Komunikační dovednosti pro podnikatele: Jak komunikovat efektivně od A do Z

Osobní rozvoj

Čeká vás vyjednávání s investory, vedení týmu nebo příprava obsahu na sociální sítě? Umět se vyjádřit jasně a srozumitelně je pro podnikání klíčové. V tomto článku vám ukážeme, jak můžete své komunikační dovednosti neustále rozvíjet a které praktické nástroje a techniky můžete využít, aby se zakázky jen hrnuly.

Obsah článku

Proč je komunikace v podnikání tak důležitá?

Komunikace je jedna ze součástek mocné zbraně úspěšných podnikatelů – soft skills. Vším, co děláte, říkáte, jak se tváříte, co a jak píšete i jaké barvy jste si zvolili pro své logo, tím vším komunikujete. Komunikace není žádná věda, ale je potřeba jí věnovat dostatek pozornosti, abyste pro své zákazníky, spolupracovníky i zaměstnance byli čitelní a snadno zapamatovatelní.

ilustrační obrázek komunikace mezi 3 lidmi

Co jsou komunikační dovednosti?

Komunikační dovednosti jsou všechny schopnosti a techniky, které vedou k efektivní výměně informací, nápadů a pocitů. V podnikatelském životě své komunikační schopnosti uplatníte při vyjednávání s dodavateli, obchodních schůzkách a prezentacích, při motivaci a vedení zaměstnanců i při komunikaci s úřady. S dobře zvládnutou komunikační strategií se vám bude dařit budovat pozitivní vztahy, efektivně spolupracovat, řešit konflikty a předávat zprávy s požadovaným dopadem.

Jak na efektivní komunikaci

Trénink dělá mistra, proto rovnou přejdeme k procvičování 14 kroků, jak ovládnout komunikační dovednosti, abyste udělali dobrý dojem a byli přesvědčiví.

1. Určete si cíl

Není to poprvé, co náš návod začíná slovy „určete si cíl“. Nastavování cílů vás bude pravděpodobně provázet na každém podnikatelském kroku. Je tomu tak i při tvorbě efektivní komunikace. Hned na začátku si ujasněte, ke komu mluvíte a čeho chcete svým projevem (psaným, mluveným nebo klidně animovaným) dosáhnout. Uvidíte, že vám příprava obchodního jednání i prezentace půjde s jasným cílem mnohem snáz.

2. Nepřestávejte být člověkem

Nic proti robotům, ale zákazníci i kolegové ocení, když cítí, že za slovy stojí opravdový člověk s příběhem a srdcem. Platí to jak v písemné, tak osobní komunikaci. Nedávná studie ukazuje, že pouze 14 % lidí dává přednost komunikaci s chatbotem než s člověkem. Být studený psí čumák naštěstí ještě nikdy nepřišlo do módy.

ilustrační obrázek dokladů v psí podobě, jak koušou pána do nohou

3. Buďte sami sebou

Lidé vycítí, když je k nim někdo upřímný. Snažte se být sami sebou a komunikujte otevřeně a bez přetvářky. Autenticita buduje důvěru a důvěra je základem jakéhokoliv vztahu, včetně toho podnikatelského. Nakonec i vy sami se budete cítit nejlépe, když si nebudete muset na nic hrát.

A pamatujte, introverti mohou být v podnikání stejně úspěšní jako extroverti. Psycholog Anton Gollwitzer ve své studii z roku 2018 uvádí, že introverti jsou oproti extrovertům zdatnější v sociálně-psychologických dovednostech.

Soustřeďte se na rozvíjení svých silných stránek a dočkáte se úspěchu.

4. Naslouchejte

Mluviti stříbro, mlčeti zlato. Věděli jste, že nejlepší komunikátoři jsou často ti, co nejvíce naslouchají? Americká novinářka Kate Murphy ve své knize Umění naslouchat zdůrazňuje důležitost pozorného naslouchání v osobním i pracovním životě. Naučte se skutečně naslouchat tomu, co vaši klienti, obchodní partneři nebo zaměstnanci říkají. A nezapomeňte číst mezi řádky – občas to nejdůležitější není řečeno nahlas. Díky naslouchání můžete poznat skutečná přání a potřeby svých klientů, stejně tak budovat tým motivovaných zaměstnanců. A jestli chcete opravdu zabodovat, buďte kreativní a překonejte očekávání svých zákazníků.

Kdybych poslouchal své zákazníky, býval bych jim dal jen rychlejšího koně.

— Henry Ford

5. Vyjadřujte se stručně a srozumitelně

Je celkem fuk, jestli vyvíjíte revoluční IT technologii, nebo otevíráte novou cukrárnu. Vždy se ujistěte, že by i vaše babička pochopila každé slovo z prezentace.

Tip: Pozvěte babičku do cukrárny a představte jí svůj byznys plán.

ilustrační obrázek robota v prodejním stánku

6. Odpovídejte včas a s úctou

Slíbili jste odpověď do 24 hodin? Držte slovo. Etiketa říká, že odpovídat na e-mail se sluší do 48 hodin, na telefony během pracovní doby. S protistranou vždy jednejte na rovinu a s respektem. Nezapomínejte, že na druhém konci je také člověk.

