Co je crowdfunding a jak na úspěšnou crowdfundingovou kampaň?
Chybí vám na rozjezd podnikání peníze? Vyberte je od lidí. Crowdfunding je populární způsob, jak nastartovat svůj projekt. Ovšem pozor – rozhodně nejde o jednoduchou cestu, jak snadno a rychle přijít k penězům. Přečtěte si, jestli je crowdfunding pro vás a co všechno byste měli vědět, než se do vlastní crowdfundingové kampaně pustíte.
Obsah článku
Co je crowdfunding a jak funguje?
Představte si, že máte úžasný nápad na nový produkt nebo službu. Jste přesvědčeni, že by mohl mít obrovský dopad, ale chybí vám potřebné finanční prostředky k jeho realizaci. V tuto chvíli vám může pomyslný trn z ještě pomyslnější paty vytrhnout crowdfunding.
Crowdfunding je specifický způsob financování, do kterého se primárně nezapojují velcí investoři ani banky, ale široká veřejnost. Jednoduše na některé z crowdfundingových platforem (Hithit, Donio...) uspořádáte sbírku a každý, kdo má zájem, vám může poslat své peníze.
Druhy crowdfundingu
Podle průběhu sbírky a případné odměny pro přispěvatele se crowdfunding dělí na tři druhy:
- Dárcovský crowdfunding: lidé peníze jednoduše darují a nečekají nic nazpět.
- Odměnový crowdfunding: za příspěvek dostanou lidé například první verzi produktu, který vyrobíte.
- Podílový neboli investiční crowdfunding: lidé se stanou investory výměnou za podíl ve vaší firmě. Často se jedná o investice do startupů.
Jaké jsou výhody a nevýhody crowdfundingu?
Vaše vize se stává skutečností, lidé z celého světa vás podporují, peníze na váš projekt se jen sypou a před vámi už jsou jen rozkvetlé louky, duha a jednorožci. Nebo ne? 🙂 Stejně jako jiné druhy financování, i crowdfunding má jak výhody, tak nevýhody – a o obojím byste měli vědět předem.
Hlavní výhodou crowdfundingu jsou samozřejmě relativně snadno získané peníze, které vám pomohou dotáhnout váš plán do cíle. Crowdfunding je taky skvělý způsob, jak zjistit, jestli lidé mají o váš produkt nebo službu zájem, ještě předtím, než do nich investujete spoustu času a peněz. Crowdfunding navíc sám o sobě funguje jako skvělý marketingový nástroj – během crowdfundingové kampaně získáte vizibilitu, kterou při troše šikovnosti a snahy můžete kromě oslovování potenciálních předplatitelů přetavit i v získávání budoucích zákazníků.
I veřejné sbírky ale mají svá úskalí. Pokud se vaše kampaň nesetká s očekávaným zájmem a lidé vám své peníze nepošlou, může to negativně ovlivnit vaši reputaci a snížit šance na získání financí v budoucnosti. A problémy můžete mít i tehdy, pokud bude vaše crowdfundingová kampaň úspěšná: musíte dostát svým závazkům vůči přispěvatelům, počítejte tedy se značnou investicí času i prostředků.
Příklad: Crowdfunding v praxi
Programátor Jaroslav vymyslel speciální chytrý květináč. Na jeho vývoj a výrobu ale potřeboval velký kapitál a pro banku nebyl dobrým kandidátem na půjčku. Uspořádal tedy crowdfundingovou kampaň. Stálo ho to měsíce práce v oboru, který neznal a s nejistým výsledkem. Nicméně kampaň měla úspěch a vybral 120 % cílové částky. Teď musí do 12 měsíců nejen vyrobit první prototyp k otestování, ale i 500 dalších pro první přispěvatele.
Návod: Jak udělat úspěšnou crowdfundingovou kampaň?
Navzdory rozšířenému přesvědčení rozhodně neplatí, že nejsnazší a nejrychlejší cestou k penězům je právě crowdfunding. Úspěch totiž většinou mají pouze ty kampaně, za nimiž stojí velké úsilí a spousta času. Jak tedy na crowdfundingovou sbírku, která bude skutečně úspěšná? Tady je 11 tipů, které vám s tím pomohou.
- Vize řeší krize: Víte, proč do crowdfundingu jdete? Jaká je vize vašeho projektu? Umíte ji popsat jednou větou a věříte tomu?
