platby a objednávky
Umístěte QR kódy na účtenky, do e-mailů s potvrzením objednávky nebo do tištěných katalogů. Zákazníci tak můžou snadno zaplatit pomocí kódu, znovu si objednat, nebo zjistit více informací o produktech. Navíc jim to ušetří spoustu času a máloco je lepší marketing než pohodlí.
Příklad z gastra
Spousta restaurací má v dnešní době jídelní lístek přístupný právě přes QR kód nalepený na stole. Často se dá přes ten stejný QR kód následně také za jídlo zaplatit, nebo si dokonce zarezervovat stůl na další návštěvu. Česká aplikace Qerko na tomto principu postavila celý svůj byznys a poskytuje restauracím jednoduché řešení, jak tohle zastřešit.
4. Interaktivní hry a soutěže
Zpestřete zákazníkům vaše kampaně a zapojte je do nich – přes QR kódy na letáčcích nebo na webu se můžou zúčastnit soutěží, hrát online hry, přihlásit se do slosování o různé ceny apod.
Příklad z kosmetiky
Kosmetická značka L'Oréal používá napříč svými marketingovými materiály QR kód, který zákazníky po naskenování převede do aplikace s umělou inteligencí, kde si můžou virtuálně na své tváři vyzkoušet různé produkty.
5. Vizitky 2.0
Nahraďte nudný text na papírových vizitkách QR kódem. Je jen na vás, co se stane po naskenování kódu. Lidem se může buď automaticky uložit váš kontakt do telefonu, otevřít váš profil na LinkedIn nebo se zobrazí video s prezentací vaší značky.
Příklad z realitky
Realitní společnost může používat na vizitkách svých makléřů QR kódy, které po naskenování zobrazí profil makléře, včetně kontaktních údajů a seznamem aktuálních nabídek nemovitostí.
6. QR platba na fakturách
Už tu zaznělo, že neexistuje lepší marketing než zákazníkovo/klientovo pohodlí. QR kód na fakturách zjednoduší klientům zaplacení. Naskenováním v bankovní aplikaci se jim automaticky načtou platební údaje a můžou tak fakturu zaplatit rychle, pohodlně a bezchybně.
Jak s tím pracujeme ve Fakturoidu?
Při vystavování faktur s robotem si můžete sami vybrat, zda chcete QR platbu na fakturách mít, nebo ne. Jednoduše si to zvolíte v nastavení faktury.
Více o QR platbách Začněte fakturovatNebezpečí při používání QR kódů
Jako všechno v kyberprostoru, i QR kódy jsou bohužel oblíbeným cílem internetových podvodníků. Jako jejich uživatelé si proto musíte dávat pozor. Podívejte se na nejčastější způsoby zneužití QR kódů v tabulce.
Malware a phishingové útoky | QR kód může být nastaven tak, aby vám po naskenování automaticky stáhnul nějaký škodlivý software, aplikaci nebo vir do vašeho zařízení. V jiných případech může kód vést na web, který se tváří jako web známé společnosti. To vše za účelem získání vašich osobních nebo bankovních údajů. |
Platební (finanční) podvod | Informace obsažené v kódu na QR platbu mohou být upravené tak, aby výsledná platba vedla na účet podvodníka. |
Sběr dat | Některé kódy můžou vést na takové webové stránky, které hned po načtení začnou stahovat třeba vaše osobní a přihlašovací údaje, aniž byste o tom věděli. |
Jak se zneužití QR kódů bránit?
Není nutné se bát naskenovat jakýkoliv QR kód – je ale důležité být hodně opatrný a striktně dodržovat základní pravidla bezpečnostni na internetu. Možná už to dokonce děláte automaticky třeba při brouzdání na internetu nebo třídění e-mailů.
Neskenujte kódy z nedůvěryhodných zdrojů – skenujte pouze kódy od značek, které znáte a kterým důvěřujete. To platí především pro QR kódy, na které narazíte kdekoliv na veřejnosti.
Než odkaz otevřete, prozkoumejte URL adresu – většina telefonů vám po naskenování kódu nejprve ukáže odkaz, na který vás přesměrovává. Než na odkaz kliknete, prozkoumejte, jestli adresa vypadá důvěryhodně a legitimně (někdy může jít o pouhé písmenko navíc v adrese webu, např. místo fakturoid.cz by bylo faakturoid.cz).
Místo foťáku v telefonu můžete použít aplikace s bezpečnostními prvky – některé skenerové aplikace mají funkci, díky které vás mohou před podezřelými weby a pokusy o podvod varovat. Pokud se aplikaci něco nezdá, jednoduše vás při naskenování kódu upozorní. Zkuste třeba Trend Micro QR Scanner.
Nesdílejte citlivé údaje na stránkách přístupných přes QR kód – když už QR kód naskenujete a skončíte na nějakém webu, vyhněte se zadávání údajů, jako jsou hesla nebo vaše bankovní údaje.
Zbystřete, pokud se reklama nebo jakýkoliv materiál s QR kódem snaží vytvořit přehnaný pocit naléhavosti – podvodníci často tuto taktiku používají, aby vás donutili odkaz otevřít bez přemýšlení.
Související články v Almanachu
Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit vícProhledat Almanach
Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.