Dlouhodobý majetek firmy
Co mají společného budova, auto, stroj a počítač? Všechno to může být váš dlouhodobý majetek. Přečtěte si, s jakým dlouhodobým majetkem můžete při vašem podnikání přijít do styku.
Co je dlouhodobý majetek?
Dlouhodobý majetek jsou všechny věci, které vaše firma vlastní a používá déle než 1 rok. Na rozdíl od krátkodobého majetku, jako jsou pohledávky nebo zásoby ve skladu, má dlouhodobý majetek delší životnost a obvykle také vyšší hodnotu. Pro příklad si můžeme uvést výrobní stroje, automobily, budovy, pozemky nebo software.
Jaké druhy dlouhodobého majetku rozlišujeme?
Abyste mohli správně vést účetnictví a daňovou evidenci, je důležité znát a pochopit základní charakteristiky jednotlivých druhů dlouhodobého majetku. Dlouhodobý majetek se obecně dělí na tři základní kategorie:
Hmotný majetek
Vše, co si můžete „fyzicky osahat“. Představte si hmotný dlouhodobý majetek jako nástroje, která vám pomůžou dosáhnout vašich cílů. Vše, co spadá pod hmotný majetek podrobně rozepisuje tato vyhláška Patří sem například:
- Stavby – budovy, pozemky, ...
- Stroje a zařízení – počítače, výrobní linky, auta, ...
- Nábytek a vybavení – kancelářské židle, skříně, regály, ...
Dlouhodobý hmotný majetek popisuje prováděcí vyhláška k podvojnému účetnictví. Pokud si jako podnikatel vedete účetnictví, máte povinnost takový majetek účetně odpisovat.
Dobrovolně si můžete hmotný majetek odpisovat také daňově, díky čemuž si snížíte daňový základ. Daňově odepsat si však můžete pouze hmotný majetek, který má alespoň minimální stanovenou hodnotu – 80 000 Kč. Daňové odpisy hmotného majetku definuje zákon o daních z příjmu.
Nehmotný majetek
O dlouhodobém nehmotném majetku se dočtete v prováděcí vyhlášce k podvojnému účetnictví. Jedná se o majetek, na který si (na rozdíl od hmotného majetku) nemůžeme „sáhnout“. Jde spíše o myšlenky, nápady nebo vědomosti, které mají pro firmu nějakou hodnotu. Není však možné jej využít pro daňové odpisy, ale pouze účetní. Nemá zákonem stanovenou minimální hodnotu. Patří sem:
Finanční majetek
Podrobnosti k finančnímu majetku opět najdete v prováděcí vyhlášce k podvojnému účetnictví. Zde už jsme ve světě investic – jsou to peníze, které investujete do jiných podniků nebo „finančních nástrojů“ a doufáte, že vám to v budoucnu vygeneruje příjem. Patří sem například:
- Dluhopisy
- Akcie – podíly ve společnosti
- Obchodní podíly – podíly na vlastnictví s.r.o.
Dlouhodobý majetek a povinnosti podnikatele
Jako podnikatel ponesete odpovědnost za správu majetku, který k podnikání využíváte. Ať už si pořizujete první vybavení do kanceláře, nebo investujete do moderních technologií, je důležité vědět, jak s tímto majetkem nakládat z hlediska účetnictví, daní a dalších právních předpisů.
Účetní povinnosti
Zařazení do účetnictví: Dlouhodobý majetek musíte zanést do účetnictví v okamžiku, kdy je připraven k užívání (kdy ho začnete používat – například když nainstalujete stroj do výrobny a je připraven k použití). Při zařazení majetku do účetnictví také ohodnotíte majetek pořizovací cenou (zahrnuje kupní cenu a veškeré další náklady spojené s pořízením).
Odpisy: Pro všechny, kdo vedou účetnictví, platí povinnost u tohoto majetku zaznamenávat pokles jeho hodnoty (až na výjimky, do kterých spadají například pozemky), k čemuž nám slouží účetní odpisy. Jednotlivé složky dlouhodobého majetku patří také do aktiv v rozvaze.
Evidence: Měli byste vést evidenci o pořizovací ceně, odpisových skupinách, zůstatkové hodnotě majetku atd. Pro každý majetek si zaveďte kartu, kam tyto údaje budete zaznamenávat. Zároveň provádějte pravidelné inventury, abyste si byli jistí, že skutečný stav majetku odpovídá účetním záznamům.
Daňové povinnosti
- Odpisy: Můžete, ale nemusíte, uplatnit daňové odpisy. Zde vám vysvětlujeme, jak vám daňové odpisy mohou pomoci se snížením daní.
- Placení daní: Myslete na to, že například u nemovitostí musíte platit daň z nemovitosti. Zároveň vám může vzniknout nárok na odpočet DPH. Dobře se informujte a sledujte aktuální pravidla.
Ostatní povinnosti
- Pojištění: Nezapomeňte si dlouhodobý majetek pojistit proti různým rizikům (požár, krádež, živelné pohromy).
- Vyřazování majetku: Při vyřazení majetku (prodej, likvidace, dar (bezúplatný převod majetku), vklad majetku do jiné společnosti, převod do osobního užívání atd.) je nutné zajistit příslušnou dokumentaci, která bude danou operaci dokazovat. Například u likvidace by to byl likvidační protokol, nebo v případě prodeje faktura. Při vyřazení majetku musíte zohlednit jeho aktuální hodnotu ve chvíli, kdy jej vyřazujete (zohlednit odpisy).
Související obsah
Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit vícProhledat Almanach
Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.