- Strategie – kreativa – exekuce: Od vize se bude odvíjet vaše crowdfundingová strategie, ať už jde o sociální sítě, obsah nebo marketing jako takový. Nezapomeňte na promyšlenou kreativu (například grafiku a copy), ale i její exekuci (výrobu). Vše si důkladně promyslete, ještě než s crowdfundingem začnete.
- Spočítejte si to: Udělejte si včas poctivou kalkulaci času i peněz včetně velkorysé rezervy. Mějte na paměti, že vše obvykle trvá i stojí dvakrát tolik, než kolik jste si od stolu naplánovali.
- Tým lidí: Sami úspěšný crowdfunding nezvládnete. Budete potřebovat někoho na psaní, na marketing, na grafiku, fotky nebo třeba PR a další činnosti. Máte známé z oboru? Zkuste je oslovit, zda vám se sbírkou nepomůžou.
- Vyšperkujte to: Vaše stránka na vybrané crowdfundingové platformě je jednou z vašich nejdůležitějších zbraní. Tady máte šanci lidi opravdu přesvědčit, aby přispěli. Nepodceňte to a vyhraďte si na její přípravu dostatek času i peněz.
- Příběh, příběh, příběh: To, co prodává, jsou příběhy. Jaký je ten váš? Jak ho odvyprávíte lidem? Zamyslete se, co je na vaší značce nebo nápadu nejzajímavější, a komunikujte to.
- Dárky, co stojí za to: Pokud půjdete cestou odměn, měly by stát za to. Právě odměny v rámci crowdfundingu motivují lidi přispívat víc peněz. Mějte je promyšlené dopředu a počítejte, že jejich výroba může stát peníze i čas.
- Partneři: Oslovte větší firmy, influencery apod., jestli by se nestali partnery vašeho projektu, pomůže vám to ke zviditelnění.
- Pracujte s komunitou: Vaše rodina, přátelé a věrní fanoušci přispějí pravděpodobně ihned, ale co pak? Musíte s komunitou neustále pracovat, dávat jí nové informace, budovat vztah.
- Spuštěním kampaně crowdfunding nekončí: Už jen spustit projekt bude velmi náročné. A to je přitom jen začátek. Neustále optimalizujte svou strategii, šiřte projekt mezi co nejvíce lidí, přidávejte další odměny, abyste stihli peníze vybrat včas.
- Poděkování: Pravidelně svým přispěvatelům (ale i pomocníkům nebo těm, co vás nasdílí) děkujte a berte je jako své věrné zákazníky. Pomáhá to budovat vztah i vaše dobré jméno.
Crowdfunding v ČR. Jak vybrat správnou crowdfundingovou platformu?
Peníze pro svůj projekt můžete vybírat prostřednictvím speciální crowdfundingové platformy. Každá z nich má svá specifická pravidla – například Kickstarter neumožňuje investiční crowdfunding, HitHit zase stanovuje maximální délku sbírky na 45 dnů. Při výběru správné crowdfundingové platformy si proto podmínky jednotlivých služeb důkladně prostudujte.
Kickstarter
Kickstarter je nástroj, který crowdfunding zpopularizoval po celém světě. Times ho dokonce označil za „Nejlepší vynález roku 2010“. Podle recenzí dodnes patří mezi největší crowdfundingové platformy na světě a najdeme na něm i české projekty.
HitHit
Vznikl už v roce 2012 a hlavním vzorem pro něj byl americký Kickstarter. Dnes je to největší crowdfundingová platforma u nás. Na HitHitu má každý projekt na shromáždění požadované částky maximálně 45 dní. Pokud se peníze podaří vybrat, vezme si HitHit 9 % z celkové částky. Pokud ale peníze během 45 dnů nevyberete, nedostanete nic. Jak ukazují internetová hodnocení, HitHit si za „svou“ platformu vybírají hlavně kreativci a tvůrci nejrůznějšího ražení.
Donio
Na českém Doniu, které patří pod investiční skupinu Miton, se přispívá hlavně na dobročinnost. Pomoc lidem zasaženým tornádem na Moravě nebo třeba pomoc Ukrajině, to jsou jejich známé sbírky. Výhodou je, že u nich může kampaň trvat až 3 měsíce a z úspěšných kampaní si Donio nebere žádné poplatky.