7. Trénujte prezentační dovednosti

Potřebujete sehnat investora, hlásíte se do soutěže start-upů nebo se chystáte na konferenci? Věnujte čas přípravě své prezentace – jak obsahu a grafice, tak svému vlastnímu vystoupení. Komunikace není jen o slovech. Dojem vytváříte i gesty, mimikou, postojem a oblečením. Přečtěte si náš návod Jak na skvělou prezentaci a natrénujte si svůj přednes před zrcadlem.

8. Používejte chytré nástroje

Pro komunikaci v týmu, hlídání termínů a udržení přehledné komunikace kolem rozpracovaných projektů je perfektní např. Asana, Trello nebo Google Sheets. Tvorbou obsahu zaúkolujte ChatGPT (samozřejmě s následnou lidskou revizí 🙂), na kontrolu pravopisu vyzkoušejte beta verzi aplikace Opravidlo.cz nebo klasickou kontrolu pravopisu ve Wordu.

Udělejte si život snazší, když to jde.

9. Starejte se o svou online prezentaci

Google o vás ví pravděpodobně víc informací než vlastní rodiče. Nezapomeňte si čas od času zkontrolovat, co o vás internet prozradí. Pečujte o svůj LinkedIn profil, webové stránky i profily na Instagramu.

Tip: Přečtěte si návod Jak na LinkedIn od Radky Konečné.

10. Staňte se networKingem

Networking není jen o výměně vizitek, které nakonec skončí zapomenuté v kapse u kalhot a objevíte je až ve formě žmolků v pračce. Networking je o budování vztahů. Choďte na akce ve svém oboru, připojte se k online skupinám a diskusím. Buďte aktivní a zapojte se do konverzace. Až na konferenci uvidíte někoho osamoceně postávat, seberte odvahu a běžte se seznámit. Kdo ví, možná zrovna potkáte svého budoucího nejlepšího klienta nebo obchodního partnera. Nezapomeňte, že lepší otázka než „Co pro mě můžeš udělat?“ je „Jak ti mohu pomoci?“

Tip: K budování sítě kontaktů využijte sociální sítě, jako je LinkedIn nebo platforma X (dříve Twitter).

11. Připravte si elevator pitch

Elevator pitch je krátká a výstižná prezentace vašeho byznysu. Tak krátká, abyste ji stihli odvyprávět během několika vteřin – přibližně během jízdy výtahem.

Tip: Představte si, že jste ve výtahu s Elonem Muskem a máte přesně 30 sekund, abyste se mu představil. Co řeknete? Připravte si stručnou, ale výstižnou prezentaci své služby nebo produktu.

12. Vyhledávejte zpětnou vazbu

Zpětná vazba je jako kompas vašeho podnikání. Ukáže vám, jestli jedete správným směrem, nebo jestli je čas na malou korekci kurzu. Při spolupráci s obchodními partnery a zaměstnanci je stejně důležité zpětnou dávat. Vždycky však buďte konstruktivní a jděte na to s úsměvem.

Všichni potřebujeme lidi, kteří nám poskytnou zpětnou vazbu. To je způsob, jak se zlepšovat.

— Bill Gates

13. Naučte se vyjednávat

Během podnikání se dříve či později dostanete do situace, kdy budete potřebovat vyjednat jiné podmínky, než navrhuje protistrana. Bojíte se? Nebojte! Tréninkem a přípravou získáte dostatek sebedůvěry, abyste dokázali obhájit své stanovisko a nepodlehli nátlaku, který by vám vzal radost z podnikání. Vyjednávání nemusí skončit stavem, kdy je jeden vítěz a druhý poražený. Vždy je lepší uzavřít oboustranně výhodný deal. Více se dozvíte v článku Jak se naučit vyjednávat.

14. Problémy řeště asertivně

Asertivita je nejzdravější způsob komunikace. Je to schopnost mluvit za sebe a zároveň respektovat ostatní. Asertivní člověk si dokáže obhájit svůj názor bez použití násilí nebo agrese. Proč byste měli tréninku asertivní komunikace věnovat zvýšenou pozornost? Podle Jennifer Aubé, profesorky psychologie na Roberts Wesleyan University, může nízká míra asertivity vést ke stresu a zdravotním problémům.

Každá cesta začíná prvním krokem a každý podnikatelský úspěch první větou. Buďte odvážní, buďte zvídaví, a především komunikujte s vášní. Úspěch v podnikání závisí na řadě maličkostí. S těmito tipy a triky jste na správné cestě k tomu, aby se vaše podnikatelské sny staly skutečností. Hodně štěstí!


Kam pro další informace

Chcete o komunikačních dovednostech zjistit ještě více informací? Doporučujeme vám inspirativní přednášku a knihy o osobní i online komunikaci.

Související články v Almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.