„Jako za Tomáše Bati.“ Program MŮŽEŠ PODNIKAT inspiruje generaci Z k podnikavosti
„Když jsem se v 15 letech rozhodoval, kam dál, pekařina byla jasná volba...“ Tak takhle snadno to v běžném životě obvykle nechodí. Bohužel. I proto vznikl vzdělávací program MŮŽEŠ PODNIKAT. Ten propojuje úspěšné podnikatele a studenty, a inspiruje tak mladé lidi na jejich cestě za podnikáním. A zapojuje se i fakturační robot.
Rozhodnout se už během studia na střední škole, jakou profesní cestou se vydat, patří mezi nejtěžší rozhodnutí v životě. I proto vznikl program MŮŽEŠ PODNIKAT. Ten se věnuje mezigeneračnímu sdílení zkušeností mezi podnikateli a studenty.
„Studenti mohou načerpat naději, že i když ještě v 17 letech nevědí, co chtějí dělat, je to normální,“ popisuje Tereza Moravcová, ředitelka programu. „Najednou před nimi stojí člověk, který jim vypráví o tom, že také nevěděl, čemu se věnovat, a nakonec se stal úspěšným v oboru, pro který se rozhodl.”
Terezo, můžete nám v krátkosti program MŮŽEŠ PODNIKAT představit?
Program vznikl ve Zlíně na jaře roku 2012, když se skupina podnikatelů inspirovala vyprávěním pamětníků Tomáše Bati. Uvědomili si, že Baťa jako podnikatel udělal pro společnost opravdu mnoho, a také oni chtějí společnosti více přispět. Jednou z možností, která je napadla, bylo sdílení jejich vlastních příběhů a inspirace mladých lidí k podnikavosti. Postupně se z toho rozvinul projekt, do kterého je zapojeno více než 180 podnikatelů a 400 škol.
Jak se zapojuje fakturační robot?
Součástí programu je i Lukáš, spoluzakladatel Fakturoidu. Během šesti let odvyprávěl svůj příběh více než 500 studentům.
„Zkoušejte. Jděte, kam vás to táhne. Mělo by to být těžké, aby to byla výzva, ale ne nezvládnutelné. A až budete po letech koukat zpátky, bude vám jasné, že každá překonaná překážka stála za to,“ ponouká středoškoláky.
Tip: Poslechněte si robotův podnikatelský příběh v podcastu MŮŽEŠ PODNIKAT (na Spotify).
Na českých školách se učí finanční gramotnost, co je to šikana, zdravá výživa, ale podnikavost se neučí, respektive ji učitelé učí z knížek. Což jde ve své podstatě proti tomu, co podnikavost znamená. Učitelé tuší, že studenti potřebují něco jiného, a tak hledají různé možnosti, jak propojit školu s praxí. Školy nás nacházejí na internetu, konferencích, doporučuje nás odbor školství. Když se s námi škola propojí, uspořádáme jí zdarma super akci, na kterou by sama jen těžko měla kapacitu.
Učíme přitom příběhy samotných lidí, ne jejich firem. Jsme osvětový offlinový program jedinečný v tom, že jsme vhodní pro všechny typy studentů.
Jak semináře na školách prakticky probíhají?
Semináře mají předem připravenou strukturu. Ve škole se vždy společně sejdou dva řečníci, dva podnikatelé. Každý během 20 minut odvypráví svůj příběh a poté následuje 50minutový interaktivní seminář, kdy se přenese energie na studenty, kteří dostávají prostor se ptát. Rozbíhá se diskuze, během které podnikatelé zjišťují, co generaci Z na podnikání v současnosti skutečně zajímá.
Řečníci jsou předem připraveni na to, jak vést semináře interaktivně a jak je zvládnout v novém prostředí. Je to často střet dvou generací. Pro řečníky připravujeme podklady a webináře, jak vést semináře, aby co nejlépe fungovaly. Podnikatelé získávají od studentů bezprostředně po semináři zpětnou vazbu, díky které mají dobrý přehled o tom, nakolik se jim podařilo studenty svým příběhem oslovit.
Velmi mě potěšilo, že si řečníci na nic nehráli. Předali nám svůj příběh v reálném podání a podpořili nás, abychom se nebáli, riskovali a přemýšleli o své budoucnosti :-)
— zpětná vazba od studenta
Na co se studenti podnikatelů nejčastěji ptají?
Před 7 lety, když jsem v projektu MŮŽEŠ PODNIKAT začínala, se studenti ptali více na peníze. Za těch 7 let se ale hodně proměnilo, studenti si uvědomují, že peníze jsou vlastně jen vedlejší efekt.
Nyní jsou mladí lidé mnohem dál, než když jsme byli v jejich věku my. Vnímají více souvislosti, jsou sebevědomější, nejvíce je zajímají hodnoty lidí – proč se podnikání věnují a co jim to dává. Zajímá je work-life balance a jak podnikatel řeší dostatek času na sebe, rodinu i podnikání. Chtějí vědět, zda existuje podnikání etické a udržitelné a zda má přesah a přínos pro společnost.
Co na spolupráci říkají samotné školy a učitelé?
Spolupráce s učiteli je za odměnu. Jsou to skvělí lidé a jsou rádi za to, že za nimi někdo přijde a je tam pro ně a pro studenty. Jsou vděční, že dochází k propojení výuky s praxí. Velmi si naší spolupráce váží, píší nám velmi pozitivní vzkazy a reference.
Jsme na všech typech škol – státních, soukromých, odborných, elitních, je nám to jedno. S některými školami spolupracujeme už mnoho let a semináři tam prošly tisíce studentů.
Mohou se do programu zapojit všichni podnikatelé?
Všech našich řečníků si velmi vážíme, pečujeme o ně a hýčkáme si je. Snažíme se, aby každý z nich měl z programu svoji vlastní radost.
Důležitá je jejich osobní motivace. Podnikatel musí být pozitivní, mít rád mladé lidi a být lidsky zralý. Pošleme ho do školy, která nám otevře své dveře. Nezralý člověk, který má velké ego a který nevidí svět v souvislostech, by tam mohl udělat více škody než užitku.
Podnikatelé i školy se do projektu přidávají různě. Někde je více podnikatelů a méně škol, jinde je to naopak, program se stále rozvíjí. V tuto chvíli poptávka škol převažuje možnosti podnikatelů, kteří jsou do programu zapojení, a my budeme velmi vděční za každého podnikatele, který v inspiraci mladých studentů vidí smysl a chtěl by se do projektu přidat.
Zaujal vás projekt MŮŽEŠ PODNIKAT? Pokud se chcete zapojit a věnovat část svého času mladým lidem na jejich cestě za podnikavostí, podívejte se na stránky projektu a kontaktujte Terezu Moravcovou.