Startovač
Recenze a zkušenosti ukazují, že na Startovači lidé zakládají hlavně kreativní projekty – hudební, vizuální nebo třeba filmové. Sám Startovač tvrdí, že jejich kampaně jsou až ze 61 % úspěšné. Poplatek pro Startovač se pohybuje mezi 5 a 9 %, pokud se vám ale cílovou částku vybrat nepodaří, neplatíte nic. Peníze na Startovači vybírala třeba i Lenka Dusilová nebo kapela Mňága a Žďorp.
Fundlift
Český Fundlift reprezentuje třetí druh crowdfundingu, tedy takzvaný investiční crowdfunding. Platforma propojuje investory a projekty a finance se zde nedarují, ale investují do cenných papírů vybraných společností. Úspěšnost kampaní je až 83 %.
Příklady úspěšných crowdfundingových kampaní
Jak u nás, tak po celém světě se v rámci crowdfundingových sbírek vybírá na různé typy projektů a produktů. Tady jsou některé z těch nej, a to ať už z Česka, nebo ze světa.
Hra Kingdom Come: Deliverance
Počítačové hře z období českého středověku hrozilo, že ji kvůli nedostatku peněz budou muset přestat dál vyvíjet. Poté ale hra zaznamenala historicky jeden z největších crowdfundingových úspěchů. Její autoři vybrali rovnou čtyřnásobek cílové částky – skoro 40 milionů korun.
Ponožkoboty Skinners
Tenhle český vynález z Brna se stal jednou z nejúspěšnějších kampaní na Kickstarteru. První pár si Petr Procházka ušil sám, na další páry mu lidé z celého světa přispěli v přepočtu přes 16 milionů korun.
Trabantem napříč Tichomořím
Právě velká komunita fanoušků stojí za podporou cestovatelů ve žlutých trabantech. Tichomoří pro ně nebylo první výpravou, a tak i díky tomu vybrali místo původních 500 tisíc korun téměř 3 miliony.
Chytré hodinky Pebble
Představovaly téměř revoluci. Vydržely díky unikátnímu displeji na jedno nabití až 10 dní, a tak v roce 2015 vybraly na Kickstarteru zhruba půl miliardy korun. Svoje závazky firma sice splnila, ale v už v roce 2016 prodala veškeré duševní vlastnictví firmě Fitbit.
Film Veronica Mars
Po skončení úspěšného seriálu v roce 2007 přišli tvůrci s nápadem na film. Studio je ale odmítlo. A tak v roce 2013 zahájili kampaň na Kickstarteru a vybrali cílovou částku (2 miliony dolarů) během 11 hodin. Překonali tak hned několik dosavadních rekordů. Nakonec se vybralo celkem 5 milionů dolarů a natáčet se začalo ještě téhož roku.
Exploding Kittens
Tato originální karetní hra se stala virálním fenoménem díky své humoristické kresbě a jedinečnému hernímu mechanismu. Na Kickstarteru získala přes 8 milionů dolarů, své peníze jí poslalo přibližně 220 tisíc přispěvatelů, což z ní činí jednou z nejúspěšnějších her financovaných z veřejné sbírky.
Flow Hive
Tento inovativní produkt pro včelaře, který umožňuje snadný sběr medu bez narušení včelstva, získal prostřednictvím crowdfundingu na Indiegogo přes 13 milionů dolarů. Tvůrci projektu, otec a syn z Austrálie, vytvořili detailní video, a tak zaujali přispěvatele po celém světě.
Časté otázky
Co je crowdfunding?
Crowdfunding umožňuje firmám i jednotlivcům získat finanční prostředky od široké veřejnosti, a to prostřednictvím crowdfundingové sbírky. Oproti jiným způsobům financování, jako je bankovní úvěr nebo spolupráce s investorem, má hned několik výhod – mimo jiné zjistíte, jestli je o váš produkt skutečný zájem, ještě předtím, než do něj vložíte svůj čas a úsilí.
Skutečně úspěšné crowdfundingové kampaně ale vyžadují spoustu práce a kreativy, počítat byste měli i s časovými a finančními náklady na to, abyste po skončení sbírky dostáli svým závazkům vůči lidem, kteří vám poslali své peníze.
Jak se daní peníze z crowdfundingu?
Peníze, které získáte prostřednictvím crowdfundingu, jsou příjem jako každý jiný. Patří mezi zdanitelné příjmy, měli byste je tedy uvést ve svém daňovém přiznání.
almanachu
Zajímavé články o crowdfundingu
Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit vícProhledat Almanach
Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.