O cenách
Věděli jsme, že po spuštění se objeví věci, na které jsme nemysleli. Čekali jsme nečekané. Chceme se s vámi podělit o to, jak jsme stanovovali ceny za tarify a také o to, proč a jak je dnes měníme. Nápověda: Budete mít radost.
Původní tarify a ceny
Od začátku jsme věděli, že chceme model dvou, tří placených tarifů a jednoho „zkušebního” zdarma. Nejprve jsme v rámci zaběhlých ceníkových schémat uvažovali o stanovování limitů tarifů podle počtu faktur, šablon pravidelných faktur a kontaktů měsíčně. V tom, že nebudeme ochuzovat žádný tarif o tisk do PDF, SSL ani nic jiného, jsme měli jasno hned.
Pak jsme si jednou řekli, že v drtivé většině naši uživatelé stejně nevystaví ani 15 faktur měsíčně, což byla zamýšlená hranice pro první placený tarif, takže nedává smysl tímhle kritériem komplikovat ceník, ani aplikaci samotnou. Analogicky pro šablony pravidelných faktur.
Najednou jsme před sebou měli pro tarify jediné kritérium — počet kontaktů, které uživatel fakturuje. Ta jednoduchost a odlišnost pojetí se nám líbila.
Jak jsme přišli na konkrétní výši měsíčních poplatků? Odhadem. Prostě jsme si řekli, kolik bychom byli zhruba ochotni za daný tarif zaplatit sami, mrkli na konkurenci, zakalkulovali manévrovací prostor pro speciální akce, rozumný zisk a bylo.
Nemylte se, hráli jsme si s tím průběžně celou dobu vývoje Fakturoidu. Výsledkem byla struktura:
- Tarif 00 – 5 kontaktů – Zdarma
- Tarif 01 – 20 kontaktů – 150 Kč měsíčně
- Tarif 02 – 40 kontaktů – 250 Kč měsíčně
- Tarif 03 – Hodně kontaktů – 490 Kč měsíčně
Předpokládaný vývoj našeho uživatele byl začátek na tarifu 00, „vykontaktování” na 01, kde většina zůstane, pár bude potřebovat 02 a tarif 03 bude zajímat jen ty firmy, které budou používat naše API. A na rovinu, těch 490 Kč tam působí také psychologicky, protože v porovnání s nimi, se ostatní tarify jeví levnější (anchor pricing)
Důvody ke změnám
Při stanovování limitů kontaktů jsme přirozeně vycházeli z toho, jakým způsobem fakturujeme sami. Oba máme své stálé klienty, kterým vystavujeme faktury. Nárůst počtu klientů se pohybuje v řádu jednotek za rok.
Brzy po spuštění se nám ozvalo několik uživatelů, kteří mají z různých důvodů „jednorázové” klienty – tj. klientovi vystaví jednu fakturu a tím jejich obchodní vztah končí.
Například někdo, kdo párkrát do roka pořádá školení pro 20 lidí a každému potřebuje vystavit fakturu, by musel velmi rychle přejít na nejdražší tarif. Platit za takových podmínek 490 Kč měsíčně by asi neprošlo.
Dobré zprávy
Přemýšleli jsme o různých variantách, jak by měl tuhle potřebu náš robot reflektovat. Mohli jsme zavést kontakt, kterému by šlo vystavit jen jednu fakturu, ale nepočítal by se do limitu. Mohli jsme dovolit do faktury takový jednorázový kontakt vložit ručně a spoléhat na to, že od obcházení limitu tarifů touhle cestou, pak bude odrazovat pracnost. Nebo zavést bonusové kontakty za každý měsíc používání Fakturoidu. A měli jsme i další nápady.
Žádný se nám nelíbil tak, jako mnohem jednodušší řešení.
Rozhodli jsme se u tarifu 02 zrušit omezení počtu kontaktů. Tarif 03 tak už je otevřeně pouze pro ty, kteří budou chtít použít naše API pro vystavování velkého množství faktur mnoha kontaktům. Přišlo nám férové s touto úpravou i zvednout cenu tarifu 02 ze 250 na 300 Kč měsíčně. Uživatelé, kteří si už tarif 02 objednali, dostanou upravený za původní cenu 250 Kč.
Nová struktura tarifů tedy vypadá takto: - Tarif 00 – 5 kontaktů – Zdarma - Tarif 01 – 20 kontaktů – 150 Kč měsíčně - Tarif 02 – Hodně kontaktů – 300 Kč měsíčně - Tarif 03 – API pro masivní použití – od 600 Kč
Věříme, že jsme našli poměr cena/výkon, který může vyhovovat většině potenciálních uživatelů Fakturoidu.